Gå til innhold

Det nye karaktersystemet


Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet sånn ca. hva de nye karakterene (A, B, C, D, E, F) tilsvarer på gamlemåten?

Skrevet

A= 1

b= 2

C= 3

D= 4

E= 5

F= STRYK

Det er vel ikke så enkelt som det. F er den enseste som er stryk, mens du stryker på 4.1...

Jeg snakker om på høyskolenivå.

Skrevet

Det kommer an på hvilket fakultet du studerer innafor. På samfunnsvitenskapelig er grensa for A

Skrevet

Det kommer an på hvilket fakultet du studerer innafor. På samfunnsvitenskapelig er grensa for A

Hm, går på NMH

Skrevet

Det er vel ikke så enkelt som det. F er den enseste som er stryk, mens du stryker på 4.1...

Jeg snakker om på høyskolenivå.

Ja det er høgskole jeg snakker om. Bokstavkarakterer er "hele". Dvs, det der 4,1 er borte,

Skrevet

Det kommer an på hvilket fakultet du studerer innafor. På samfunnsvitenskapelig er grensa for A

Dette høres helt merkelig ut?????????????????

Skrevet

Ja det er høgskole jeg snakker om. Bokstavkarakterer er "hele". Dvs, det der 4,1 er borte,

Men hvis jeg fikk B, da vet jeg jo ikke om det er 2.1 eller 2.9 - ganske stor forskjell på det. Har hørt et sted at A = mellom 1.0 og 2. et eller annet osv.

Hva er laud?

Skrevet

Dette høres helt merkelig ut?????????????????

Hvorfor det?

Skrevet

Hvorfor det?

Hvorfor skal det være forskjell på fakulteter når det gjelder å sammenligne det nye karaktersystemet med det gamle? Det henger ikke på greip i mitt hode.

Skrevet

Men hvis jeg fikk B, da vet jeg jo ikke om det er 2.1 eller 2.9 - ganske stor forskjell på det. Har hørt et sted at A = mellom 1.0 og 2. et eller annet osv.

Hva er laud?

Fra 2,5 er laud mener jeg å huske. (Nedover mot 1 da seff.)

Vi spurte faglærer spesifikt om det der med kommaene, og han sa at de var ute. Man får kun rene bokstaver. Jeg vet ikke om det er forskjell fra lærested til lærested, men jeg tror ikke det.

Forøvrig er det mye feil ute og går med det nye systemet,fordi hverken lærere eller studenter kan det godt nok.

Skrevet

Hvorfor skal det være forskjell på fakulteter når det gjelder å sammenligne det nye karaktersystemet med det gamle? Det henger ikke på greip i mitt hode.

Årsaken til det er ganske enkelt at det har vært praktisert ulik praksis ved setting av de tidligere desimalkarakterene. Det har f.eks. vært mulig å få karakterer heløt ned mot 1,0 i fag som matematikk og informatikk, mens dette ikke har forekommet i f.eks. litteraturvitenskap eller psykologi, hvor 1,6 omtrent er det beste man kan regne med å oppnå. I realiteten har man visst at karakterene i HF- og SV-fag har hengt høyere, så det har vært en uformell rettferdighet.

Skrevet

Årsaken til det er ganske enkelt at det har vært praktisert ulik praksis ved setting av de tidligere desimalkarakterene. Det har f.eks. vært mulig å få karakterer heløt ned mot 1,0 i fag som matematikk og informatikk, mens dette ikke har forekommet i f.eks. litteraturvitenskap eller psykologi, hvor 1,6 omtrent er det beste man kan regne med å oppnå. I realiteten har man visst at karakterene i HF- og SV-fag har hengt høyere, så det har vært en uformell rettferdighet.

Men det er jo helt sprøtt å overflytte denne ukulturen til de nye karaktersystemet.

Skrevet

Dette er akkurat den skalaen jeg er vant til, og den tolkningen av bokstavene. Jeg har amerikansk universitetsutdannelse.

Men i USA bruker de vel også + -? I realiteten innebærer det at karakterene er tre ganger mer differensierte enn de norske.

Inføringen av bokstavkarakterene her i landet har ført til masse krøll ved opptak fordi man ikke kan differensiere godt nok. 5 av 6 arbeidsgivere er også imot systemet pga. dette.

Skrevet

Men det er jo helt sprøtt å overflytte denne ukulturen til de nye karaktersystemet.

Men det er jo nettopp det den ikke er. Ved å ta hensyn til den tidligere ulikheten vil konverteringen til bokstavkarkaterer være rettferdig, fordelingen av A'er vil f.eks. antakelig være omtrent like stor på de ulike fakultetene.

Hvis f.eks. alle som hadde > 2,2 på naturvitenskap skulle få A, vill de få ufortjent mange A'er.

Slik jeg ser det er dette omtrent det eneste positive med det nye systemet.

Skrevet

Fra 2,5 er laud mener jeg å huske. (Nedover mot 1 da seff.)

Vi spurte faglærer spesifikt om det der med kommaene, og han sa at de var ute. Man får kun rene bokstaver. Jeg vet ikke om det er forskjell fra lærested til lærested, men jeg tror ikke det.

Forøvrig er det mye feil ute og går med det nye systemet,fordi hverken lærere eller studenter kan det godt nok.

Ja, 2.5 er laud, men er B laud? Eller C?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...