Gå til innhold

Hva er det som får unger til å gjøre sånt som dette?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 159
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

57

• Grip

28

• Ulv I Faarikaal

17

• Goliath

11

Mest aktive i denne tråden

Ulv I Faarikaal

Det fins alltid ledere, og de må finnes og tas under behandling. Å finne dem gjør man som regel ved å spørre hver enkelt elev hver for seg. Litt jobb, men det funker. Best om de ikke får snakket og avtalt ting på forhånd. Rene politiarbeidet, men verd bryet.

Spørs om noen tør og gidder.

Det fins alltid ledere, og de må finnes og tas under behandling. Å finne dem gjør man som regel ved å spørre hver enkelt elev hver for seg. Litt jobb, men det funker. Best om de ikke får snakket og avtalt ting på forhånd. Rene politiarbeidet, men verd bryet.

Spørs om noen tør og gidder.

Men her fortsatte jo ungene å angripe selv etter at en lærer hadde kommet til stedet. Det virker som de har full oversikt over hvem det er.

Det bør være en null toleranse overfor mobbing på alle skoler. Det er forferdelig at 1-2 stykker klarer å dra med seg en hel klasse uten at voksne klarer/gidder å gjøre noe med det.

"Mobbingen av Irdwand var gått for langt.", står det i artikkelen. Hva er det for slags uttalelse? Er mobbing tillatt hvis det ikke knekkes bein?

Gjest fremmedfrykt

Det er alt snakket hjemme rundt kjøkkenbordet om at innvandrerne kommer og snylter på oss, bruker våre skattepenger, får puter sydd under armene osv.

I tillegg til all denne terroren som er i verden for tida. Frykt får mange til å hate.

Annonse

Det er sånt som dette som gir meg lyst til å hive fornuften på båten og rundjule plageåndene. Selv om det ikke er det rette virkemidlet. Det er bare så utrolig fortvilende. Jeg hadde skammet meg sånn hadde jeg vært forelder til en slik drittunge.

Ulv I Faarikaal

Men her fortsatte jo ungene å angripe selv etter at en lærer hadde kommet til stedet. Det virker som de har full oversikt over hvem det er.

Da burde det være enkelt å ta lederne, men det er svært begrenset hva lærere har til rådighet av represalier. Det triste er at mobberne ikke får føle straffen, og at mobbeofrene må bytte skole. Ofte har mobbere personlighetsforstyrrelser som burde behandles.

Ofte det ikke hjelper å involvere foreldrene til sånne plagånder - det er gjerne der de har det fra (holdningene, oppførselen osv)

Sier ikke at alle mobbere har fæle foreldre som ikke kan oppdra barna sine, men i mange tilfeller kan det virke som å være slik.

Ulv I Faarikaal

Ofte det ikke hjelper å involvere foreldrene til sånne plagånder - det er gjerne der de har det fra (holdningene, oppførselen osv)

Sier ikke at alle mobbere har fæle foreldre som ikke kan oppdra barna sine, men i mange tilfeller kan det virke som å være slik.

Jeg tror empati kan læres, og jeg benytter en hver sjanse til å lære barn empati og å tenke på konsekvenser av det de gjør. Dessuten tror jeg mye kan forhindres ved å får ringet inn mobbere så unge som mulig og gi dem undervinisning i empati og omsorg. At en fagperson gir dem innsikt i enkel psykologi og relasjoner til mennesker tror jeg det er mye å hente på.

Men hvem tør, og hvem gidder?

Jeg tror empati kan læres, og jeg benytter en hver sjanse til å lære barn empati og å tenke på konsekvenser av det de gjør. Dessuten tror jeg mye kan forhindres ved å får ringet inn mobbere så unge som mulig og gi dem undervinisning i empati og omsorg. At en fagperson gir dem innsikt i enkel psykologi og relasjoner til mennesker tror jeg det er mye å hente på.

