Gå til innhold

Hvordan lære katter triks???

Anbefalte innlegg

Du får vel bare gå frem på vanlig måte, som om det var en hund. Belønning hele veien, når katten gjør noe riktig. Si ordet "sitt" mange ganger når du har katten foran deg, og samtidig trykker du den lett på bakparten, ned mot sittende stilling. Når katten får rompa i gulvet, ros den godt og gi en snacksbit. F.eks. en liten munnfull tørrfisk. Det pleier de fleste katter å elske!

Det skulle også være lett å lære en katt å sette seg opp og ha to labber i luften, og deretter reise seg på bakbena. Det kan man oppnå ved å finne kommando-ordet man ønsker å bruke, f.eks. "Opp", også holde en snacksbit et stykke rett ovenfor kattens hode. Hold den slik at katten ikke når den, men må legge hodet helt bakover og reise seg opp på to for å få fatt i den. Husk å gjenta kommando-ordet flittig hele tiden! Etter et par sekunder på bakbena, ros masse og gi godbiten.

Jeg tror du vil lykkes bra! :-) Jeg har alltid ønsket meg en Ragdoll selv, men de er så svindyre. Dessuten er de fhv sjeldne i Norge. Hva ga du for din?

Gode forslag:-)

Fortsetter under...

Gjest Er glad i katten min

Du får vel bare gå frem på vanlig måte, som om det var en hund. Belønning hele veien, når katten gjør noe riktig. Si ordet "sitt" mange ganger når du har katten foran deg, og samtidig trykker du den lett på bakparten, ned mot sittende stilling. Når katten får rompa i gulvet, ros den godt og gi en snacksbit. F.eks. en liten munnfull tørrfisk. Det pleier de fleste katter å elske!

Det skulle også være lett å lære en katt å sette seg opp og ha to labber i luften, og deretter reise seg på bakbena. Det kan man oppnå ved å finne kommando-ordet man ønsker å bruke, f.eks. "Opp", også holde en snacksbit et stykke rett ovenfor kattens hode. Hold den slik at katten ikke når den, men må legge hodet helt bakover og reise seg opp på to for å få fatt i den. Husk å gjenta kommando-ordet flittig hele tiden! Etter et par sekunder på bakbena, ros masse og gi godbiten.

Jeg tror du vil lykkes bra! :-) Jeg har alltid ønsket meg en Ragdoll selv, men de er så svindyre. Dessuten er de fhv sjeldne i Norge. Hva ga du for din?

Hei!

Takk for mange gode svar:)

Det er sant at ragdollen blir som en filledukke når du løfter den, du kan gjøre nesten hva du vill med den.

Vi betalte 6000 kr for katten, det er vell bare 100 slike katter i norge, men jeg har kjøpt en ho katt og har planer om å få noen kull på henne, så da kan du få kjøpt en av meg:)

Det er en helt unik katt, jeg er blitt helt forelsket.

Hun må være sammen med oss til en hver tid, og blir veldig trist når jeg drar fra henne.

Gjest Er glad i katten min

På NRRs sider står det om Ragdoll "Den binder seg veldig til sin eier og har ofte oppførsel som en kan sammenligne med en liten hund. Du kan lett lære den til å lyde når du plystrer eller roper."

Er det på bakgrunn av dette du sier at katten er skapt til å lære triks, eller har du linker til andre sider der det står mer om dette? Skulle gjerne lest mer :-)

Hei!

Jeg har lett ganske mye,men finner ikke så mye informasjon om katten på nettet, prøv og let på svenske sider, for de er så få ragdoller i norge.

langt fler i sverige.

Det at jeg kan lære katten så mange triks er det oppdretteren som har sagt.

Vi fikk en stor perm fra henne med info om rasen.

Og jeg merker jo at katten lærer veldig fort.

Hun har lært mye allerede.

Det som er så bra er at katten er så trygg at du kan ta den med deg over alt virker det som.

Annonse

Gjest lis@bet

Hei!

Jeg har lett ganske mye,men finner ikke så mye informasjon om katten på nettet, prøv og let på svenske sider, for de er så få ragdoller i norge.

langt fler i sverige.

Det at jeg kan lære katten så mange triks er det oppdretteren som har sagt.

Vi fikk en stor perm fra henne med info om rasen.

Og jeg merker jo at katten lærer veldig fort.

Hun har lært mye allerede.

Det som er så bra er at katten er så trygg at du kan ta den med deg over alt virker det som.

En oppdretter vil uansett ikke gjøre annet enn å skryte av den rasen de selv driver med. :-)

Har du hatt katt/hund før? Jeg personlig tror nok egentlig ikke at en Ragdoll noen gang vil kunne bli lydig som en hund, rett og slett fordi det er en vesentlig forskjell mellom de to artene.

Hunder er flokkdyr som trenger en leder til å styre flokken. Derfor underkaster de seg mennesket som tar denne lederrollen.

Katter er selvstendige individer som lever på egen hånd, og de trenger ikke en leder slik hundene gjør.

Så jeg vil bare si, på generell basis, at du ikke må bli skuffet om katten ikke er like lærenem som en hund. Ikke vondt ment, men det er bare store forskjeller mellom disse dyrene.

Men det er klart, enkelte ting vil en katt kunne lære. Jeg kan ikke si jeg vet så mye om hvordan, for jeg har ikke vært interessert i å prøve å lære huskatten min noe spesielt. Men han lyder enkelte lyder, jeg lager ulike lyder for lek og mat, og disse responderer han på.

Men det Ulv beskriver høres jo ikke dumt ut. Jeg vet også om en katt som begynte å gi labb av seg selv - antakelig fordi familien også har hund, og katten fikk med seg at det vanket godbiter når labben ble strakt fram. Lykke til, da! :-) Og kos deg med den flotte pusen din!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...