Gjest Fuga Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 http://www.dagbladet.no/dinside/2004/03/11/393109.html Det er ikke til å legge sjul på -og unger blir fetere og fetere, samtidig som idealet blir smalere og smalerer. Ikke rart at unge i dag sliter. OG, hvorfor blir vi forbannet på Dagfinn Høybråten som mener at vi bør gjøre noe med det? Tror vi virkelig at vi er så gode foreldre når vi gir ungene våre alt det vi selv ikke fikk da vi var små? - Jeg fikk brus bare på lørdager. Hadde jeg sagt noe sånt hjemme så hadde jeg vel fått høre at "vi er fattige" eller noe sånt. MEN jeg har jo - med dette Fedon-greiene mine, også fått overført endel sunne vaner til ungene som jeg ikke reflekterte over før. Vi drikker nå vann til måltidene, Så bruker vi brus på tur og til kos. De er også solidariske med meg, og holder godteri utenfor huset, vi spiser nå mandler og frukt og ungene ELSKER det faktisk, og de tror ikke at vi er "fattige" eller moe sånt. Jeg digger Dagfinn Høybråten, han forteller SANNHETEN og det er klart den svir! Håper dere alle tenker over hvordan dere lever, det er ikke så mye som skal til for å snu litt på saker og ting. Billigere og sunnere blir det også. Så har vi det med røyking. Når JEG har klart det som ikke kunne ta telefonen eller sette meg inn i en bil uten å tenne en røyk, ja da kan de fleste det! I vår nærmeste familie er det nå bare min far som røyker, han har røkt siden han var 12 - og det er klart det er vanskelig! Jeg unner han noe bedre! Jeg ser han har lyst til å slutte, jeg har vondt av han når vi sitter i hyggelig lag, det er varmt og koselig inne, og han går ut på verandaen i drittværet. Det er nesten litt nedverdigende, syns jeg. Dessuten vil jeg ha han så lenge som mulig! Jeg har sendt han en link til en engelsk dame som hypnotiserer en times tid, så VIPS er røykesuget og savnet borte, -hun heter Elizabeth Ann. En jeg kjenner har klart OMSIDER å slutte etter å ha vært hos henne, og han røkte 40-60 om dagen og var nesten grønn i trynet. Nå har han lagt på seg 10 kledelige kilo og ser så frisk ut at han nesten er en annen person! Jeg føler meg nesten som en misjonær her jeg sitter og messer, men det er vel sånn med oss "frelste" vi vil ikek dytte det på noen, men UNNER våre medmennesker det samme! AMEN! 0 Siter
Gjest nesten enig Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 Jeg er enig i alt du skriver, bortsett fra det med å digge Dagfinn Høybråten. han står for så mye jeg absolutt forakter. 0 Siter
Gjest Lonkil Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 Yep, enig i det du skriver. Et annet og vel så stort problem i dag er jo latskap! Da jeg var i millitæret kunne under halve troppen ta 10 armhevinger (gutter på 19-21 år). De fleste klarte ikke å løpe 3000 meter på under 15 minutter (noe som i seg selv ikke bør være vanskelig). Dette er vanligvis mannfolk i sin beste alder - så tør ikke tenke på hvordan gjennomsnittspersonen er. Vi tar bil/buss til skole/jobb/fritidsaktiviteter. Vi ser tv flere timer per dag. Vi har selvgående plenklippere, snømåkemaskiner og helautomatiske vaskemaskiner. Vi har vaskehjelp og Internett. Trenger jo ikke å løfte en finger lengre....fremgang? Det er ikke store livsstilsendringer som skal til for å få en normal kroppsvekst og helse. Ta sykkelen til butikken eller kanskje gå til jobb? Det må være en likevekt mellom hva vi putter inn i kroppen og hva vi forbrenner. 0 Siter
