Gå til innhold

Selvangivelsen

Gjest har null peiling

Anbefalte innlegg

Gjest har null peiling

Trenger litt råd her nå.

Kjøpte i høst en leilighet med samboeren min. Vi fikk ikke lån i banken pga ingen av oss har fast jobb, vi jobber kun på kontrakt. Betalingsevne ellers var det ingenting å si på, men det gikk på at jobbene ikke var sikre. (selv om vi også hadde klart å betale for oss på arbeidsledighetstrygd, men det er nå så...)

Så vi gjorde det på følgende måte. Faren min lånte pengene med sikkerhet i vår leilighet + sitt eget hus, men lånet står i alle tre sitt navn, men han som "hoved"-låntager. Vi kjøpte leiligheten, den står på bare oss, pappas navn er ikke inni bildet der.

Men, hvordan blir dette med selvangivelsen da? Skal vi bare la være å gjøre noe med det, eller må vi forandre på den på noen måte? Vil jo helst komme best mulig økonomisk ut av det. Dama i banken nevnte noe om at det gikk an å legge ved en avtale som sa at det var vårt lån på selvangivelsen både hos meg og hos pappa, sånn at jeg fikk skattefordelene eller noe, men jeg husker ikke akkurat hva hun sa og sånn.

Har det mye å si? Lånet er på mellom en halv og en mill.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134847-selvangivelsen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lånet kan gi dere mindre skatt på to måter:

1. Lånet (saldo per 31.12.03) går til fradrag på formuen (pkt 4.8.1). Dette er viktig dersom leiligheten er så høyt takstert at dere uten lånefradraget risikerer å måtte betale formueskatt.

2. Viktigere er høyst sannsynlig rentene. Fra banken får dere en årsoppgave som sier hvor mye renter dere har betalt i 2003 og som kan trekkes fra på selvangivelsen (pkt 3.3.1). Dere kan selv bli enige om hvordan dere skal fordele dene summen mellom dere. Det vil lønne seg å vedlegge et likelydende brev i deres selvangivelser for å fortelle hvordan dere her delt denne summen.

28% av betallte renter "får dere igjen" som mindre skatt.

Om du har 100.000 i renter, får du 28.000 mindre i skatt.

Dette bør mange merke seg i disse tider når renten synker. De får mindre renteintekter, og skatten øker. Om en får 10.000 i rentenedsettelse, må en sette av 2.800 kr til økt skatt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134847-selvangivelsen/#findComment-836201
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...