Gå til innhold

Noen som kjenner diagnosen 'myalgi'?

Anbefalte innlegg

Gjest uten signatur

Skjønte vel egentlig det - og har forståelse for at enkelte har god grunn til å være superfrustrert over helsevesenet.

Syntes allikevel at tråden tok litt "feil retning" ut i fra hva innsenderen spurte om :-)

Nei, faktisk så synes jeg som 'innsender' at denne utviklingen er superinteressant!!

Det er jo nettopp fordi det er en slik utvikling jeg frykter i min sak, at jeg spør!

Jeg har ikke vært utredet hos andre spesialister enn denne, og at da en skal 'slå seg til ro med' det ETT eneste menneske diagnostiserer, synes jeg blir litt galt. Det KAN være noe mer spesifikt.

For MEG rent personlig er det en dritt, men trygdesystemet favoriserer de som har en 'ordentlig' diagnose. DERFOR er det av økonomisk interesse rett og slett å få riktig diagnose.

Jeg har heller ikke råd til å betale fysioterapi av en nå slunken lommebok pga år på attføring, så derfor ville en diagnose som 'gav' gratis fysioterapi og en god madrass og sitteputer, gi meg et bedre liv som syk. Det er DEN muligheten jeg kjemper for. og 'myalgi' gir ikke en slik hjelp.

Fortsetter under...

Nei, faktisk så synes jeg som 'innsender' at denne utviklingen er superinteressant!!

Det er jo nettopp fordi det er en slik utvikling jeg frykter i min sak, at jeg spør!

Jeg har ikke vært utredet hos andre spesialister enn denne, og at da en skal 'slå seg til ro med' det ETT eneste menneske diagnostiserer, synes jeg blir litt galt. Det KAN være noe mer spesifikt.

For MEG rent personlig er det en dritt, men trygdesystemet favoriserer de som har en 'ordentlig' diagnose. DERFOR er det av økonomisk interesse rett og slett å få riktig diagnose.

Jeg har heller ikke råd til å betale fysioterapi av en nå slunken lommebok pga år på attføring, så derfor ville en diagnose som 'gav' gratis fysioterapi og en god madrass og sitteputer, gi meg et bedre liv som syk. Det er DEN muligheten jeg kjemper for. og 'myalgi' gir ikke en slik hjelp.

Når det gjelder hvilke sykdommer som gir gratis fysioterapi (refusjon etter honorartakst er det vel det heter), så er dette regulert av denne forskriften: http://rundskriv.trygdeetaten.no/rtv/lpext.dll?f=templates&fn=main-j.htm&2.0

Hjelpemidler er i utgangspunktet ikke diagnoseavhengig - her er det hvilke behov du har som er utslagsgivende. Men akkurat når det gjelder madrasser og puter har det tradisjonelt vært vanskelig å få gjennomslag for hos hjelpemiddelsentralen.

Mange med "ordentlig diagnoser" som du kaller det er like frustrert som deg når det gjelder hvilke støtteordninger som finnes. F.eks. må stort sett alle rygg- og nakkepasienter betale utgifter til fysioterapi selv - mens reumatikere ofte slipper... Dette har sannsynligvis mer sammenheng med hvem som har hatt de sterkeste interesseorganisasjonene enn at den ene pasientgruppen har større behov eller mer smerter enn den andre.

Hvis du har grunn til å anta at legen har vært overfladisk, så ta det opp med vedkommende og spør om nærmere utredning kan være aktuelt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...