Gå til innhold

Vi spiser for mye sukker - og tanker rundt sånt

Anbefalte innlegg

petter smart
Skrevet

Muskler veier mer enn fett? Kanskje du spiste oftere når du var hjemme hele dagen? Mange mulige forklaringer.

Med mindre det er enorme magemuskler jeg har fått (litt myke til det da) så vet ikke jeg.

Spiste nok oftere når jeg var hjemme, men jeg tror faktisk Fedon har et poeng når han advarer mot brødmat. Jeg gikk fra å spise 3 middager om dagen til å spise brød til frokost og lunsj.

Er heldigvis på vei ned igjen nå.

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Babette

9

• Dorthe

5

• Soria

4

• Vincent

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest strandhai
Skrevet

Motbevise påstanden? Hvordan i all verden skal du klare det?

Det å henge seg opp i unntakene forkludrer debatten. Her gjelder det å definere et problem og diskutere hva slags tiltak som kan settes inn. Og tallenes tale når det gjelder økende gjennomsnittvekt hos både barn og voksne er klar.

Det samme er de testene som foretas hos rekrutter, når det gjelder kondisjon og styrke osv. Det går nedover. Det er bare vekta som går oppover.

Muskler veier mer enn fett, har du tenkt på det?:P

Neida, du har selvfølgelig helt rett. Diskusjoner er bra, men hvilken hensikt har det som vi klarer å definere problemet og finne fram til tiltak som må iverksettes? Med mindre du har en plass høyt oppe i systemet da...Tror du ikke folk flest egentlig har såpass fornuft at de kan klare å leve et sunt og godt liv?

Tror kanskje du misforsto det med å motbevise påstanden. Det vi (unge) burde gjøre er å bruke sånne kommentarer om hvor late og slappe vi er, til noe positivt. Som f.eks. å motivere oss til å motbevise påstanden, ved å trene, engasjere oss, istedenfor å sitte på rumpa og klage og syte...

Gjest strandhai
Skrevet

Yep, det er blitt påvist at light-brus er minst like skadelige som vanlig brus. De inneholder andre søtstoffer og tilsetningsstoffer.

Jeg visste det!! Tab-Xtra er for godt til å være sant!:P

Gjest Lonkil
Skrevet

Neida, du har selvfølgelig helt rett. Diskusjoner er bra, men hvilken hensikt har det som vi klarer å definere problemet og finne fram til tiltak som må iverksettes? Med mindre du har en plass høyt oppe i systemet da...Tror du ikke folk flest egentlig har såpass fornuft at de kan klare å leve et sunt og godt liv?

Tror kanskje du misforsto det med å motbevise påstanden. Det vi (unge) burde gjøre er å bruke sånne kommentarer om hvor late og slappe vi er, til noe positivt. Som f.eks. å motivere oss til å motbevise påstanden, ved å trene, engasjere oss, istedenfor å sitte på rumpa og klage og syte...

Det er da endelig mye mer avslappende å syte/klage enn å begynne med trening og slik galskap.

Joda, vi er da sikkert ikke mer uenige enn vi later som :)

Skrevet

Nei, hadde folk flest hatt såpass fornuft ville vi ikke hatt slike tilstander som vi har. Da ville det ikke vært noe problem.

Personlig er jeg mer bekymret for inaktiviteten enn kostholdet. For med rikelig innslag av fysisk aktivitet i hverdagen kan man trygt unne seg noen utskeielser i matveien.

Annonse

Gjest strandhai
Skrevet

Nei, hadde folk flest hatt såpass fornuft ville vi ikke hatt slike tilstander som vi har. Da ville det ikke vært noe problem.

Personlig er jeg mer bekymret for inaktiviteten enn kostholdet. For med rikelig innslag av fysisk aktivitet i hverdagen kan man trygt unne seg noen utskeielser i matveien.

Enig, men hva tror du kan gjøres da??

