Gå til innhold

Selvangivelsen

Anbefalte innlegg

Gjest økonom
Skrevet

Tror ikke du at jeg vet hva skatt er? er 29 år, har vært skatteyter siden jeg var 16....

Kansje jeg skal forklare en gang til, når man trekker skatt, så er der noe som heter trygdeprosent, denne er LIK for alle som jobber vanlig, er på attføring, sykemeldt osv.... pensjonister og uføre har en annen sats...

Før var det samme for de som gikk på attføring... da dette ble forandret i 2002, skulle dette gå automatisk... dette har ikke blitt gjort med meg... så jeg har stått med ufør trygdetrekkprosent...

Jeg vet da selvfølgelig at skatteprosenten styrer du selv på en viss måte, men du kan ikke klusse med de andre prosentene (som er inn i selve skattetrekket)

De prøvte å forandre det i fjord, og jeg kan ikke få meg jobb nå sa han på skattekontoret fordi de ikke klarer å rette opp den feilen!

Altså datasystemet deres godtar ikke endringene og går tilbake til det de var. uten at noen kan gjøre det!!!

for den del, om du har gått på attføring siden 2000 feks, så kan det hende dette har skjedd deg og!

Tviler liksom på at det kun er meg det har skjedd med!

PS; det som står ovenfor om trygdetrekkprosent osv, er det likningskontoret har forklart meg... og da må man nesten bare "stole" på at de vet hva de styrer med, selv om at datasystemet dems burde vært noe oppdatert!

Dette høres da mistenkelig ut som at det er folkene, ikke datasystemet som har skylden. Såvidt jeg vet har folkene full anledning til å skrive noe annet enn systemet hvis de skjønner at systemet gjør feil. Det har de i alle fall gjort overfor meg.

Ellers lurer jeg på om forvirringen her oppsto med ordene trekkprosent og skatteprosent. Trekkprosenten er den som brukes til å beregne skattetrekket hver måned. Denne prøver man å få så nær skatteprosenten som mulig. Når man ikke treffer helt, blir det penger tilbake eller restskatt året etter.

Så det er altså trekkprosenten, ikke skatteprosenten man kan styre delvis over selv. (Har inntrykk av at du skjønner systemet, bare blander ordene.)

Mitt tips til alle er: stå på hvis du mener trekkprosenten er satt feil. Folkene har anledning til å overstyre systemet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...