Gå til innhold

Menn oppdras til å henge i mammas skjørter

Anbefalte innlegg

Gjest uten signatur

Når du skriver at gutter velger biler og jenter dukker, hvem tror du det egentlig er som "velger"? Hvem kjøper leker til barna?

Små barn sosialiseres inn i en rolle helt fra de blir født. Og de lærer fort. Jenter ønsker selvsagt å etterlikne andre større jenter og kvinner, mens gutter har andre gutter og menn som "idealer".

Så kjønnsrollene er vel så mye tillært som medfødt.

Hvis det er slik som du påstår at mannfolk har mye vanskeligere for å skjønne at omsorg og husarbeid er så veldig viktig, så er det vel fordi de ikke har lært det, rett og slett. Ikke fordi det ligger mindre i deres gener enn det gjør i våre.

Du skriver at det er vanskelig å få dem til å bli som oss kvinner, noe vi sikkert ikke ville synes var veldig ok i lengden.

Vel, nå er det ikke slik at om en mann gjør husarbeid, blir han "slik som oss", og at vi dermed ikke tenner seksuelt på ham lenger. Det ser vel heller ut til å være motsatt, hvis du tar deg en tur innom Foreldre-småbarn-forumet, ser du at de ofte oppgir mannens manglende deltagelse i husarbeid som grunn for sin egen manglende sexlyst.

Nei, du har kanskje rett i at vi ikke kan forandre på genene, men det er ikke bare genene som bestemmer hvordan vi oppfører oss. De fleste mennesker vil mene at mennesket har en fri vilje, og evne til læring og tilpasning.

Du snakker om "fotformmennene", som kvinnesakskvinnene "oppfant". Vel vel, klarer ikke menn å "oppfinne" eller selv definere sin egen rolle, tror du?

Ja vel, hvis du tenner mer på "machomenn", hva du nå mener med det, så behøver det ikke bety at alle kvinner tenner på det samme som deg.

Jeg har ikke særlig sans for den form for determinisme som enkelte hevder, at genene bestemmer alt, og at man ikke kan gjøre noe med det. Det blir omtrent som å tro på astrologi.

Jeg sa ikke at genene bestemte ALT, men genene gjør det vanskeligere for menn å utvikle slike huslige og omsorgsegenskaper som vi kvinner ønsker.

Det med gutt/bil-jente/dukke er det forsket seriøst på faktisk. Gutter foretrekker bil, jenter dukker selv om de kan velge motsatt. Generelt selvsagt, vi kan jo ikke snakke annet enn generelt her.

Jeg har selv to gutter. Jeg skulle IKKE bli slik mamma som skulle ha guttegutter, så jeg ga dem dukkeleker som et forsøk. Nettopp fordi ikke JEG skulle velge for dem. Men disse lekene ble IKKE brukt. De ble valgt bort. De lekte pliktskyldigst litt mens jeg var i rommet. liksom for å tilfredsstille meg.

De eneste som lekte med dukkene var jenter som var på besøk. Så det var jo ikke helt fånyttes innkjøp.

Fortsetter under...

• Svar 107
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Ulv I Faarikaal

36

• Babette

7

• maiken76

5

• Sør

4

Mest aktive i denne tråden

Ulv I Faarikaal

Pappa er straks 60 år og han byttet bleier på oss søsken som bare det, og han er den som gjør 90% av husarbeidet og har gjort det hele livet fordi Mamma har en mye mer krevende jobb. Jeg kjenner riktignok ingen andre enn ham som er så flittig i huset da, men det finnes i allefall menn som er det.

Kanskje han kan klones?

Eller stoppes ut og settes opp i Husmorforbundets resepsjon som godt eksempel?

Kanskje han kan klones?

Eller stoppes ut og settes opp i Husmorforbundets resepsjon som godt eksempel?

Ja, det hadde vært noe det.... Synd ikke samboeren min er like flink, skjønt når jeg hører hvordan andre kvinner har det med sine menn skjønner jeg at han ikke er så verst likevel.

Gjest Ugga Bugga

Jeg sa ikke at genene bestemte ALT, men genene gjør det vanskeligere for menn å utvikle slike huslige og omsorgsegenskaper som vi kvinner ønsker.

Det med gutt/bil-jente/dukke er det forsket seriøst på faktisk. Gutter foretrekker bil, jenter dukker selv om de kan velge motsatt. Generelt selvsagt, vi kan jo ikke snakke annet enn generelt her.

Jeg har selv to gutter. Jeg skulle IKKE bli slik mamma som skulle ha guttegutter, så jeg ga dem dukkeleker som et forsøk. Nettopp fordi ikke JEG skulle velge for dem. Men disse lekene ble IKKE brukt. De ble valgt bort. De lekte pliktskyldigst litt mens jeg var i rommet. liksom for å tilfredsstille meg.

De eneste som lekte med dukkene var jenter som var på besøk. Så det var jo ikke helt fånyttes innkjøp.

Du skriver:

"Jeg sa ikke at genene bestemte ALT, men genene gjør det vanskeligere

for menn å utvikle slike huslige og omsorgsegenskaper som vi kvinner

ønsker."

Jeg sier fortsatt: Pølsevev!

Og de valgene som barn gjør (gutt/bil-jente/dukke), de gjøres selvsagt ikke i et vakuum.

OK, hadde man tatt et nyfødt barn, puttet det i et lukket rom i 2 år uten kontakt med omverdenen, og så ba dette barnet om å velge mellom dukke eller bil, hadde eksperimentet vært troverdig (men forskningsetisk galt, selvfølgelig).

Et barn har blitt påvirket av impulser helt fra det ble født. Fra foreldrene, fra andre barn og voksne, fra reklame osv, og det har "lært" hva som er gutteleker og jenteleker, hva som er jenteoppførsel og gutteoppførsel osv.

Valgene vi gjør er altså ikke 100% frie, og det er mye annet enn gener som spiller en rolle.

Ulv I Faarikaal

Ja, det hadde vært noe det.... Synd ikke samboeren min er like flink, skjønt når jeg hører hvordan andre kvinner har det med sine menn skjønner jeg at han ikke er så verst likevel.

Alt er relativt, og jeg vet f eks ei som vil gjøre alt selv i huset. Mannen er flink med å aktivisere ungene og reparere huset. Hun sier hun liker det og når mannen og ungene er ute, koser hun seg med bøker og annet.

De ble skutt.

Grunnlaget til innlegget var en som sa at han ikke hadde tatt i en vaskefille eller bleie i hele sitt liv, og var stolt av det. Han hadde heler aldri brukt kondom. En drink til så ville han bli statsminister.

Da ble det litt mer seriøst. Jeg foreslår å kalle han en dust.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...