Skrevet

Jepp, det er der jeg har sviktet. Jeg husker med GRU at de dro meg ut på blåbærturer, skiturer, spaserturer enda jeg hadde hentet nye bøker på biblioteket. Så jeg har latt mine unger slippe....ja, bortsett fra lille Plutten på 7 - hun er høyt og lavt og er gjerne med mormor og morfar, eller famor på alle slags turer. Det er min egene latskap fra barndommen som mine to eldste nå har fått "nyte godt" av :)

Skulle ha tenkt vettø....

Ja, det er ofte slik at makelige foreldre får makelige barn. Av forståelige grunner.

I tillegg har barndommen endret seg radikalt siden du og jeg var små. Den gang var vi stadig på farten i skog og mark, vi bygde hytter og tråkket slalåmbakke, vi var på fisketur og syklet lange turer og hadde vår selvstendige barnekultur. Mor visste knapt nok hvor vi var, men vi dukket opp til måltidene og når vi måtte plastres. Frivillig innesitting forekom sjelden utenom lekselesing. Vår verden var utendørs.

I dag forlanges det at voksne skal aktivisere ungene hele tida. Unger er blitt mer passive. Jeg har vært med på å slippe løs en gjeng 7-åringer i en gym.sal med ribbevegger, klatrevegg, matter og baller. De fleste ble stående usikre og nølende: Hva skal vi gjøre? De ventet på å bli organisert og fant ikke på noe av seg selv.

Det er den uorganiserte og lystsbetonte uteleken som bør være barnas viktigste arena for fysisk aktivitet. Og den er dessverre mye erstattet med dataspill og TV. Mange sier at det er da ikke noe galt i å holde på med dataspill. Neida. Det er det man samtidig nedprioriterer som er problemet, ikke dataaktviiteten.

Skrevet

Klart det finnes unntak, men poenget er at vi her har et stort samfunnsmessig problem, som må tas tak i, både med sentrale grep (f. eks. gjennom å innfære en time fysisk aktivitet hver dag i skolen) og på det private plan.

Hvilken hensikt har det da å fremheve at det finnes unntak? Det er jo hovedtendensen som er problemet, ikke unntakene.

Klart det finnes mange spreke og slanke og sunne barn. Skulle bare ønske det var de som utgjorde hovedtyngden.

Måtte bare kommentere:

... hovedtyngden... *smiler*

Hilsen

Skrevet

Enig, men hva tror du kan gjøres da??

Man kan f.eks få gymtimene mer lystbetont. Det burde vært mulig å få lov til å gå tur i stedet for lagsport som slett ikke passer for alle, Sånt resulterer i at unger HATER gym.

Skrevet

Med mindre det er enorme magemuskler jeg har fått (litt myke til det da) så vet ikke jeg.

Spiste nok oftere når jeg var hjemme, men jeg tror faktisk Fedon har et poeng når han advarer mot brødmat. Jeg gikk fra å spise 3 middager om dagen til å spise brød til frokost og lunsj.

Er heldigvis på vei ned igjen nå.

Så klarte Fedon har rett. Se bare på meg. Jeg har vel aldri spist så mye og ofte som jeg gjør nå. Startet 8.januar og har gått ned 9 kilo! :) og så så god mat! :)

Gjest strandhai
Skrevet

Man kan f.eks få gymtimene mer lystbetont. Det burde vært mulig å få lov til å gå tur i stedet for lagsport som slett ikke passer for alle, Sånt resulterer i at unger HATER gym.

Takk skal du ha, jeg trodde jeg var den eneste som tenkte sånn. Etter barneskolen begynte jeg virkelig å hate gym. Jeg har aldri vært interresert i fotball, og når vi har det nesten hver bidige gang i gymmen, øker ikke det akurat viljen til å fortsette. Og når vi får karakter på grunnlag av ferdighet i det vi driver med, blir jeg hvertfall nedfor. Jeg har aldri trent no aktivt før jeg begynte i fjor høst, gym har alltid vært et ork, ikke bare fordi jeg hater faget, men fordi jeg rett og slett ikke er noe flink. En selvtillit som fra før av ikke er på topp, ble ikke bedre av gymtimene...