Gjest Fuga Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 Jeg er enig i alt du skriver, bortsett fra det med å digge Dagfinn Høybråten. han står for så mye jeg absolutt forakter. som? 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 *Applaus* Vi har sjelden brus, godterier kun på lørdag med mindre det er bursdag eller noe sånt, prøver å spise en del frukt og grønt og er så heldig at ungene elsker det. Kunne derimot vært adskillig sprekere da.... 0 Siter
Gjest Fuga Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 Yep, enig i det du skriver. Et annet og vel så stort problem i dag er jo latskap! Da jeg var i millitæret kunne under halve troppen ta 10 armhevinger (gutter på 19-21 år). De fleste klarte ikke å løpe 3000 meter på under 15 minutter (noe som i seg selv ikke bør være vanskelig). Dette er vanligvis mannfolk i sin beste alder - så tør ikke tenke på hvordan gjennomsnittspersonen er. Vi tar bil/buss til skole/jobb/fritidsaktiviteter. Vi ser tv flere timer per dag. Vi har selvgående plenklippere, snømåkemaskiner og helautomatiske vaskemaskiner. Vi har vaskehjelp og Internett. Trenger jo ikke å løfte en finger lengre....fremgang? Det er ikke store livsstilsendringer som skal til for å få en normal kroppsvekst og helse. Ta sykkelen til butikken eller kanskje gå til jobb? Det må være en likevekt mellom hva vi putter inn i kroppen og hva vi forbrenner. Helt klart! Og selv om jeg sliter med lavt stoffskifte som gjør at man ikke har overskudd, -så har jeg TVUNGET meg likevel, og VIPS - så hadde jeg en reservetank som stadig fylles, -med riktig mat og litt mosjon. Legen snakker aldri om sånt, han snakker om hvile og Tyroxin. VEL, -det skal sies at da jeg var umedisinert så hadde jeg ikke kunnet gått en meter eller orket å tenke på å forandre kostholdet, -jeg bare lå der... Når så prøvene etterhvert begynner å nærme seg normale tilstander - så burde legene ha fulgt opp "Hele meg" på en måte, sendt meg på "saming" med likesinnede el. i stedet for å spørre om hvor lenge til jeg vil være sykemeldt. Da han spurte meg om det i januar sa jeg at jeg vil blir friskmeldt fra 1.4 - han så forundret ut, men jeg har bestemt meg for det. Og derfor har jeg forandret livet mitt radikalt, mat, mosjon, stressmstring etc. Jeg har øvd på å si "NEI" bl.a. Jeg har faktisk ansvar for mitt eget liv og min egen helbred. Jeg nekter å legge meg ned og gi opp - før jeg må. 0 Siter
Babette Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 Yep, enig i det du skriver. Et annet og vel så stort problem i dag er jo latskap! Da jeg var i millitæret kunne under halve troppen ta 10 armhevinger (gutter på 19-21 år). De fleste klarte ikke å løpe 3000 meter på under 15 minutter (noe som i seg selv ikke bør være vanskelig). Dette er vanligvis mannfolk i sin beste alder - så tør ikke tenke på hvordan gjennomsnittspersonen er. Vi tar bil/buss til skole/jobb/fritidsaktiviteter. Vi ser tv flere timer per dag. Vi har selvgående plenklippere, snømåkemaskiner og helautomatiske vaskemaskiner. Vi har vaskehjelp og Internett. Trenger jo ikke å løfte en finger lengre....fremgang? Det er ikke store livsstilsendringer som skal til for å få en normal kroppsvekst og helse. Ta sykkelen til butikken eller kanskje gå til jobb? Det må være en likevekt mellom hva vi putter inn i kroppen og hva vi forbrenner. Enig med deg. Fysisk inaktivitet er en meget stor del av det totale problemet som man kan kalle fysisk forfall. For mye sukker i kosten er bare en del av det. Jeg bekymrer meg veldig for dagens unge når det gjelder dette med mosjon. De fleste er slappe, late, svake og innesittende. 0 Siter
Vincent Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 "... unger blir fetere og fetere, samtidig som idealet blir smalere og smalerer ..." "... MEN jeg har jo - med dette Fedon-greiene mine..." "... Nå har han lagt på seg 10 kledelige kilo..." Hva er du prøver å si? Eller er hele innlegget ditt en skjult reklame for en viss navngitt engelsk dame? 0 Siter
