Gå til innhold

Hvor lang utdannelse?

Anbefalte innlegg

Gjest studentsnart
Skrevet

Hva er en lang utdannelse for dere?

Tenkte å studere 3 år økonomi, for så å studere 5 år jus. Har lyst til å bli forretningsadvokat. Føler at jeg bør ha denne kombinasjonen, for å ha størst mulig kompetanse, eller hva?

Vel, da er jeg ferdig når jeg er 26 år, er dette svært sent? På en annen side hørte jeg at advokater bør ha litt alder for å oppnå respekt, blant annet fra rådgiver på skolen. Så hun sa at å være ferdig ved 26 år heller kan være en fordel.

Noen som har noen meninger? Evnt.erfaringer?

Skrevet

Det er selvfølgelig flott om du orker å fullføre en slik kombinasjon. MEN - 8/9 år med studier er fryktelig lenge, og det er fare for at du blir lei underveis. Jeg er nesten i mål med 6 års jusstudium, og syns det holder lenge nå!

En annen ting er studielånet du blir sittende med. Tror ikke Lånekassa vil gi deg lån til hele kombinasjonen heller.

Ønsker du å bli forretningsadvokat ville jeg startet i motsatt ende av det du har skissert. Studer juss først - så ser du om du fortsatt behøver økonomiutdanningen. 3 år økonomi i tillegg høres nesten ut som "overkill". Du kan helt sikkert klare deg med mindre.

Uansett hva du velger: lykke til!

Gjest snartvoksen
Skrevet

Det er selvfølgelig flott om du orker å fullføre en slik kombinasjon. MEN - 8/9 år med studier er fryktelig lenge, og det er fare for at du blir lei underveis. Jeg er nesten i mål med 6 års jusstudium, og syns det holder lenge nå!

En annen ting er studielånet du blir sittende med. Tror ikke Lånekassa vil gi deg lån til hele kombinasjonen heller.

Ønsker du å bli forretningsadvokat ville jeg startet i motsatt ende av det du har skissert. Studer juss først - så ser du om du fortsatt behøver økonomiutdanningen. 3 år økonomi i tillegg høres nesten ut som "overkill". Du kan helt sikkert klare deg med mindre.

Uansett hva du velger: lykke til!

Studielån blir ikke noe stort problem. Har oppsparte midler, så finansierer mesteparten selv.

Men er det ikke lurt å ha kompetanse innenfor økonomi også? Siden jeg vil bli advokat i næringslivet tenker jeg på. Med det og jus, har jeg all kompetansen jeg trenger føler jeg..

En annen grunn til at jeg tenkte på begge deler, er at jeg vipper mellom siv.øk og jus. Hadde egentlig tenkt å bli siv.øk først. Så hvis jeg tar økonomi, som også tar for seg forretningsjus, kan jeg finne ut om det er den veien jeg vil gå eller ikke. Dersom det viser seg, tar jeg master å blir siv.økonom.

Men dersom forretningsjusen er det faget jeg liker best i økonomistudiet, eller hvis jeg syns hele greia er kjedelig, så vet jeg at jus er tingen for meg.

Jeg syns det høres lurt ut, men at det blir lenge er det ingen tvil om. Det høres nok mye lettere ut enn det er å gjennomføre. Og jeg har en tendens til å sette meg for høye mål. Får tenke litt nøyere i gjennom det i løpet av sommeren.

Får bare søke i hytt og pine, og takke nei tilbudene jeg finner ut at er uaktuelle. Bedre å ha flere valg, i tilfelle en skulle ombestemme seg, noe jeg hvertfall gjør ganske ofte for tiden :)

Takk for lykke til ønskningen! Det trenger jeg ;)

Bente831365380491
Skrevet

Hei!

Da har du samme plan som meg!! :)

Jeg er midt i en økonomi-utdannelse nå, som jeg skal avslutte med advances marketing. Etterhvert har jeg tenkt å studere juss, men skal jobbe noen år først. Skal du gå 8 år på skole i ett, så kommer du til å bli dritt-lei!!! Tro meg, jeg vet dette! Har nå gått på skole i ett siden 1.klasse grunnskolen, og er lei. Derfor skal jeg ha noen år "fri" fra skolen og jobbe før jeg begynner igjen!

Lykke til!