Men jeg tror det kommer an på hvilken lærer man har. Det finnes veldig mange flinke gymlærere der ute som vet å variere innholdet i timene. Men jeg er helt enig i at det må være mulighet for å gjøre andre ting enn bare lagidrett.

Mer gym i skolen, tror jeg ikke kommer til å hjelpe på problemet med lite aktive unger.

Annonse

Skrevet

Når jeg begynte å jobbe, etter å ha vært arbeidsledig/student og dermed vært hjemme stort sett hele dagen, gikk jeg over bra brus til bl.a. vann/juice, droppet middager kun bestående av bacon, kuttet ut snop, begynte å trene fotball, og gikk opp 10 kg i løpet av et halvår.

Forklar meg den du.

Forklaringen må være at det er noe galt med hukommelsen din, at du utelater et eller annet du gjør som du ikke gjorde da.

For dette skulle ikke være mulig.

Muskler kan jo gjøre at man går opp i vekt. Men 10 kilo, høres jo usannsynlig ut.

petter smart
Skrevet

Forklaringen må være at det er noe galt med hukommelsen din, at du utelater et eller annet du gjør som du ikke gjorde da.

For dette skulle ikke være mulig.

Muskler kan jo gjøre at man går opp i vekt. Men 10 kilo, høres jo usannsynlig ut.

Som sagt, jeg spiste oftere før og spise aldri brød, kun kjøttprodukter.

Jeg gikk mer ut før, men drakk jo da en god del øl. Sitter nok noe mer hjemme om kveldene. Kan ligge noe der.

Kanskje jeg stresset mer da jeg var uten arbeid og derfor ikke la på meg.

Skrevet

En ting til, mine barn (7 og 12 år) kommer OFTE hjem med uspiste matpakker - de har ikke fått tid av lærern å spise...:-(

Minstemann gjør også det. Hvorfor passer ikke læreren på at de får i seg mat sin?

Skrevet

Nå drikker ikke jeg brus eller har barn som gjør det, men jeg har prøvd det fedonopplegget. Er du kalr over hvor mye sukker vi får i oss fra ting en ikke skulle tro det var sukker i? Det er umulig å holde seg unna det. Jeg prøver fremdeles å unngå sukker mest mulig, men det er jo i alt! Til og med om du kjøper en suppepose så er det sukker i den. I kokt skinke er det enten sukker eller glukose.

Men det er klart. Bruker man bare rene matvarer så er det jo litt lettere å unngå det.

Og røyken prater vi ikke om foreløpig :)

Skrevet

Nå drikker ikke jeg brus eller har barn som gjør det, men jeg har prøvd det fedonopplegget. Er du kalr over hvor mye sukker vi får i oss fra ting en ikke skulle tro det var sukker i? Det er umulig å holde seg unna det. Jeg prøver fremdeles å unngå sukker mest mulig, men det er jo i alt! Til og med om du kjøper en suppepose så er det sukker i den. I kokt skinke er det enten sukker eller glukose.

Men det er klart. Bruker man bare rene matvarer så er det jo litt lettere å unngå det.

Og røyken prater vi ikke om foreløpig :)

Ja, jeg har merket det samme. Jeg bruker laaaang tid i butikken nå for å lese om alt innholdet. Sukker i alt jo!

Godt jeg er glad i å lage mat, som regel blir det wok med grønt og kylling :-) Går fort og jeg VET hva jeg får i meg/oss.

Skrevet

Minstemann gjør også det. Hvorfor passer ikke læreren på at de får i seg mat sin?

Gubben har meldt fra til læreren og da var det bra noen dager igjen, det samme i min søsters barns klasse. Ungene er så stresset!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...