Gå til innhold

Bør horekunder kriminaliseres?

Anbefalte innlegg

Hørte på radioen at justisminister O.E.Dørum hadde satt ned et arbeidsutvalg som skulle se på fordeler og ulemper ved et forbud mot kjøp av seksuelle (sexuelle?) tjenester.

Personlig veit jeg neimen ikke hva jeg mener. MEN - når en familiefar kommer kjørende i krabbefart på strøket med sin stasjonsvogn og ditto barneseter, på jakt etter et sted å tømme rognpåsan, da kunne jeg nesten tenkt meg at han burde fått en god omgang pryl. Fengsel og gapestokk drar jo hele familien hans i dass sammen med ham.

Men hva med pengeludderet? Skal selgeren straffes på lik linje med «kjøperen»? Og vil ikke et forbud sende hele virksomheten under jorden? Er ikke lovverket vårt godt nok som det er, med hallikparagrafen og forbud mot organisert prostitusjon og bordeller?

Er den amerikanske puritanismen noe av det vi bør etterape?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134576-b%C3%B8r-horekunder-kriminaliseres/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• SierDuDet

28

• sigga

16

• favn

9

• Mr Kahn

5

Mest aktive i denne tråden

Det er snakk om respekt for mennesker dette.... ikke om vi skal etterape USA i noe. Horekunder bør i skrustikke og kastrerest med gaffel,..sånn er det med den saken. For slike mennesker som ser på kvinner, og menn for den saks skyld, som en vare er ikke verdt min respekt...

Jeg ser frem til å høre konklusjonen fra min helt Dørums undersøkelse i alle fall.

Næsj - det kan være mye og mangt vi ikke liker å tenke på at skjer,- bør det være forbudt for det? - voksne folk har seg....mot betaling....jeg liker ikke tanken, men for de som gjør det....?

Mulig jeg er blitt tolreant med årene. Jeg bør jo ikke selge og kjøpe sex selv om noen syns de må.

Det JEG er opptatt av er at ingen skal være i den situasjonen at de MÅ selge kroppen sin for å klare seg, det være fordi de ikke har andre intekter, eller for at de må finansiere dop etc.

Luksushorer som syns det er moro,- og som tjener som gress, og sånn, -tja - de får ta kvalene den dagen de kommer, om de gjør det.

få vekk dopen - så er mye gjort!

og som du vet: «fagfolk e' fagfolk!» :Þ

Vanvittig utvikling. Mens land som Tyskland i fjor innførte full legalisering av prostitusjon og gjorde det til et hvilket som helst yrke med skattepilikt, sykepenger osv, så vil altså vårt lands myndigheter kriminalisere og ødelegge for denne yrkesgruppa.

Saken har selvsagt flere sider. Ikke bare vil et slik forbudt gjøre hverdagen for de prostituerte ennå mer utrygg og vansklelig, men til syvende og sist er det et spørsmål om hva pokker et lands myndigheter har med og blande seg opp i hva innbyggerne bruker kjønnsorganene sine til. Enten de knuller med eller uten betaling.

Nypuritanismen og nymoralismen ser ut til ikke og ha noen grense, selv om den i dag ikke lenger styres av kristne mørkemenn, men av feministiske skrikhalser som nå har vokst vekk fra de lilla skjerfene og befinner seg i viktige maktposisjoner i samfunnet.

Gjest Pricilla

Synes ikke de fotjener noe annet enn å bli uthengt jeg, når de er så dumme at de kjøper sex mens familien venter hjemme på far som jobber overtid.. man får som fortjent!

kanskje derfor de gjør denne endringen da, så folk tenker seg om to ganger før de kjøper sex..

Synes ikke de fotjener noe annet enn å bli uthengt jeg, når de er så dumme at de kjøper sex mens familien venter hjemme på far som jobber overtid.. man får som fortjent!

kanskje derfor de gjør denne endringen da, så folk tenker seg om to ganger før de kjøper sex..

"Synes ikke de fotjener noe annet enn å bli uthengt jeg, når de er så dumme at de kjøper sex mens familien venter hjemme på far som jobber overtid.. man får som fortjent!"