Gjest Fuga Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 "... unger blir fetere og fetere, samtidig som idealet blir smalere og smalerer ..." "... MEN jeg har jo - med dette Fedon-greiene mine..." "... Nå har han lagt på seg 10 kledelige kilo..." Hva er du prøver å si? Eller er hele innlegget ditt en skjult reklame for en viss navngitt engelsk dame? Jeg skrev ned mine tanker rundt det med kropp og helse. "... unger blir fetere og fetere, samtidig som idealet blir smalere og smalerer ..." Her ville jeg vise at idolene til de unge er tynne som streker, -unger skal være normale - de legger på seg og strekker seg i rykk og napp og klarer ikke å leve opp til det de ser på tv. SAMTIDIG som vi foreldre overser at de døtter innpå godteri hele tiden. "... MEN jeg har jo - med dette Fedon-greiene mine..." Her forteller jeg at jeg har lagt om livsstilen min, -Fedon er ikke slanking -selv om jeg går ned av det. En som er undervektig vil gå opp med denne kosten. Det er å leve av mest mulig bearbeidet mat, fett fra nøtter, sukker fra frukt, proteiner fra rent kjøtt og fugl og masse grønt Vi sier ikke slanking hjemme hos oss -vi sier at "mamma skal bli frisk" "... Nå har han lagt på seg 10 kledelige kilo..." Ja, denne mannen jeg kjenner var skikkelig i elendig form,- klea hang ikke på han, han var gustenblek og så usunn ut rett og slett. Han er 58 år og så ut som en på 70. Nå strutter han av sunnhet - og det var bare hypnose som fikk han til å slutt eå røyke, han ble syk når han prøvde det, deprimert og suicidial rett og slett. Og dette unner jeg også min far! *Hva er du prøver å si?* Jeg prøver å si at vi lever veldig feil - mange av oss som klager, og så er det ikke så mye som skal til,- slutte å røyke, spise litt anderledes og røre seg litt mer. Ser bare på meg selv, -sitter i bilen, sitter på jobben, sitter i lunsjen, sitter i bilen på vei hjem - og så ende opp i sofaen hjemme også. I helgene må man jo slappe av.... see? *Eller er hele innlegget ditt en skjult reklame for en viss navngitt engelsk dame?* Nei, ikke skjult, jeg bare forteller om det jeg har hørt - og en link jeg har fått om denne damen, har ingen erfaring selv. Og hva passer vel bedre på en Doktor-side enn linker til et sunnere liv? Jeg vet du røyker - men du er ikke feit 0 Siter
Gjest Fuga Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 Jeg skrev ned mine tanker rundt det med kropp og helse. "... unger blir fetere og fetere, samtidig som idealet blir smalere og smalerer ..." Her ville jeg vise at idolene til de unge er tynne som streker, -unger skal være normale - de legger på seg og strekker seg i rykk og napp og klarer ikke å leve opp til det de ser på tv. SAMTIDIG som vi foreldre overser at de døtter innpå godteri hele tiden. "... MEN jeg har jo - med dette Fedon-greiene mine..." Her forteller jeg at jeg har lagt om livsstilen min, -Fedon er ikke slanking -selv om jeg går ned av det. En som er undervektig vil gå opp med denne kosten. Det er å leve av mest mulig bearbeidet mat, fett fra nøtter, sukker fra frukt, proteiner fra rent kjøtt og fugl og masse grønt Vi sier ikke slanking hjemme hos oss -vi sier at "mamma skal bli frisk" "... Nå har han lagt på seg 10 kledelige kilo..." Ja, denne mannen jeg kjenner var skikkelig i elendig form,- klea hang ikke på han, han var gustenblek og så usunn ut rett og slett. Han er 58 år og så ut som en på 70. Nå strutter han av sunnhet - og det var bare hypnose som fikk han til å slutt eå røyke, han ble syk når han prøvde det, deprimert og suicidial rett og slett. Og dette unner jeg også min far! *Hva er du prøver å si?