Bente831365380491
Skrevet

Studielån blir ikke noe stort problem. Har oppsparte midler, så finansierer mesteparten selv.

Men er det ikke lurt å ha kompetanse innenfor økonomi også? Siden jeg vil bli advokat i næringslivet tenker jeg på. Med det og jus, har jeg all kompetansen jeg trenger føler jeg..

En annen grunn til at jeg tenkte på begge deler, er at jeg vipper mellom siv.øk og jus. Hadde egentlig tenkt å bli siv.øk først. Så hvis jeg tar økonomi, som også tar for seg forretningsjus, kan jeg finne ut om det er den veien jeg vil gå eller ikke. Dersom det viser seg, tar jeg master å blir siv.økonom.

Men dersom forretningsjusen er det faget jeg liker best i økonomistudiet, eller hvis jeg syns hele greia er kjedelig, så vet jeg at jus er tingen for meg.

Jeg syns det høres lurt ut, men at det blir lenge er det ingen tvil om. Det høres nok mye lettere ut enn det er å gjennomføre. Og jeg har en tendens til å sette meg for høye mål. Får tenke litt nøyere i gjennom det i løpet av sommeren.

Får bare søke i hytt og pine, og takke nei tilbudene jeg finner ut at er uaktuelle. Bedre å ha flere valg, i tilfelle en skulle ombestemme seg, noe jeg hvertfall gjør ganske ofte for tiden :)

Det er ikke så veldig mye forretningsjuss i en økonomiutdannelse. Det er vanlig rettslære med kjøpsrett og avtalerett og arbeids- og selskapsrett som et valgfag. Kan også velge skatterett dersom det er interessant! (Hvertfall på den skolen der jeg går). Men skatterett går mer inn på revisjon.

Skrevet

Det er selvfølgelig lurt med kompetanse on økonomi, men du har ikke behov for en hel siv.øk utdanning i tillegg for å bli en god forretningsadvokat. Men om det er økonomon du tror du har mest lyst til å bli, høres det jo fornuftig ut å ta det i rekkefølgen du skisserer. (Spesielt når studielån ikke er et tema.)

Jeg har flere venner som har tatt 3 år juss først, deretter har de reist til Australia og tatt ett år med master-studier i økonomi der, og dermed fått kompetanse innen økonomi, samt siv-øk.tittelen. Noen har sågar vært der i to år, og har to master-titler. Deretter har det kommet hjem og fullført jusstudiet. Alle de har stort sett gått rett ut i jobb.

Jeg kjenner ikke økonomistudiet, men vil ihvertfall anbefale jusstudiet :)

Gjest malun
Skrevet

Det er ikke spesielt sent å være ferdig med utdannelsen når man er 26 år - særlig ikke når det er en solid utdannelse.

Men når du skal gå løs på en langvarig utdannelse, bør du selvsagt være ganske sikker på at du er motivert - både for faget og for å være student så lenge.

Selv har jeg en cand.mag (pluss litt ekstra) og var ferdig da jeg var 24. Vurderte å ta hovedfaget også, men for meg ble det mer fristende å tjene penger på det tidspunktet. Et hovedfag ville ikke gitt meg noe høyere lønn - men adskillig høyere studielån.

Vinner jeg i lotto, studerer jeg mer. ;o)

Skrevet

SENT????

Mange er ikke ferdigutdannet før de dør skal jeg si deg!

Noen er ferdigutdannet i 40 års alderen!

Noen når de er 20...

Jeg kommer ikke til å være ferdig med min utdannelse før jeg er 35....

Men så ombestemte jeg meg 30000 ganger fra jeg var 18 til 25... selv om jeg fra jeg var 18 var overbevist om HVA jeg skulle bli!!!

Du trenger sikkert endel praksis også før du tar til på en av utdanningene dine!!!

Hvorfor vil du bli forretningsadvokat?

Pengene?

Brenner du for forretninger?

Hvorfor? og ser du for deg deg selv som forretningsadvokat når du er 60?

Er ikke alle yrker som er like spennenede når man er ferdig utdannet!

Gjest studentsnart
Skrevet

Det er selvfølgelig lurt med kompetanse on økonomi, men du har ikke behov for en hel siv.øk utdanning i tillegg for å bli en god forretningsadvokat. Men om det er økonomon du tror du har mest lyst til å bli, høres det jo fornuftig ut å ta det i rekkefølgen du skisserer. (Spesielt når studielån ikke er et tema.)

