Gå til innhold

Vi spiser for mye sukker - og tanker rundt sånt

Anbefalte innlegg

Gjest strandhai
Skrevet

Det er da ikke unntakene vi snakker om der :P

Er alltid unntak - men av og til er generaliseringer nødvendig for å få frem poeng.

Er jo ikke alle som spiser for mye sukker heller :)

Jeg skjønner jo egentlig det. Men du har sikkert hørt folk på gata, på en cafè eller på bussen som snakker om det samme. Av en eller annen merkelig grunn er vi veldig glade i å generalisere. Jeg er klar over hvor teit det er, men jeg tar det kanskje ørlite grann personlig når jeg hører folk snakke sånn, for de kan da ikke vite hvem som er så slappe, late og svake, og hvem som ikke er sånn..

Neste gang jeg hører non på bussen snakke om oss på den måten (som jeg nyns er veldig nedsettende, man burde heller bruke kreftene på å motivere de som trenger det..) skal jeg snu meg og si; "Unnskyld meg, men jeg regner med at det ikke er meg du beskriver fo du skjønner at i tillegg til å gå siste året på videregående, spiller jeg i korps, har en jobb, er med i Røde Kors Hjelpekorps, trener 5 ganger i uka, og jeg gir blod. Og jeg kjenner mange som meg."

Halleluja.....

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Babette

9

• Dorthe

5

• Soria

4

• Vincent

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jepp, det er der jeg har sviktet. Jeg husker med GRU at de dro meg ut på blåbærturer, skiturer, spaserturer enda jeg hadde hentet nye bøker på biblioteket. Så jeg har latt mine unger slippe....ja, bortsett fra lille Plutten på 7 - hun er høyt og lavt og er gjerne med mormor og morfar, eller famor på alle slags turer. Det er min egene latskap fra barndommen som mine to eldste nå har fått "nyte godt" av :)

Skulle ha tenkt vettø....

Å, er det du som er blitt Fuga.

Skrevet

Klart det finnes unntak, men poenget er at vi her har et stort samfunnsmessig problem, som må tas tak i, både med sentrale grep (f. eks. gjennom å innfære en time fysisk aktivitet hver dag i skolen) og på det private plan.

Hvilken hensikt har det da å fremheve at det finnes unntak? Det er jo hovedtendensen som er problemet, ikke unntakene.

Klart det finnes mange spreke og slanke og sunne barn. Skulle bare ønske det var de som utgjorde hovedtyngden.

En ting til, mine barn (7 og 12 år) kommer OFTE hjem med uspiste matpakker - de har ikke fått tid av lærern å spise...:-(

Skrevet

Jeg skjønner jo egentlig det. Men du har sikkert hørt folk på gata, på en cafè eller på bussen som snakker om det samme. Av en eller annen merkelig grunn er vi veldig glade i å generalisere. Jeg er klar over hvor teit det er, men jeg tar det kanskje ørlite grann personlig når jeg hører folk snakke sånn, for de kan da ikke vite hvem som er så slappe, late og svake, og hvem som ikke er sånn..

Neste gang jeg hører non på bussen snakke om oss på den måten (som jeg nyns er veldig nedsettende, man burde heller bruke kreftene på å motivere de som trenger det..) skal jeg snu meg og si; "Unnskyld meg, men jeg regner med at det ikke er meg du beskriver fo du skjønner at i tillegg til å gå siste året på videregående, spiller jeg i korps, har en jobb, er med i Røde Kors Hjelpekorps, trener 5 ganger i uka, og jeg gir blod. Og jeg kjenner mange som meg."

Halleluja.....

Ærlig talt, det må da være mulig å sette sitt eget store og såre ego til side for et øyeblikk og diskutere samfunnnsmessige problemer og tendenser.

Skrevet

Å, er det du som er blitt Fuga.

Kjente du meg igjen fordi jeg var lat da jeg var liten? hehehe

Gjest Lonkil
Skrevet

Halleluja.....

Heh, eldre er sytekopper - ungdom er udugelige. Ingen er så mye syke som oss (relatert sykefravær). Vi er dumme, late og nasjonalistiske.

Er morsomt når folk blir provoserte av generalseringer. Det må vel være ettersom man føler seg en smule truffet?

Annonse

Skrevet

Kjente du meg igjen fordi jeg var lat da jeg var liten? hehehe

Nei, det var plutten jeg kjente igjen.

Skrevet

Ærlig talt, det må da være mulig å sette sitt eget store og såre ego til side for et øyeblikk og diskutere samfunnnsmessige problemer og tendenser.

ikke sant? - stranhai er nok først i 20-årene :)

Jeg kan f.eks. si ut i luften med min 21-åring tilstede; "åh! det var en pen jente!" - så sier hun: "er jeg stygg jeg da?"

Seg selv nærmest ja! :)

Gjest strandhai
Skrevet

Klart det finnes unntak, men poenget er at vi her har et stort samfunnsmessig problem, som må tas tak i, både med sentrale grep (f. eks. gjennom å innfære en time fysisk aktivitet hver dag i skolen) og på det private plan.