* Jeg prøver å si at vi lever veldig feil - mange av oss som klager, og så er det ikke så mye som skal til,- slutte å røyke, spise litt anderledes og røre seg litt mer. Ser bare på meg selv, -sitter i bilen, sitter på jobben, sitter i lunsjen, sitter i bilen på vei hjem - og så ende opp i sofaen hjemme også. I helgene må man jo slappe av.... see? *Eller er hele innlegget ditt en skjult reklame for en viss navngitt engelsk dame?* Nei, ikke skjult, jeg bare forteller om det jeg har hørt - og en link jeg har fått om denne damen, har ingen erfaring selv. Og hva passer vel bedre på en Doktor-side enn linker til et sunnere liv? Jeg vet du røyker - men du er ikke feit . 0 Siter
Gjest Fuga Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 Enig med deg. Fysisk inaktivitet er en meget stor del av det totale problemet som man kan kalle fysisk forfall. For mye sukker i kosten er bare en del av det. Jeg bekymrer meg veldig for dagens unge når det gjelder dette med mosjon. De fleste er slappe, late, svake og innesittende. Ja, derofr burde vi snike inn litt mer lystbetont - dans? 0 Siter
Vincent Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 Jeg skrev ned mine tanker rundt det med kropp og helse. "... unger blir fetere og fetere, samtidig som idealet blir smalere og smalerer ..." Her ville jeg vise at idolene til de unge er tynne som streker, -unger skal være normale - de legger på seg og strekker seg i rykk og napp og klarer ikke å leve opp til det de ser på tv. SAMTIDIG som vi foreldre overser at de døtter innpå godteri hele tiden. "... MEN jeg har jo - med dette Fedon-greiene mine..." Her forteller jeg at jeg har lagt om livsstilen min, -Fedon er ikke slanking -selv om jeg går ned av det. En som er undervektig vil gå opp med denne kosten. Det er å leve av mest mulig bearbeidet mat, fett fra nøtter, sukker fra frukt, proteiner fra rent kjøtt og fugl og masse grønt Vi sier ikke slanking hjemme hos oss -vi sier at "mamma skal bli frisk" "... Nå har han lagt på seg 10 kledelige kilo..." Ja, denne mannen jeg kjenner var skikkelig i elendig form,- klea hang ikke på han, han var gustenblek og så usunn ut rett og slett. Han er 58 år og så ut som en på 70. Nå strutter han av sunnhet - og det var bare hypnose som fikk han til å slutt eå røyke, han ble syk når han prøvde det, deprimert og suicidial rett og slett. Og dette unner jeg også min far! *Hva er du prøver å si?* Jeg prøver å si at vi lever veldig feil - mange av oss som klager, og så er det ikke så mye som skal til,- slutte å røyke, spise litt anderledes og røre seg litt mer. Ser bare på meg selv, -sitter i bilen, sitter på jobben, sitter i lunsjen, sitter i bilen på vei hjem - og så ende opp i sofaen hjemme også. I helgene må man jo slappe av.... see? *Eller er hele innlegget ditt en skjult reklame for en viss navngitt engelsk dame?* Nei, ikke skjult, jeg bare forteller om det jeg har hørt - og en link jeg har fått om denne damen, har ingen erfaring selv. Og hva passer vel bedre på en Doktor-side enn linker til et sunnere liv? Jeg vet du røyker - men du er ikke feit "Jeg vet du røyker - men du er ikke feit" Hva har det med saken å gjøre? 0 Siter
Gjest Fuga Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 "Jeg vet du røyker - men du er ikke feit" Hva har det med saken å gjøre? Tenkte kanskje du følte deg støtt fordi du røyker - at jeg maser om å slutte. Smil litt da - du har jo så pent et smil! 0 Siter
