Gå til innhold

attføring-inntlekt-skatt

Anbefalte innlegg

Gjest sykmeldt
Skrevet

Jeg er redd jeg kommer til å havne på attførin, da jeg snart har gått sykmeldt i et år.

Leste et sted, at jeg da får 66% av det jeg tjener nå utbetalt.

Men kommer jeg til å få mindre skatt da? Jeg er livredd for å miste boligen min.

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tiliti

21

• Dorthe

11

• x-woman

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest sykmeldt
Skrevet

attføring-inntekt-skatt, skal det stå, i overskriften.

Skrevet

Jeg har ca 8700 kr mnd i attføring og betaler +/- 20% skatt.

Det vil jo avhenge av hvor mye du tjener, formue osv hvor mye skatt du får.

Det enkleste er å regne på inntekten din osv, og deretter forhøre deg med ligningskontoret.

Jeg tror ikke attføring har noen særfradrag på skatten lengre.

Skrevet

Sjekk opp mulighetene for å søke bostøtte og ev. legater (legathåndboken).

www.husbanken.no (er en kalkulator der ang. bostøtte)

Dersom det blir _veldig_ lite penger og du har høye bo/strøm utgifter kan du forhøre deg hos sosialkontoret om de kan støtte deg.

Det er jo også visse tillegg i attføringsstønaden (ev. barn, ev. skole, ev. barnetilsyn .. )

Og dersom du skal ha studier som attføringstiltak kan du ha rett på ev.stipend (etter hvor mye du tjener) og studielån.

Gjest sykmeldt
Skrevet

Sjekk opp mulighetene for å søke bostøtte og ev. legater (legathåndboken).

www.husbanken.no (er en kalkulator der ang. bostøtte)

Dersom det blir _veldig_ lite penger og du har høye bo/strøm utgifter kan du forhøre deg hos sosialkontoret om de kan støtte deg.

Det er jo også visse tillegg i attføringsstønaden (ev. barn, ev. skole, ev. barnetilsyn .. )

Og dersom du skal ha studier som attføringstiltak kan du ha rett på ev.stipend (etter hvor mye du tjener) og studielån.

Tusen takk for svar. Jeg har ikke sjekket noenting ennå. Aner ikke hvor jeg skal starte. Jeg er bare fortvilt, og ser litt svart på alt. Jeg vil så gjerne beholde jobben min.

Jeg har ingen mann/barn, ingen som kan hjelpe meg. Inntekt på ca 200.000,- i dag.

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg har ikke sjekket noenting ennå. Aner ikke hvor jeg skal starte. Jeg er bare fortvilt, og ser litt svart på alt. Jeg vil så gjerne beholde jobben min.

Jeg har ingen mann/barn, ingen som kan hjelpe meg. Inntekt på ca 200.000,- i dag.

Hvor mye utgifter har du på huset da?

Skrevet

Du får mindre skatt. Litt avhengig av hva du kommer til å få utbetalt i mnd. Jeg betaler 10% i skatt og det er utav en inntekt på ca 245 000.

HVis du bor aleine tror jeg du kan få bostøtte, ellers er det avhengig av hva evt mannen din tjener. Med litt rente nedgang og hell så har jeg også klart å beholde leiligheten. Skal du studere, kan du søke stipend en gang i året.

Lykke til!

Skrevet

Sånn røfflig tror jeg du kommer til å få utbetalt 9900kr i mnd. Skal du studere, kan du også få litt lån til å klare deg. Men jeg tviler på at du får noe hjelp på sossen. Kanskje du kan søke om 50% attføring eller rehab. slik at du kan forsette å jobbe litt...hvis du klare det da.

Skrevet

Jeg har ca 8700 kr mnd i attføring og betaler +/- 20% skatt.

Det vil jo avhenge av hvor mye du tjener, formue osv hvor mye skatt du får.

Det enkleste er å regne på inntekten din osv, og deretter forhøre deg med ligningskontoret.

Jeg tror ikke attføring har noen særfradrag på skatten lengre.

Beklager her oppe jeg glemte å nevne at jeg får skatte fradrag p.g.a leiligheten min. Det vil nok du også få, men reelt mnd inntekt vil nok ligge litt lavere. ( ca 1500kr tror jeg )

Skrevet

Du får mindre skatt. Litt avhengig av hva du kommer til å få utbetalt i mnd. Jeg betaler 10% i skatt og det er utav en inntekt på ca 245 000.

HVis du bor aleine tror jeg du kan få bostøtte, ellers er det avhengig av hva evt mannen din tjener. Med litt rente nedgang og hell så har jeg også klart å beholde leiligheten. Skal du studere, kan du søke stipend en gang i året.

Lykke til!

10% ?

Jeg har minstesatsen på attføring, ingen formue, studielån på 80-100 000 men det fantes ingen mulighet for mindre enn 20% skatt.

Gjest sykmeldt
Skrevet

Hvor mye utgifter har du på huset da?

Jeg har husleie på litt over 5500,- å måneden. Bor i inskuddsleilighet, så alt annet ligger i husleien.