Jeg forstår ikke hvorfor det her er noe verre enn at mannen er utro.

Bør utro menn/kvinner med barensete i bilen og familien ventende hjemme, henges ut på samme måte?

Annonse

"Synes ikke de fotjener noe annet enn å bli uthengt jeg, når de er så dumme at de kjøper sex mens familien venter hjemme på far som jobber overtid.. man får som fortjent!"

Bør utro menn/kvinner med barensete i bilen og familien ventende hjemme, henges ut på samme måte?

Det er da noe helt annet å kjøpe et annet menneske og utnytte en ulykkelig person som har havnet i en vond situasjon som igjen fører til at hun/han velger eller ikke har noe annet valg enn å selge seg selv. tenk på alle disse jenete fra øst europa som blir lovet modelljobber etc. og så blir de låst inne for å selge sex til flerfoldige menn hver dag. Vet at det er ulike former for prostitusjon og ulik "alvorlighetsgrad" av det, men skal man ta noen, må man ta alle.... Frem med gapestokken og heng dem ut. Helt greitt for meg!!

Det er da noe helt annet å kjøpe et annet menneske og utnytte en ulykkelig person som har havnet i en vond situasjon som igjen fører til at hun/han velger eller ikke har noe annet valg enn å selge seg selv. tenk på alle disse jenete fra øst europa som blir lovet modelljobber etc. og så blir de låst inne for å selge sex til flerfoldige menn hver dag. Vet at det er ulike former for prostitusjon og ulik "alvorlighetsgrad" av det, men skal man ta noen, må man ta alle.... Frem med gapestokken og heng dem ut. Helt greitt for meg!!

Hovedargumentet ditt er at man "kjøper" et menneske ved prostitusjon. Det holder selvsagt ikke vann.

Man kjøper en tjeneste, liksom man kjøper en tjeneste av en rørlegger, vaskehjelp, fysioterapaut etc. etc.

For og ta yrket kroppsmassasje: Man kan kjøpe massasje av hender, føtter, hode, rygg, ben, armer..ja hva som helst. Det er akseptert som høyverdige yrker hvor de som arbeider med det gjør en viktig og samfunnstjenlig jobb.

Kjønnsorganene er derimot utskilt fra resten av kroppen som et sted hvor det skal herske et stort antall regler, og hvor flere generasjoner tabuer skal få råde fritt.

Hvorfor ?

Du er jo fullstendig på bærtur.

Ja, noen er narkomane (fortrinnsvis de gateprostituerte), ja, noen blir innestengt, men tror du vitterlig at det av Oslo med sine ca 30 massasjeinstitutter bare jobber ofre?

2/3 av prostitusjonen i hovedstaden jobber innendørs i massasjeinstitutter og leiligheter. Disse regnes som luksushorer. Ja, 1/3 jobber på gata og det store flertallet er narkomane.

Jeg ser overhodet ikke på det som noe overgrep mot "svake" mennesker, dersom en eller annen fyr betaler 3000 kroner for et ligg på et massasjeinstitutt. Mulig du gjør det fordi du åpenbart ikke tror jenter er i stand til å tenke selv, eller ta egne avgjørelser, men jeg har litt mer tro på jenter enn som så.

Jeg tror faktisk at enkelte kan fristes av å tjene 3000 kroner for et ligg og dermed tjene mer per mnd enn et vanlig menneske gjør i løpet av et år.

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor mannen skal straffes for å kjøpe en tjeneste som tilbys.

For øvrig kan du se til Sverige. Etter at de kriminaliserte horekunden har ca 25 % (tror jeg tallet var) av de gateprostituerte forsvunnet. Innemarkedet, et market man har svært lite kontroll på og som derfor går ut over jentenes trygghet, har økt tilsvarende.

Høres bra ut for jentene, ikke sant?

For øvrig er det jentene som sliter mest med en eventuell kriminalisering. Kundene vil tross alt ikke bli like lette å gå tak på, noe som reduserer deres økonomiske situasjon ganske radikalt.

Men det er jo selvasgt greit. Alle horer er jo narkomane og overgrepsofre. Ingen gjør det frivillig, og siden noen blir tvunget bør samtlige få svi.