Jeg har flere venner som har tatt 3 år juss først, deretter har de reist til Australia og tatt ett år med master-studier i økonomi der, og dermed fått kompetanse innen økonomi, samt siv-øk.tittelen. Noen har sågar vært der i to år, og har to master-titler. Deretter har det kommet hjem og fullført jusstudiet. Alle de har stort sett gått rett ut i jobb.

Jeg kjenner ikke økonomistudiet, men vil ihvertfall anbefale jusstudiet :)

Oi, det vennene dine har gjort høres utrolig interessant ut! Men hvordan kan man ta masters på ett år?

Skrevet

Oi, det vennene dine har gjort høres utrolig interessant ut! Men hvordan kan man ta masters på ett år?

Egentlig aner jeg ikke - men de får vel godkjent jusstudiene sine som grunnlag for masterstudiet i Australia, og så bygger de på med økonomi der borte? Flere som har gjort det, så det er tydeligvis en grei ting å gjøre.

Skrevet

Jeg fatter ikke at du orker tenke tanken en gang jeg da....jeg tror kanskje du kommer til å ombestemme deg litt uti? Det er det selvsagt ikke noe i veien med!! Vær klar over at med studier som med så mye annet blir veien til mens man går.

Jeg ville kanskje vært LITT forsiktig med å planlegge så langt frem i tid. Da blir fallet så mye større hvis man ikke skulle klare det/ombestemme seg underveis.

Gjest studentsnart
Skrevet

Jeg fatter ikke at du orker tenke tanken en gang jeg da....jeg tror kanskje du kommer til å ombestemme deg litt uti? Det er det selvsagt ikke noe i veien med!! Vær klar over at med studier som med så mye annet blir veien til mens man går.

Jeg ville kanskje vært LITT forsiktig med å planlegge så langt frem i tid. Da blir fallet så mye større hvis man ikke skulle klare det/ombestemme seg underveis.

Ja, det er det som ha gått opp for meg også. Jeg tar meg nok litt vann over hodet ved å planlegge så langt frem i tid.

Så nå skal jeg bestemme meg for enten jus eller siv.øk, også begynner jeg på et av de studiene, også ser jeg bare hva det blir til rett og slett! :)

Gjest studentsnart
Skrevet

Egentlig aner jeg ikke - men de får vel godkjent jusstudiene sine som grunnlag for masterstudiet i Australia, og så bygger de på med økonomi der borte? Flere som har gjort det, så det er tydeligvis en grei ting å gjøre.

Det skal jeg huske på altså! Tusen takk for flott tips! :)

Skrevet

SENT????

Mange er ikke ferdigutdannet før de dør skal jeg si deg!

Noen er ferdigutdannet i 40 års alderen!

Noen når de er 20...

Jeg kommer ikke til å være ferdig med min utdannelse før jeg er 35....

Men så ombestemte jeg meg 30000 ganger fra jeg var 18 til 25... selv om jeg fra jeg var 18 var overbevist om HVA jeg skulle bli!!!

Du trenger sikkert endel praksis også før du tar til på en av utdanningene dine!!!

Hvorfor vil du bli forretningsadvokat?

Pengene?

Brenner du for forretninger?

Hvorfor? og ser du for deg deg selv som forretningsadvokat når du er 60?

Er ikke alle yrker som er like spennenede når man er ferdig utdannet!

Da vi hadde 25-års jubileum for gymnaset, var det en som fortsatt studerte. Han hadde hatt en liten pause hvor han jobbet...

Av en eller annen grunn så han mye yngre ut enn oss andre, så studentene holder seg kanskje unge.

Skrevet

Da vi hadde 25-års jubileum for gymnaset, var det en som fortsatt studerte. Han hadde hatt en liten pause hvor han jobbet...

Av en eller annen grunn så han mye yngre ut enn oss andre, så studentene holder seg kanskje unge.

Har liksom på følelsen at jeg kommer til å studere leeeenge :)

Ihvertfall når du sier det på den måten;)

Men tror ikke det hjelper å feste bort studeielånet da, for da kommer jo rynkene fort fort!!!

Dessuten tenkte jeg å begynne å gå med solparasol nå til sommeren, slik at rynkene holder seg til det mininale...

Ok, ja det er ikke så lenge til jeg blir 30....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...