Gå til innhold

*banner i kjerka* (om fedme)

Anbefalte innlegg

Kizza1365380506

Jeg føler meg ikke truffet. Jeg tar heller ikke kritikk av fedme, som personkritikk, selv om jeg er overvektig selv. Det jeg reagerer på i slike "diskusjoner" er at det stadig blir påpekt at "de feite sitter på ræva og stapper i seg hamburger og klager over at de ikke klarer å gå ned". Dette er, som alle som er noenlunde ovenpå forstår, en grov generalisering, og DET blir jeg forbanna for. Jeg har selv møtt de holdningene noen ganger, og det er vondt. Jeg vet selv hva som er årsak til min overvekt, og jeg ønsker ikke å greie ut for den hverken her eller til andre fremmede. Da gjør det meg noe sår at andre mener å vite hvorfor jeg er feit. Årsakene er mange og sammensatte.

Det er vel ingen som ikke er enige i at fedme er et stort og økende helseproblem. Problemet er at slike diskusjoner ofte blir personlige og såre, fordi noen mener å ha full kjennskap til hva som ligger bak andre folks overvekt. Det er sjelden riktig.

Heia toci. Jeg er helt enig med deg. Fikk spørsmål nettopp om jeg er gravid, gamle kjerringen. Gjorde ikke meg noe, men jeg mener...

Mvh

Fortsetter under...

Anoreksia og depresjon er sykdom, og må behandles deretter. Å slutte å røyke går på ren, skjær viljestyrke, og det gjør også slanking. Dårlige knær er ofte (men selvsagt ikke nødvendigvis) et resultat av fedme.

Er så enig, så enig med det "så mange grunner" sier her. For mange er overvekten resultat av noe annet enn å ha spist "god mat". Mat er mye mer enn fôr for å gi kroppen næring. Maten er middelet hos anorektiske pasienter, men det er vel de færresten som har anorexi fordi de ikke liker maten? Det ligger helt andre grunner bak.

På samme måte er det de som bruker maten som middel andre vei, og blir overvektig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...