Gå til innhold

Til alle dere som liker å lese

Gjest 2 spørsmål fra en forfatter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det er helt ufattelig hvordan de klarer å ødelegge bøkene med omtalene sine. Noen ganger er hele sluttpoenget røpt på baksiden av boken - herregud!

Takk for anbefalinger, og ha en herlig lørdagskveld :)

Så sant som det kan sies.

Fortsatt flott helg til deg :)

Skrevet

Ad epoke - viss historia er interessant, m driv osv, fascinerande karakterer og dialog / indre monolog osv som er velskriven og velplassert, så er epoken ikkje avgjerande for om ein vil lese det eller ei. Men det er viktig at ein beherskar tidskoloritt, språk osv. Ellers blir det ikkje noko bra.

Har du ei interessant historie, så skriv ho. Den som skriv ein historie ein trur "andre" vil like å lese, vil nok streve, trur eg. Lykke til :-)

Gjest Daisy - som kunne ønske hun kunne skrive en bok
Skrevet

Jeg er veldig interessert i å lese bøker fra "gamle dager". Leser mye Ernest Hemingway (selv om det var biler på hans tid, er det litt mer stemning over den tiden).

De-form kan være bra det. Jeg ville ikke sluttet å lese pga det.

Nå ble jeg litt nysgjerrig... hvordan gjør du research til slike bøker? Hvordan får du vite om hvordan du skal beskrive personlighetene og væremåte?

Skrevet

Mitt/våre svar er kanskje ikke så representative, men jeg skal svare siden du spør :)

Ja, jeg liker bøker fra tidligere tider. To av mine favorittbøker har handling som er fra henholdsvis 1800-tallet og 1930-tallet. Det som gjør dem gode er innholdet, fordi livsbetingelsene var annerledes på den tiden. Bøkene handler om folk som har trosset sin tids "moral", og allikevel evnet å leve et lykkelig liv.

Nå kom jeg på en utrolig bra bok til: fra begynnelsen av 1900-tallet. Basert på sann historie. Bra bok.

De-form er helt fint så lenge det står i stil med handling/tid/miljø.

Hvilke bøker er det da?

Trenger noen anbefalninger.

Skrevet

Brev til Marie... en roman om to overklassekvinner som lever som naboer og innleder et forhold, stemmer det? Hvis det er den samme boken, så leste jeg den for mange år siden. Jeg likte den.

Det er mulig jeg prøver meg på de to du nevnte :)

Oj, den har jeg lyst til å lese også.

Foressten; jeg liker den til Christian Krogh veldig godt. Husker ikke farten hva den heter... Oline? Albertine? Nei... ?

Gjest leser mye
Skrevet

Liker ikke så veldig godt å lese "jeg", bedre med "hun/han".. Spennende om du kan legge historien til "gamle dager"! Liker godt krim, men ikke fra dagens Oslo (om du forstår hva jeg mener). Skriv i "De"-form, du! Stemning er viktig.

hare1365380455
Skrevet

Ja, det er helt ufattelig hvordan de klarer å ødelegge bøkene med omtalene sine. Noen ganger er hele sluttpoenget røpt på baksiden av boken - herregud!

Takk for anbefalinger, og ha en herlig lørdagskveld :)

Jeg leser aldri det som står på omslaget.. for en gang ble jo alt røpet der, og det var kjedelig (en bok jeg gledet meg til å lese).

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Oj, den har jeg lyst til å lese også.

Foressten; jeg liker den til Christian Krogh veldig godt. Husker ikke farten hva den heter... Oline? Albertine? Nei... ?

Boka om sypiken som blir tvunget ut i prostitusjon heter Albertine, ja.

Syns den er litt dyster, og veldig deterministisk.

Gjest Daisy
Skrevet

Boka om sypiken som blir tvunget ut i prostitusjon heter Albertine, ja.

Syns den er litt dyster, og veldig deterministisk.

Kan være jeg slumpet til å virke intelligent siden jeg leser bøker, men hva betyr deterministisk? *s*

Synes den var bra, jeg. Er noen år siden jeg leste den, men dog.

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Kan være jeg slumpet til å virke intelligent siden jeg leser bøker, men hva betyr deterministisk? *s*

Synes den var bra, jeg. Er noen år siden jeg leste den, men dog.

Jeg syntes bare det virket som om hovedpersonen nærmest var "forutbestemt" til å ende opp som hun gjorde, at hun ikke hadde en egen fri vilje eller var istand til å ta ansvar for egne handlinger. Hun lot bare ting skje, som hun kanskje kunne forhindret.