Babette Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 Ja, derofr burde vi snike inn litt mer lystbetont - dans? Ja, for eksempel. Men hva barn oppfatter som lystbetont avhenger av hva slags oppdragelse de har fått. Hvis de er oppflasket med søndagsturen i skog og fjell som et anker i tilværelsen, tror jeg de fleste vil fortsette med dette etter at de selv blir voksne nok til å bestemmme. Foreldrene har ansvaret for å gi barna gode vaner. Og de må selvsagt gå i spissen for disse selv. 0 Siter
Gjest strandhai Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 Enig med deg. Fysisk inaktivitet er en meget stor del av det totale problemet som man kan kalle fysisk forfall. For mye sukker i kosten er bare en del av det. Jeg bekymrer meg veldig for dagens unge når det gjelder dette med mosjon. De fleste er slappe, late, svake og innesittende. "De fleste er slappe, late, svake og innesittende." Jeg håper virkelig du veit at det finnes unntak. 0 Siter
petter smart Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 Når jeg begynte å jobbe, etter å ha vært arbeidsledig/student og dermed vært hjemme stort sett hele dagen, gikk jeg over bra brus til bl.a. vann/juice, droppet middager kun bestående av bacon, kuttet ut snop, begynte å trene fotball, og gikk opp 10 kg i løpet av et halvår. Forklar meg den du. 0 Siter
Gjest Lonkil Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 "De fleste er slappe, late, svake og innesittende." Jeg håper virkelig du veit at det finnes unntak. Det er da ikke unntakene vi snakker om der Er alltid unntak - men av og til er generaliseringer nødvendig for å få frem poeng. Er jo ikke alle som spiser for mye sukker heller 0 Siter
Gjest Lonkil Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 Når jeg begynte å jobbe, etter å ha vært arbeidsledig/student og dermed vært hjemme stort sett hele dagen, gikk jeg over bra brus til bl.a. vann/juice, droppet middager kun bestående av bacon, kuttet ut snop, begynte å trene fotball, og gikk opp 10 kg i løpet av et halvår. Forklar meg den du. Muskler veier mer enn fett? Kanskje du spiste oftere når du var hjemme hele dagen? Mange mulige forklaringer. 0 Siter
Gjest Fuga Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 Ja, for eksempel. Men hva barn oppfatter som lystbetont avhenger av hva slags oppdragelse de har fått. Hvis de er oppflasket med søndagsturen i skog og fjell som et anker i tilværelsen, tror jeg de fleste vil fortsette med dette etter at de selv blir voksne nok til å bestemmme. Foreldrene har ansvaret for å gi barna gode vaner. Og de må selvsagt gå i spissen for disse selv. Jepp, det er der jeg har sviktet. Jeg husker med GRU at de dro meg ut på blåbærturer, skiturer, spaserturer enda jeg hadde hentet nye bøker på biblioteket. Så jeg har latt mine unger slippe....ja, bortsett fra lille Plutten på 7 - hun er høyt og lavt og er gjerne med mormor og morfar, eller famor på alle slags turer. Det er min egene latskap fra barndommen som mine to eldste nå har fått "nyte godt" av Skulle ha tenkt vettø.... 0 Siter
Babette Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 "De fleste er slappe, late, svake og innesittende." Jeg håper virkelig du veit at det finnes unntak. Klart det finnes unntak, men poenget er at vi her har et stort samfunnsmessig problem, som må tas tak i, både med sentrale grep (f. eks. gjennom å innfære en time fysisk aktivitet hver dag i skolen) og på det private plan. Hvilken hensikt har det da å fremheve at det finnes unntak? Det er jo hovedtendensen som er problemet, ikke unntakene. Klart det finnes mange spreke og slanke og sunne barn. Skulle bare ønske det var de som utgjorde hovedtyngden. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.