Her kan du for øvrig lese litt:

http://www.prosenteret.no/framsett.html

Hovedargumentet ditt er at man "kjøper" et menneske ved prostitusjon. Det holder selvsagt ikke vann.

Man kjøper en tjeneste, liksom man kjøper en tjeneste av en rørlegger, vaskehjelp, fysioterapaut etc. etc.

For og ta yrket kroppsmassasje: Man kan kjøpe massasje av hender, føtter, hode, rygg, ben, armer..ja hva som helst. Det er akseptert som høyverdige yrker hvor de som arbeider med det gjør en viktig og samfunnstjenlig jobb.

Kjønnsorganene er derimot utskilt fra resten av kroppen som et sted hvor det skal herske et stort antall regler, og hvor flere generasjoner tabuer skal få råde fritt.

Hvorfor ?

Hvorfor?? Jo fordet at de fleste som velger å bli fysioterapeut gjør det av egen fri vilje, mens stor parten av de prostituerte er presset inn i situasjonen på ulike måter. Sier ikke at det ikke finnest de som liker yrket sitt, men det er for masse grums og tvang i den "bransjen", så derfor....

Ja, noen er narkomane (fortrinnsvis de gateprostituerte), ja, noen blir innestengt, men tror du vitterlig at det av Oslo med sine ca 30 massasjeinstitutter bare jobber ofre?

2/3 av prostitusjonen i hovedstaden jobber innendørs i massasjeinstitutter og leiligheter. Disse regnes som luksushorer. Ja, 1/3 jobber på gata og det store flertallet er narkomane.

Jeg ser overhodet ikke på det som noe overgrep mot "svake" mennesker, dersom en eller annen fyr betaler 3000 kroner for et ligg på et massasjeinstitutt. Mulig du gjør det fordi du åpenbart ikke tror jenter er i stand til å tenke selv, eller ta egne avgjørelser, men jeg har litt mer tro på jenter enn som så.

Jeg tror faktisk at enkelte kan fristes av å tjene 3000 kroner for et ligg og dermed tjene mer per mnd enn et vanlig menneske gjør i løpet av et år.

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor mannen skal straffes for å kjøpe en tjeneste som tilbys.

For øvrig kan du se til Sverige. Etter at de kriminaliserte horekunden har ca 25 % (tror jeg tallet var) av de gateprostituerte forsvunnet. Innemarkedet, et market man har svært lite kontroll på og som derfor går ut over jentenes trygghet, har økt tilsvarende.

For øvrig er det jentene som sliter mest med en eventuell kriminalisering. Kundene vil tross alt ikke bli like lette å gå tak på, noe som reduserer deres økonomiske situasjon ganske radikalt.

Men det er jo selvasgt greit. Alle horer er jo narkomane og overgrepsofre. Ingen gjør det frivillig, og siden noen blir tvunget bør samtlige få svi.

Mulig jeg er på bærtur, vanker svært lite i horemiljøet...

Men jeg mener at hensynet til de jentene/guttene som blir presset inn i prostitusjon bør veie tynger enn de som gjør det for å bli rike. De fleste prostituerte sier jo selv at de ikke ville anbefale sine egne barn å gå i deres fotspor. Det sier kanskje litt...??

Jeg mener ikke at det eneste rette er å kriminalisere horekunden( er det ikke allerede forbudt å kjøpe seksuelle tjenseter da?)...men det er et steg på veien. Kanskje noen tenker seg en ekstra gang før de trekker opp kortet sitt....

Hvorfor ?

"Kjønnsorganene er derimot utskilt fra resten av kroppen som et sted hvor det skal herske et stort antall regler, og hvor flere generasjoner tabuer skal få råde fritt. Hvorfor ?"

Jeg tror jenter som Sigga er i stand til å tenke logisk, noe som gjør dem redde.

Det er tross alt bare å regne på det:

I Oslo finnes det vel rundt 1500 uteprostituerte. Dette utgjør 1/3 av markedet (i følge pro-senteret i linken jeg la ut over), altså skulle det totale antallet prostituerte være ca 4500 bare i Oslo.

