Gå til innhold

Hummer-oppskrift?

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en/flere gode oppskrifter med hummer som hovedrett!

Jeg leste et eller annet ukeblad i julen hvor det stod en del oppskrifter med bl.a. hummer og urter. Bet meg ikke mer merke i det, for det var ikke aktuelt for meg da. Er det noen som kan hjelpe meg? Enten med oppskrift fra ukebladet eller andre gode oppskrifter?

Takknemlig for svar!

c",)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132441-hummer-oppskrift/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I det bladet jeg tror du nevner var det bare én hummeroppskrift, resten var med reker, sjøkreps og annen skalldyr. Men her er hummeroppskriften i allefall:

Gratinert hummer (4 pers.)

2 kokte hummere, ca 500 g, gjerne frosne

150 g champignon

2 ss smør

1 ss hvetemel

2,5 dl matfløte

2 eggeplommer

salt/pepper

evt 1 ss konjakk

1 dl revet vellagret ost, f.eks. parmesan

Rens og skjær soppen i skiver og fres den i smør. Dryss over melet, spe med fløte og la sausen trekke i 5 minutter. Rør i eggeplommene og smak til med salt, pepper og konjakk.

Del hummerne i to på langs og knekk klørne. Grav ut kjøttet og del det i mindre biter. Legg litt saus i skallet, legg tilbake hummerkjøttet og hell resten av sausen over. Dryss osten over og gratiner ved 250 grader i ca 10 minutter. Server ristet loff og sitronbåter ved siden av.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132441-hummer-oppskrift/#findComment-815038
Del på andre sider

I det bladet jeg tror du nevner var det bare én hummeroppskrift, resten var med reker, sjøkreps og annen skalldyr. Men her er hummeroppskriften i allefall:

Gratinert hummer (4 pers.)

2 kokte hummere, ca 500 g, gjerne frosne

150 g champignon

2 ss smør

1 ss hvetemel

2,5 dl matfløte

2 eggeplommer

salt/pepper

evt 1 ss konjakk

1 dl revet vellagret ost, f.eks. parmesan

Rens og skjær soppen i skiver og fres den i smør. Dryss over melet, spe med fløte og la sausen trekke i 5 minutter. Rør i eggeplommene og smak til med salt, pepper og konjakk.

Del hummerne i to på langs og knekk klørne. Grav ut kjøttet og del det i mindre biter. Legg litt saus i skallet, legg tilbake hummerkjøttet og hell resten av sausen over. Dryss osten over og gratiner ved 250 grader i ca 10 minutter. Server ristet loff og sitronbåter ved siden av.

OK - godt mulig jeg husker feil. Men tusen takk for hjelpen i hvertfall!

c",)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132441-hummer-oppskrift/#findComment-815982
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...