Gå til innhold

Skremmende (om gravide kvinner)

Anbefalte innlegg

petter smart
Skrevet

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/03/11/393135.html

Er kvinner blitt så egoistiske og korttenkte at de velger å utsette sine egne barn for fare for misdannelser og andre problemer kun for å kunne drikke alkohol?

Trodde det var en selvfølge at en sluttet å drikke når en var gravid, men tydeligvis ikke.

Skrevet

Noen er kanskje egoistiske og korttenkte, men for en del tror jeg kanskje det er dreier seg om manglende informasjon og oppdatering.

Alle vet at å drikke mye når man er gravid er uheldig, og de aller fleste begrenser seg kraftig.

Men her var spørsmålet om man i det hele tatt smakte alkohol under svangerskapet, og der har informasjonen vært mye mer utydelig.

Da jeg var gravid for 3-4 år siden, leste jeg om en stor dansk undersøkelse der konklusjonen var at de ikke kunne se noen skadevirkninger av inntil 5-6 enheter i uka. Så jeg tok en lettøl i ny og ne, et halvt glass vin en sjelden gang (langt mindre enn 5-6 enheter i uka, men dog). Jeg fortalte dette til legen (spesialist), og og fikk ingen korreks på dette. Jeg fikk et fint og sunt barn, absolutt ikke noe galt.

Siden har jeg lest om andre undersøkelser som antyder at selv et så begrenset alkoholkonsum kan være skadelig hvis man er maks uheldig, ihvertfall de første 3 mnd, da bør man være totalavholdene, det har noe med at selv et halvt glass vin kan skade hvis det treffer samtidig med at noe viktig skjer i utviklingen. Det blir neppe store skader av dette, men en mulig verste tilfelle konsekvens er visst lettere form av hyperaktivitet. Dette vet jeg kun fordi jeg følger godt med. I det store og hele synes jeg den norske hypermoralen ang. alkohol er lite seriøs, og derfor litt provoserende, jeg trenger fakta. Men jeg har altså fått disse, og kommer til å være totalavholdene i et evt. framtidig svangerskap, med mulig unntak for bitte litt vin eller øl mot slutten, da fosterets utvikling er over de stadiene da det kan oppstå konsekvenser selv av dette.

Men veldig mange har nok ikke fått med seg dette, legene deres følger ikke godt nok med osv, så da synes jeg ikke det dreier seg om egoisme.

Gjest Persille
Skrevet

Mange av de som drikker gjør det jo før de er klar over at de er gravide...

Tror oftere at det er det det handler om, enn kvinner som drikker mens de vet de er gravide...

Jeg ble gravid rett før jeg dro på ferie, og hadde tre uker med relativt mye mer alkohol enn jeg vanligvis har, uten at snuppa har tatt skade av det.

petter smart
Skrevet

Noen er kanskje egoistiske og korttenkte, men for en del tror jeg kanskje det er dreier seg om manglende informasjon og oppdatering.

Alle vet at å drikke mye når man er gravid er uheldig, og de aller fleste begrenser seg kraftig.

Men her var spørsmålet om man i det hele tatt smakte alkohol under svangerskapet, og der har informasjonen vært mye mer utydelig.

Da jeg var gravid for 3-4 år siden, leste jeg om en stor dansk undersøkelse der konklusjonen var at de ikke kunne se noen skadevirkninger av inntil 5-6 enheter i uka. Så jeg tok en lettøl i ny og ne, et halvt glass vin en sjelden gang (langt mindre enn 5-6 enheter i uka, men dog). Jeg fortalte dette til legen (spesialist), og og fikk ingen korreks på dette. Jeg fikk et fint og sunt barn, absolutt ikke noe galt.

Siden har jeg lest om andre undersøkelser som antyder at selv et så begrenset alkoholkonsum kan være skadelig hvis man er maks uheldig, ihvertfall de første 3 mnd, da bør man være totalavholdene, det har noe med at selv et halvt glass vin kan skade hvis det treffer samtidig med at noe viktig skjer i utviklingen. Det blir neppe store skader av dette, men en mulig verste tilfelle konsekvens er visst lettere form av hyperaktivitet. Dette vet jeg kun fordi jeg følger godt med. I det store og hele synes jeg den norske hypermoralen ang. alkohol er lite seriøs, og derfor litt provoserende, jeg trenger fakta. Men jeg har altså fått disse, og kommer til å være totalavholdene i et evt. framtidig svangerskap, med mulig unntak for bitte litt vin eller øl mot slutten, da fosterets utvikling er over de stadiene da det kan oppstå konsekvenser selv av dette.

Men veldig mange har nok ikke fått med seg dette, legene deres følger ikke godt nok med osv, så da synes jeg ikke det dreier seg om egoisme.

Det er, som du sier, en del motstridende forskning på om litt alkohol er skadelig eller ikke. På samme måte som noen sier litt alkohol er sunt for voksne (ikke gravide).

Men vi kan med sikkerhet si at dersom en er helt avholdende vil det ikke kunne oppstå alkoholrelaterte skader på fosteret. Derfor bør en være avholdende, for å være helt sikker.

Det er tross alt bare snakk om 9 måneder, mens evt problemer vil vare ut hele barnets liv.