Så kan man f.eks. sjekke noen av massasjeinstituttens nettsider, eventuelt Gule Sider, og se på åpningstidene til instituttene. Disse er ofte åpne 24 timer i døgnet.

Hvis man så snakker med noen som f.eks. kjører taxi i Oslo og ofte kjører både horer og kunder, samt forbi diverse institutter, så finner man fort ut at det er en jevn strøm med mennesker innom disse insituttene 24 timer i døgnet.

Man kan eventuelt ta en bil, parkere utenfor, og se hvor mange menn som går inn for å kjøpe sex i løpet av f.eks. 1 time.

Og så kan man regne litt på det. 4500 horer, og de er stort sett opptatte med kunder når de jobber.

Vi snakker rimelig mange menn her. Vi snakker faktisk SINNSSYKT mange menn.

Markedet er enormt.

Derfor tror jeg enkelte kvinner blir livredde for hva deres menn faktisk driver med.

Ser man på tallene så er det mange som har noe å frykte.

Annonse

Nei.

Det er umulig å definere hva som er kjøp av sex. Hva er enkeltbillett og hva er årskort?

Er et ekteskap med en hjemmeværende kone et bytteforhold hvor hun blir forsørget mot seksuelle tjenester?

Hva med invitasjon til restaurantbesøk eller feriereiser med etterfølgende sex eller sex underveis?

Hva med fredagsrosene? "Roser for knull"?

Hvis du virkelig mener det du sier over her, mener du også at arbeidskontorene skal ta fra personer som ikke vil prostituere seg dagpenger på lik linje med andre yrker?? For hvis du ser på det som en tjeneste som ytes pålik linje med massasje, rørlegging etc. så er jo det veien å gå eller??

Gjest Pricilla

Det er verre fordi de betaler en ukjent kvinne som ikke har penger og derfor må selge kroppen sin.. Det er ekkelt! De (er med på å) nedverdiger disse jentene noe så jævlig... Er han utro er de i hvert fll to om det, to som vil ha hverandre.. Tviler sterkt på at hora VIL ha kunden sin..

Er ikke begeistra for utroskap heller, emn vil heller at samboern min skal være utro enn å kjøpe sex av horer som har allverden av sykdommer..

"Kjønnsorganene er derimot utskilt fra resten av kroppen som et sted hvor det skal herske et stort antall regler, og hvor flere generasjoner tabuer skal få råde fritt. Hvorfor ?"

Jeg tror jenter som Sigga er i stand til å tenke logisk, noe som gjør dem redde.

Det er tross alt bare å regne på det:

I Oslo finnes det vel rundt 1500 uteprostituerte. Dette utgjør 1/3 av markedet (i følge pro-senteret i linken jeg la ut over), altså skulle det totale antallet prostituerte være ca 4500 bare i Oslo.

Så kan man f.eks. sjekke noen av massasjeinstituttens nettsider, eventuelt Gule Sider, og se på åpningstidene til instituttene. Disse er ofte åpne 24 timer i døgnet.

Hvis man så snakker med noen som f.eks. kjører taxi i Oslo og ofte kjører både horer og kunder, samt forbi diverse institutter, så finner man fort ut at det er en jevn strøm med mennesker innom disse insituttene 24 timer i døgnet.

Man kan eventuelt ta en bil, parkere utenfor, og se hvor mange menn som går inn for å kjøpe sex i løpet av f.eks. 1 time.

Og så kan man regne litt på det. 4500 horer, og de er stort sett opptatte med kunder når de jobber.

Vi snakker rimelig mange menn her. Vi snakker faktisk SINNSSYKT mange menn.

Markedet er enormt.

Derfor tror jeg enkelte kvinner blir livredde for hva deres menn faktisk driver med.

Ser man på tallene så er det mange som har noe å frykte.

Jeg er kalr over det du sier; at det er sinnsykt mange menn som kjøper sex. Men; er det rett for det? Er det rett å kjøpe en kkvinnes kropp for en time eller to?? Er vi virkelig ikke mer verdt i en manns verden?? Det er undertrykking. Og det betyr lite om en får 200 kroner for en blowjob, eller 3000 krner for et ligg på silkelaken. Det er nedverdigendes og undertrykkende og altfor mye skitt som skjer til at vi kan tillate det. Bakmenn og kjøpere bør svi mest påpungen,...enten det er naboen, min egen mann eller deg... Jeg synest det er forkastelig og synest synd på de jentene som tyr til prostitusjon.