Men jeg er enig i at det er en god bok. Jeg tror den ble forbudt på den tiden, fordi den tok opp et kontroversielt tema (prostitusjon).

Skrevet

Jeg syntes bare det virket som om hovedpersonen nærmest var "forutbestemt" til å ende opp som hun gjorde, at hun ikke hadde en egen fri vilje eller var istand til å ta ansvar for egne handlinger. Hun lot bare ting skje, som hun kanskje kunne forhindret.

Men jeg er enig i at det er en god bok. Jeg tror den ble forbudt på den tiden, fordi den tok opp et kontroversielt tema (prostitusjon).

Albertine er skrevt innen retningen naturalisme for å påpeke et problem innen samfunnet på den tiden. Dersom Albertine hadde tatt andre valg ville boken vært uten hensikt.

Skrevet

Jeg er veldig interessert i å lese bøker fra "gamle dager". Leser mye Ernest Hemingway (selv om det var biler på hans tid, er det litt mer stemning over den tiden).

De-form kan være bra det. Jeg ville ikke sluttet å lese pga det.

Nå ble jeg litt nysgjerrig... hvordan gjør du research til slike bøker? Hvordan får du vite om hvordan du skal beskrive personlighetene og væremåte?

Hei Daisy!

Jeg får ikke vite hvordan jeg kan beskrive karakterene på noen annen måte enn ved å ta utgangspunkt i meg selv og andre - ved å reflektere over grunnen til de ulike menneskers valg, og ved å studere dialog og karaktertrekk.

Research er en stor oppgave som jeg tilpasser hver enkelt bok. I en historisk bok er det for sekempel nødvendig å sette seg inn i arkitektur og samfunnet på det aktuelle tidspunkt. Biblioteket er til stor hjelp.

Hvis du vil skrive, så sett i gang. Du kommer ikke noe sted uten å prøve. Husk at veien frem er lang, og at du ikke kan tillate deg å tvile hvis du vil nå dine mål.

Lykke til!

Gjest Daisy
Skrevet

Hei Daisy!

Jeg får ikke vite hvordan jeg kan beskrive karakterene på noen annen måte enn ved å ta utgangspunkt i meg selv og andre - ved å reflektere over grunnen til de ulike menneskers valg, og ved å studere dialog og karaktertrekk.

Research er en stor oppgave som jeg tilpasser hver enkelt bok. I en historisk bok er det for sekempel nødvendig å sette seg inn i arkitektur og samfunnet på det aktuelle tidspunkt. Biblioteket er til stor hjelp.

Hvis du vil skrive, så sett i gang. Du kommer ikke noe sted uten å prøve. Husk at veien frem er lang, og at du ikke kan tillate deg å tvile hvis du vil nå dine mål.

Lykke til!

Tusen takk for gode tips. Jeg har mange ideer jeg sitter inne med. Men jeg vet faktisk ikke om de kan fylle en hel roman. Kanskje novellesamling hadde vært tingen for meg. Men er det noe som blir gitt ut og solgt i så stor grad da?

Har et prosjekt på gang, men det er mer en slags humorbok enn en skjønnlitteær roman.

Er du forfatter på heltid? Eller har du annen jobb ved siden av?

Det hadde virkelig vært drømmen!

Skrevet

Tusen takk for gode tips. Jeg har mange ideer jeg sitter inne med. Men jeg vet faktisk ikke om de kan fylle en hel roman. Kanskje novellesamling hadde vært tingen for meg. Men er det noe som blir gitt ut og solgt i så stor grad da?

Har et prosjekt på gang, men det er mer en slags humorbok enn en skjønnlitteær roman.

Er du forfatter på heltid? Eller har du annen jobb ved siden av?

Det hadde virkelig vært drømmen!

Novellesamlinger blir antatt i like stor grad som romaner. Når du sender inn tekster til forlaget er det innholdet som står i sentrum.

Jeg er forfatter på heltid.

Hvor gammel er du, og hva slags tekster ønsker du å skrive?

Gjest Daisy
Skrevet

Novellesamlinger blir antatt i like stor grad som romaner. Når du sender inn tekster til forlaget er det innholdet som står i sentrum.

Jeg er forfatter på heltid.

Hvor gammel er du, og hva slags tekster ønsker du å skrive?

Jeg er ganske ung, 21 år. Inser derfor at jeg nok må leve litt, og vil derfor skrive om ungdomstid etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...