Hvilken hensikt har det da å fremheve at det finnes unntak? Det er jo hovedtendensen som er problemet, ikke unntakene.

Klart det finnes mange spreke og slanke og sunne barn. Skulle bare ønske det var de som utgjorde hovedtyngden.

For når man begynner å generalisere, så føler enkelte seg støtt. Kall det gjerne egoisme om du vil, men sånn føler jeg det hvertfall.

Så tror jeg kanskje jeg har misforstått hvilken aldersgruppe det snakkes om her....

Skrevet

Nei, det var plutten jeg kjente igjen.

Sjølsagt! :)

Skrevet

For når man begynner å generalisere, så føler enkelte seg støtt. Kall det gjerne egoisme om du vil, men sånn føler jeg det hvertfall.

Så tror jeg kanskje jeg har misforstått hvilken aldersgruppe det snakkes om her....

Aldersgruppen er ALLE! - VI SPISE FOR MYE SUKKER, -vi røyker for mye, vi beveger oss for lite

Bortsett fra Strandhai og min datter selvsagt :)

Gjest strandhai
Skrevet

Heh, eldre er sytekopper - ungdom er udugelige. Ingen er så mye syke som oss (relatert sykefravær). Vi er dumme, late og nasjonalistiske.

Er morsomt når folk blir provoserte av generalseringer. Det må vel være ettersom man føler seg en smule truffet?

Jeg er patriot, ikke nasjonalist....:P

Blir ikke provosert, får bare veldig, veldig lyst til å motbevise påstanden!

Skrevet

men hvis vi eldre damer ikke kan klage på deg, så er du heller ikke interessant, du er svigermors drøm og dere skryter vi av :-)

Annonse

Gjest strandhai
Skrevet

Aldersgruppen er ALLE! - VI SPISE FOR MYE SUKKER, -vi røyker for mye, vi beveger oss for lite

Bortsett fra Strandhai og min datter selvsagt :)

Hvem? Jeg? trener ja, men herregud, jeg trøker i meg altfor mye sukker...hele tia...et konstant sukkersug. Det er helt forferdelig. Det var så mye lettere å være liten, da jeg ikke hadde egne penger, og det var foreldre som styrte når jeg skulle få godteri og brus.

Og det er liten "s" i strandhai, takk!:-)

Gjest strandhai
Skrevet

men hvis vi eldre damer ikke kan klage på deg, så er du heller ikke interessant, du er svigermors drøm og dere skryter vi av :-)

Vet ikke svigemors drømm, akkurat. Du har kanskje ikke fått med deg at jeg er homofil?:-) he heh he...

Skrevet

Hvem? Jeg? trener ja, men herregud, jeg trøker i meg altfor mye sukker...hele tia...et konstant sukkersug. Det er helt forferdelig. Det var så mye lettere å være liten, da jeg ikke hadde egne penger, og det var foreldre som styrte når jeg skulle få godteri og brus.

Og det er liten "s" i strandhai, takk!:-)

Sant nok, da jeg flyttet for meg selv så var middagen min POtegull og TAB - for ingen var der til å fortelle meg at det var galt. :) Jeg var 15 år da.

Skrevet

Vet ikke svigemors drømm, akkurat. Du har kanskje ikke fått med deg at jeg er homofil?:-) he heh he...

Synd jeg ikke har en sønn da! :)

Gjest strandhai
Skrevet

Sant nok, da jeg flyttet for meg selv så var middagen min POtegull og TAB - for ingen var der til å fortelle meg at det var galt. :) Jeg var 15 år da.

Akkurat på det punktet er jeg litt forvirra, Tab skal være bedre enn cola siden den ikke inneholder så mye sukker, men så er det massevis av skumle tilsetningsstoffer i den...??

Og ja, det er kjipt det, sønner er bra!;-) Spesielt sånne rundt 18-19 år..:P

Skrevet

Motbevise påstanden? Hvordan i all verden skal du klare det?

Det å henge seg opp i unntakene forkludrer debatten. Her gjelder det å definere et problem og diskutere hva slags tiltak som kan settes inn. Og tallenes tale når det gjelder økende gjennomsnittvekt hos både barn og voksne er klar.

Det samme er de testene som foretas hos rekrutter, når det gjelder kondisjon og styrke osv. Det går nedover. Det er bare vekta som går oppover.

Gjest Lonkil
Skrevet

Akkurat på det punktet er jeg litt forvirra, Tab skal være bedre enn cola siden den ikke inneholder så mye sukker, men så er det massevis av skumle tilsetningsstoffer i den...??

Og ja, det er kjipt det, sønner er bra!;-) Spesielt sånne rundt 18-19 år..:P

Yep, det er blitt påvist at light-brus er minst like skadelige som vanlig brus. De inneholder andre søtstoffer og tilsetningsstoffer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...