Tror du kan ha rett der, ja. Men det er nok en del foreldre som kanskje ville motsatt seg dette. "Min sønn trenger da ingen ekstraundervisning i empati! pøh!"

Undersøkelser viser at mobbere ofte har foreldre som ikke bryr seg særlig om barna.

Annonse

Empati kan ikke læres, hvis man ikke har det i utgangspunket. Derimot kan det trenes - og de aller fleste har jo empati i utg.punktet. Jeg regner med det var noe sånt du mente.

"....................."

Hva burde de gjøre? Forslag?

Som det blir sagt her, tror jeg ikke det hjelper å blande inn foreldrene.

Kanskje det hadde hjulpet å starte et eller annet for hele klassen slik at de kunne føle et vist samhold, egen fotballklubb, alle går på speider'n eller samle hele klassen en gang i uka for å gjøre noe morsomt.

I klassen til minstemann er det et par av fedrene som har startet en egen avdeling av den lokale fotballklubben med trening en gang i uka. Håper det hjelper, det er en ukontrollert klasse med mange uromomenter og hans sønn og min sønn er kanskje de som sliter verst.

Ulv I Faarikaal

Tror du kan ha rett der, ja. Men det er nok en del foreldre som kanskje ville motsatt seg dette. "Min sønn trenger da ingen ekstraundervisning i empati! pøh!"

Der ligger det svært mye; å foreldre til å akseptere at noe er galt med avkommet. Lærere er redde for foreldrenes vrede også.

Ulv I Faarikaal

Empati kan ikke læres, hvis man ikke har det i utgangspunket. Derimot kan det trenes - og de aller fleste har jo empati i utg.punktet. Jeg regner med det var noe sånt du mente.

"....................."

Det var noe sånt. Men jeg tror også at noen ikke har det, som en fortyrrelse og kanskje må ha mer opplæring?

En psykopat i USA hadde TV laget et helt program om. Damen aksepterte at hun ikke var normal og manglet fullstendig empati. Hun lærte det bevisst som et ledd i et forsøk med psykopater. Hun følte ingen anger, ingen empati og klarte ikke sette seg inn i andre følelser i det hele tatt. Hun forsto ikke at noen andre greide det heller.

Det viste seg at hun kunne lære og skjønne meningen med det.

Det var noe sånt. Men jeg tror også at noen ikke har det, som en fortyrrelse og kanskje må ha mer opplæring?

En psykopat i USA hadde TV laget et helt program om. Damen aksepterte at hun ikke var normal og manglet fullstendig empati. Hun lærte det bevisst som et ledd i et forsøk med psykopater. Hun følte ingen anger, ingen empati og klarte ikke sette seg inn i andre følelser i det hele tatt. Hun forsto ikke at noen andre greide det heller.

Det viste seg at hun kunne lære og skjønne meningen med det.

Ja, det kan læres på et vis. Men man får ikke empati hvis man mangler det helt i utg.punktet. Det man kan lære, er å kjenne igjen alle tegn, indikasjoner etc., og lære seg å reagere deretter. Eksempler på mangel på empati er jo f.eks autister - disse mangler det gjerne (om ikke alltid) helt, men kan lære seg å "simulere" det. Og da vil man jo kunne fungere rimelig bra sammen med andre.

"......................"

Hva burde de gjøre? Forslag?

De burde aldri ha latt det gå så langt, de har jo lenge vært klar over at dette foregår...

Forskning viser at den beste måten å få 2 etniske grupper til å få mer toleranse for hverandre

er å få dem til å jobbe sammen mot et felles mål....

Dette er ikke noe forsvar for mobberne, men de fleste som deltok i mobbing av denne guttene var sikkert ikke klar over hva de gjorde. Når det er andre tilstede er det mye lettere å fraskrive seg ansvaret for det som skjer...

"ja men han gjorde det verre enn meg" "det var ikke jeg som begynte"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...