Gjest sykmeldt
Skrevet

Lykke til!

Jeg bor alene, ingen mann/barn.

Jeg har heller ikke lån, da jeg bor i inskuddsleilighet. Kun husleien å betale. + andre faste utgifter da, slik som støm bil osv.

Skrevet

Jeg har husleie på litt over 5500,- å måneden. Bor i inskuddsleilighet, så alt annet ligger i husleien.

Er det dine totale boutgifter?

Inkl nedbetaling av ev. lån osv osv ?

I så fall så tror jeg dette går rundt, uten at du behøver å sulte ihjel. Du får neppe hjelp fra sosialkontoret med den inntekten/utgiftene.

Helt fett er det ikke men det går nok.

Her er det litt info om hva du kan få:

http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=745

Hos www.lanekassen.no kan du kjøre en støttekalkulator som viser hva du kan få derfra dersom du skal studere. På siste siden i kalkulatoren kan du også velge å beregne hvor mye stipend det blir etter hvor mye trygdeytelser du har. Skal du studere får du også dekket litt over 5000 til bøker, pluss semesteravgift og ev. skolepenger.

Skrevet

Jeg bor alene, ingen mann/barn.

Jeg har heller ikke lån, da jeg bor i inskuddsleilighet. Kun husleien å betale. + andre faste utgifter da, slik som støm bil osv.

hehe, jeg var overbevist om at du var mann.

Dette internettet, dette internettet..

Gjest sykmeldt
Skrevet

hehe, jeg var overbevist om at du var mann.

Dette internettet, dette internettet..

hehe, har bare dårlig erfaring med det kjønnet ;)

Gjest sykmeldt
Skrevet

Er det dine totale boutgifter?

Inkl nedbetaling av ev. lån osv osv ?

I så fall så tror jeg dette går rundt, uten at du behøver å sulte ihjel. Du får neppe hjelp fra sosialkontoret med den inntekten/utgiftene.

Helt fett er det ikke men det går nok.

Her er det litt info om hva du kan få:

http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=745

Hos www.lanekassen.no kan du kjøre en støttekalkulator som viser hva du kan få derfra dersom du skal studere. På siste siden i kalkulatoren kan du også velge å beregne hvor mye stipend det blir etter hvor mye trygdeytelser du har. Skal du studere får du også dekket litt over 5000 til bøker, pluss semesteravgift og ev. skolepenger.

Ja, innskuddet på leiligheten er nedbetalt, men det er en del fellesutgifter i boligbyggelaget da. Men det ligger som sagt i husleien.

Men jeg lurte på en ting. Der "er" attføring jeg havner på etter et år som sykmeldt? Eller går det rett på "ufør"?

Sånn kan det gå, da en har jobbet i 30 år, helt frisk. En har ingen aning om hva som skjer den dagen en blir syk.

Skrevet

Ja, innskuddet på leiligheten er nedbetalt, men det er en del fellesutgifter i boligbyggelaget da. Men det ligger som sagt i husleien.

Men jeg lurte på en ting. Der "er" attføring jeg havner på etter et år som sykmeldt? Eller går det rett på "ufør"?

Sånn kan det gå, da en har jobbet i 30 år, helt frisk. En har ingen aning om hva som skjer den dagen en blir syk.

Du havner på rehabiliteringspenger dersom du har gått sykemeldt et år og du er under "Behandling med utsikt til bedring".

Dersom du skal i gang med omskolering/arbeidstrening havner du på attføring.

Ufør skal det _svært_ mye til før du får, noen år med rehabilitering og enda noen år med attføringsforsøk kan man generelt sett regne med.

Skrevet

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=rehabiliteringspenger

Info om rehab.penger, stort sett ingen forskjell fra attføring bare at blant annet skoletillegg selvfølgelig ikke finnes.

Er ikke så lett å ende på attføring før man i det hele tatt rakk prøve seg i arbeidslivet heller.

Men det er bedre enn å ikke ha noe som helst å gjøre :-)

Gjest sykmeldt
Skrevet

Du havner på rehabiliteringspenger dersom du har gått sykemeldt et år og du er under "Behandling med utsikt til bedring".

Dersom du skal i gang med omskolering/arbeidstrening havner du på attføring.

Ufør skal det _svært_ mye til før du får, noen år med rehabilitering og enda noen år med attføringsforsøk kan man generelt sett regne med.

"er under "Behandling med utsikt til bedring" er det nok jeg havner innunder da ja.

Tusen takk for alt hjelp. Nå skal jeg lese litt på linken du ga meg i et annet innlegg her.

Skrevet

10% ?

Jeg har minstesatsen på attføring, ingen formue, studielån på 80-100 000 men det fantes ingen mulighet for mindre enn 20% skatt.

Jeg har 10% skatt, det står det i slippen jeg får i posten. Man går jo også på tabell, men skatten utgjør ca 2000kr i mnd.

Da er det medberegnet et lån på 650 000kr som jeg får alt fradraget på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...