Gå til innhold

attføring-inntlekt-skatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 10% skatt, det står det i slippen jeg får i posten. Man går jo også på tabell, men skatten utgjør ca 2000kr i mnd.

Da er det medberegnet et lån på 650 000kr som jeg får alt fradraget på.

Kjørte skatte-kalkulator som kom frem til at jeg burde betale 13% .. så det blir vel en fin sommer i 2005 :-)

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tiliti

21

• Dorthe

11

• x-woman

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har ca 8700 kr mnd i attføring og betaler +/- 20% skatt.

Det vil jo avhenge av hvor mye du tjener, formue osv hvor mye skatt du får.

Det enkleste er å regne på inntekten din osv, og deretter forhøre deg med ligningskontoret.

Jeg tror ikke attføring har noen særfradrag på skatten lengre.

Du får nok igjen masse skattepenger og husk at hvis du ikke har fått skattelette pga liten skattevne så søk på det.

Skrevet

Du får nok igjen masse skattepenger og husk at hvis du ikke har fått skattelette pga liten skattevne så søk på det.

Tja.

Jeg får vel neppe innvilget det ..

Den lave skatte-evnen var jo forbigående, samboer regnes såvidt jeg skjønner med når man har barn sammen, og dermed er vi over alle grenser for å få nedsettelse.

Da blir det bare 2003 som har lav nok inntekt, og det er bare 1 år. Med andre ord forbigående.

Siden jeg ikke har uførepensjon eller pensjon stilles det krav om at den lave inntekten IKKE er forbigående.

Gjest Likt og ulikt
Skrevet

Sånn røfflig tror jeg du kommer til å få utbetalt 9900kr i mnd. Skal du studere, kan du også få litt lån til å klare deg. Men jeg tviler på at du får noe hjelp på sossen. Kanskje du kan søke om 50% attføring eller rehab. slik at du kan forsette å jobbe litt...hvis du klare det da.

Når du sier utbetalt 9900 pr måned,hva mener du egentlig da? Noen sier nemlig 'utbetalt' også når de snakker om bruttobeløp, mens jeg alltid tenker netto når folk sier utbetalt.

Jeg fikk forøvrig mye mindre i attføring enn på rehabilitering. På attføring hadde jeg 11800 brutto, men jeg hadde tjent mer enn 200.000 pr år. De opererer jo for sikkerhetsskyld med forskjellige grunnlag også da, men mener det lå på ca 250.000.På rehab hadde jeg varierende mellom 13- og 15000 brutto pr måned. Men jeg hadde ikke mer enn rundt 7000 utbetalt netto på attføring (da hadde de riktignok trukket for mye skatt, husker ikke hvor mye) og 9-10000 utbetalt netto på rehab.

Skrevet

Tja.

Jeg får vel neppe innvilget det ..

Den lave skatte-evnen var jo forbigående, samboer regnes såvidt jeg skjønner med når man har barn sammen, og dermed er vi over alle grenser for å få nedsettelse.

Da blir det bare 2003 som har lav nok inntekt, og det er bare 1 år. Med andre ord forbigående.

Siden jeg ikke har uførepensjon eller pensjon stilles det krav om at den lave inntekten IKKE er forbigående.

Jeg glemte at attføring ikke lenger regnes som trygd. Men jeg hadde prøvd meg uansett hvis jeg var deg.

Skrevet

Jeg glemte at attføring ikke lenger regnes som trygd. Men jeg hadde prøvd meg uansett hvis jeg var deg.

M prøvde seg jo, men fikk ikke.

Han hadde 62 000 på et år, men fikk avslag fordi han bare betalte 6% fra før.

Jeg kan nok forsøke, iallefall for 2003, men har ikke akkurat store håp.

Hadde vel 60 000 i inntekt og betalte 12% skatt.

Skrevet

M prøvde seg jo, men fikk ikke.

Han hadde 62 000 på et år, men fikk avslag fordi han bare betalte 6% fra før.

Jeg kan nok forsøke, iallefall for 2003, men har ikke akkurat store håp.

Hadde vel 60 000 i inntekt og betalte 12% skatt.

Jeg fikk på 50 % attføring og 50 % uføre. Måtte søke da fordi for ligningskontoret er ikke 50+50=100 men 50+50=50 og på 50 % trygd får man ikke skattelette automatisk.

Det står listet noen grunner du kan søke på, husker selvfølgelig ikke dem nå. Jeg argumenterte med at 50+50=100 og det holdt.

Skrevet

Jeg fikk på 50 % attføring og 50 % uføre. Måtte søke da fordi for ligningskontoret er ikke 50+50=100 men 50+50=50 og på 50 % trygd får man ikke skattelette automatisk.

Det står listet noen grunner du kan søke på, husker selvfølgelig ikke dem nå. Jeg argumenterte med at 50+50=100 og det holdt.

"Andre skattytere kan få begrenset skatten på samme måte som nevnt ovenfor dersom inntekten er så lav at den sammen med andre fordeler ikke kan anses tilstrekkelig til nødvendig underhold for vedkommende selv og de personer som han eller hun har plikt til å forsørge. Det må i tillegg foreligge et påtakelig behov for reduksjon av skatten."

http://www.tromsfsk.no/Skatt/fyskattebegrensingl.htm

Ser ikke helt lyst ut, men jeg skal prøve.

Varig .. det er jo akkurat det da. Den elendige inntekten i familien ble ikke varig.

Hvis man ikke tar med de årene før der ingen av oss hadde inntekt.