Mulig jeg er på bærtur, vanker svært lite i horemiljøet...

Men jeg mener at hensynet til de jentene/guttene som blir presset inn i prostitusjon bør veie tynger enn de som gjør det for å bli rike. De fleste prostituerte sier jo selv at de ikke ville anbefale sine egne barn å gå i deres fotspor. Det sier kanskje litt...??

Jeg mener ikke at det eneste rette er å kriminalisere horekunden( er det ikke allerede forbudt å kjøpe seksuelle tjenseter da?)...men det er et steg på veien. Kanskje noen tenker seg en ekstra gang før de trekker opp kortet sitt....

"Men jeg mener at hensynet til de jentene/guttene som blir presset inn i prostitusjon bør veie tynger enn de som gjør det for å bli rike. De fleste prostituerte sier jo selv at de ikke ville anbefale sine egne barn å gå i deres fotspor. Det sier kanskje litt...??"

Jeg tror de fleste som jobber på Rimi hele livet også vil anbefale sine barn å finne et annet yrke.

For øvrig er jeg selvfølgelig like motstander av tvang som det du er, men tvangen foregår jo allerede i det skjulte. Denne loven vil jo overhodet ikke ha noe for seg.

Selv i Sverige så er det, så vidt jeg vet, ikke tatt ut mer enn ca 1 tiltale i forhold til denne nye loven. I praksis fungerer den altså ikke uansett. Likefullt har horene fått langt vanskeligere arbeidsforhold. De må tross alt skjule seg for å få kunder, noe som medfører at de lever farligere. Man vet jo aldri hva slags mannfolk man tar meg seg opp i leiligheten sin, mens man tidligere kanskje var i et mer eller mindre organisert institutt, hvor det alltid var andre jenter til stede. Det hadde nok noe å si for tryggheten, gjetter jeg på.

Jentene har altså fått det verre.

Og da må du nesten spørre deg selv: Er det viktigere for deg at horekundene blir straffet enn at jentene skal ha rimelig ok forhold å jobbe i?

Vi snakker tross alt ikke om tvang her. Det er svært få jenter som blir holdt fanget i sine leiligheter og tvunget til sex. Der det skjer må selvsagt politiet ordne opp, og, for min del, gjerne henrette mannfolka på stedet.

Det er verre fordi de betaler en ukjent kvinne som ikke har penger og derfor må selge kroppen sin.. Det er ekkelt! De (er med på å) nedverdiger disse jentene noe så jævlig... Er han utro er de i hvert fll to om det, to som vil ha hverandre.. Tviler sterkt på at hora VIL ha kunden sin..

Er ikke begeistra for utroskap heller, emn vil heller at samboern min skal være utro enn å kjøpe sex av horer som har allverden av sykdommer..

"Det er verre fordi de betaler en ukjent kvinne som ikke har penger og derfor må selge kroppen sin"

Ikke har penger? Tror du prostitusjonsmiljøet bare dreier seg om gateprostituerte?

De utgjør bare 1/3 av miljøet. De andre har penger. De jobber tross alt som luksusprostuerte på diverse massasjeinstitutter og hover inn 2-3000 kroner for en avsugning.

Jeg er enig i at kjøp av 200 kroners horer utenfor Akershus Festning er direkte kvalmt.

Hvis du virkelig mener det du sier over her, mener du også at arbeidskontorene skal ta fra personer som ikke vil prostituere seg dagpenger på lik linje med andre yrker?? For hvis du ser på det som en tjeneste som ytes pålik linje med massasje, rørlegging etc. så er jo det veien å gå eller??

Nei, jeg mener selvsagt ikke at arbeidskontoret skal ta fra noen pengene deres dersom de nekter å prostituere seg.

Da hadde plutselig ikke valget vært frivillig lenger, og det er selvsagt en forutsetning for å livnære seg av noe så spesielt som å selge kroppen sin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...