Skrevet

"Andre skattytere kan få begrenset skatten på samme måte som nevnt ovenfor dersom inntekten er så lav at den sammen med andre fordeler ikke kan anses tilstrekkelig til nødvendig underhold for vedkommende selv og de personer som han eller hun har plikt til å forsørge. Det må i tillegg foreligge et påtakelig behov for reduksjon av skatten."

http://www.tromsfsk.no/Skatt/fyskattebegrensingl.htm

Ser ikke helt lyst ut, men jeg skal prøve.

Varig .. det er jo akkurat det da. Den elendige inntekten i familien ble ikke varig.

Hvis man ikke tar med de årene før der ingen av oss hadde inntekt.

Det går i hvert fall ikke i gjennom hvis du ikke søker.

Skrevet

Det går i hvert fall ikke i gjennom hvis du ikke søker.

hihi

*gapskratte*

Aner jeg en irritert undertone. hihi.

Jeg skal jo søke sier jeg.

Skrevet

hihi

*gapskratte*

Aner jeg en irritert undertone. hihi.

Jeg skal jo søke sier jeg.

Mente ikke å være det altså. *LOL*

Jeg er vel i det hele tatt litt irritert for tiden og så er det den tida i mnd.

Skrevet

Mente ikke å være det altså. *LOL*

Jeg er vel i det hele tatt litt irritert for tiden og så er det den tida i mnd.

Nesten like ille som jeg maser på denne personen som trenger bolig nedi her.

Begynte å lure om jeg var litt slem der.

Skrevet

Når du sier utbetalt 9900 pr måned,hva mener du egentlig da? Noen sier nemlig 'utbetalt' også når de snakker om bruttobeløp, mens jeg alltid tenker netto når folk sier utbetalt.

Jeg fikk forøvrig mye mindre i attføring enn på rehabilitering. På attføring hadde jeg 11800 brutto, men jeg hadde tjent mer enn 200.000 pr år. De opererer jo for sikkerhetsskyld med forskjellige grunnlag også da, men mener det lå på ca 250.000.På rehab hadde jeg varierende mellom 13- og 15000 brutto pr måned. Men jeg hadde ikke mer enn rundt 7000 utbetalt netto på attføring (da hadde de riktignok trukket for mye skatt, husker ikke hvor mye) og 9-10000 utbetalt netto på rehab.

Jeg mener det du sitter igjen med etter at skatten er betalt. Jeg vet ikke hvorfor du har fått forskjellige utbetalinger med rehab. og attføring. I utgangspunktet regnes de begge av 66% lønn trodde nå jeg...

Skrevet

Kjørte skatte-kalkulator som kom frem til at jeg burde betale 13% .. så det blir vel en fin sommer i 2005 :-)

Håper det! Det høres jo mye ut med 20%. Håper at det ordner seg

Skrevet

Håper det! Det høres jo mye ut med 20%. Håper at det ordner seg

Ja, ligningskontoret har jaggu tatt i.

Skrevet

Ja, ligningskontoret har jaggu tatt i.

Men du har vel skatteklasse to også pga Vesla.

Nei, dette går sikkert din vei *håper*

Skrevet

Men du har vel skatteklasse to også pga Vesla.

Nei, dette går sikkert din vei *håper*

Nei, jeg bor sammen med hennes far så jeg har klasse 1.

Men hallo, vi har da mer enn nok penger.

Jeg synes vi svømmer i dem!

Skrevet

Nei, jeg bor sammen med hennes far så jeg har klasse 1.

Men hallo, vi har da mer enn nok penger.

Jeg synes vi svømmer i dem!

hehe - synes du ja.

Mange som har dobbelt så mye som synes de har dårlig råd.

Jeg skjønner ikke helt det med skatteklasser for de gangene jeg har vært gift/ hatt samboer har det bare vært meg som har hatt inntekt. Så jeg har skattet i klasse to hele mitt voksne liv.

Skrevet

hehe - synes du ja.

Mange som har dobbelt så mye som synes de har dårlig råd.

Jeg skjønner ikke helt det med skatteklasser for de gangene jeg har vært gift/ hatt samboer har det bare vært meg som har hatt inntekt. Så jeg har skattet i klasse to hele mitt voksne liv.

hihi :-)

Det er noe hva man er vant til ja.

Samt at vi ikke har over 5000 i husleie, og ikke nedbetaler lån (vel, utenom hans studielån). Har ikke bil heller.

Så 180 000 + 105 000 + ca 25 000 i stipend, og deretter barnetrygd. Samt 1700 kr mnd i barnetilsyn...

Det blir en del!

Jeg har noenlunde oversikt, men det er pes å skille hvor man regnes som ektefeller og hvor man ikke gjør det.

Hipp som happ.

Men nu er det sengetid :-)

Vi skal visst til syden sommeren 2005, så det er greit for meg om det er noe skatt til overs!

Skrevet

hihi :-)

Det er noe hva man er vant til ja.

Samt at vi ikke har over 5000 i husleie, og ikke nedbetaler lån (vel, utenom hans studielån). Har ikke bil heller.

Så 180 000 + 105 000 + ca 25 000 i stipend, og deretter barnetrygd. Samt 1700 kr mnd i barnetilsyn...

Det blir en del!

Jeg har noenlunde oversikt, men det er pes å skille hvor man regnes som ektefeller og hvor man ikke gjør det.

Hipp som happ.

Men nu er det sengetid :-)

Vi skal visst til syden sommeren 2005, så det er greit for meg om det er noe skatt til overs!

I forhold til meg er dere blitt rike *misunnelig*

Neida, men skjønner godt at dere klarer dere på den summen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...