Gjest papirtiger
Skrevet

Det er helt forferdelig.

Jeg har deltatt i diskusjoner om alkohol og graviditet her på DOL, og svarene er til tider skremmende. Noen vil bare ikke akseptere fakta. Eventuelt så er det altfor mange som er villig til å gamble med slikt :/

Fint at Dagbladet skrev den artikkelen, kanskje det hjelper.

Skrevet

Det er, som du sier, en del motstridende forskning på om litt alkohol er skadelig eller ikke. På samme måte som noen sier litt alkohol er sunt for voksne (ikke gravide).

Men vi kan med sikkerhet si at dersom en er helt avholdende vil det ikke kunne oppstå alkoholrelaterte skader på fosteret. Derfor bør en være avholdende, for å være helt sikker.

Det er tross alt bare snakk om 9 måneder, mens evt problemer vil vare ut hele barnets liv.

Nja, hvis gravide skulle unngå alt som KUNNE være farlig, ville de dø (tuller litt nå). Men hvis du ser på lista over matvarer som KAN inneholde stoffer som har et potensielt lite faremoment ved seg, og i tillegg tar med aktiviteter og kemikalier med risikomomenter, så blir det nesten ikke mulig å leve, og hvertfall å leve et aktivt liv med et variert kosthold. Jeg holdt på å bli tullete av alt det jeg burde spise, ikke burde spise, burde gjøre, ikke burde gjøre - og det ikke sunt det heller. Dessuten er dette informasjon som endrer seg etter som man lærer mer, det var f.eks. studier som antydet at kaffe kunne være farlig, siden kom man fram til at i små mengde var det slett ikke tilfelle, mens mye kaffe (3-4 (?) kopper pr dag, eller mer, kunne muligens gi en forhøyet risiko for tidlig abort, 1-2 kunne derimot være sundt (som med vin for ikke-gravide).

Dette er ikke et forsvar for å drikke alkohol i svangerskapet, der vet man nå at ved maks uflaks kan selv en moderat mengde gi skader i tidlige stadier (fra fosteret deler blod med moren ca. 5-6 uker - og framover, jeg er ikke helt sikker nøyaktig hvor lenge, men siste 2-3 månedene skjer ikke denne typen utvikling). Strengt tatt burde en kanskje la være å drikke kulturmelk også, 1 l kulturmelk tilsvarer vel 2-3 dl lettøl? Men kulturmelk inneholder jo så mye sunne stoffer også at det sikkert kompenserer.

Dessuten er det jo en del mennesker som rett og slett ikke klarer å begrense seg til et lite halvt vinglass eller et glass lettøl, og de bør jo definitivt ligge unna.

Logitechmusa
Skrevet

Er gjerne snakk om mer enn ni måneder. Man skal vel ikke drikke mens man ammer heller. Det *er* skremmende lesning! Og minst like skremmende om gravide i år 2004 ikke har fått med seg at det er skadelig med alkohol (og også røyking) under svangerskapet er skadelig for fosteret. Selv de som "ikke fulgte med i timen" glaner da såpass mye på TV at de skal være langt under gjennomsnittet når det gjelder intelligens, eller i alle fall evne til å skjønne det de hører, for at slik informasjon er noe de aldri har fått med seg.

Gjest Sniff
Skrevet

Det samme gjelder jo røyking,- jeg blir like paff hver gang jeg ser en gravid fyre opp røyken. Dette _vet_ man jo er skadelig.

Gjest unikia
Skrevet

Noe av det verste synet jeg ser er gravide kvinner som røyker og drikker.Det burde vært straffbart på samme linje som barnemishandling.

Det er også vondt å se mødre og fedre som damprøyker inne i samme rom som unger(og dyr).

Gjest mor i juni
Skrevet

Det står ikke noe om hvor mye de gravide drikker, noe som er svært vesentlig.. Regner de ett glass vin i løpet av svangerskapet som "drikking"? Metoden bak undersøkelsen kommer ikke fram.

For min del er det en selvfølge å ikke drikke mens jeg er gravid, det er jo noe man alltid har fått høre. Men jeg vet om enkelte som har blåst i anbefalingene og drukket/røyket som før. Dvs gjerne hver helg. Helt grotesk.

Men jeg leste et sted at i Frankrike er det vanlig å kutte ut kaffen når man blir gravid. Litt vin derimot, anses ikke som skadelig.. Nå aner ikke jeg noe om mengdene det er snakk om der heller, og om det er gjengs oppfatning, men det hadde vært interessant å se en undersøkelse om alkoholpåvirkning av franske barn.

Skrevet

Mange er dessverre det. Har mang en gang hørt omkvedet: "De får da barn lenger sør i Europa også, og der drikker de da i svangerskapet".

Skrevet

merkelig sak. det står at funnene bekymrer forskerne, men ikke hva funnene er! tror de aller færreste gravide i norge drikker under svangerskapet, jeg.

Kizza1365380506
Skrevet

Er gjerne snakk om mer enn ni måneder. Man skal vel ikke drikke mens man ammer heller. Det *er* skremmende lesning! Og minst like skremmende om gravide i år 2004 ikke har fått med seg at det er skadelig med alkohol (og også røyking) under svangerskapet er skadelig for fosteret. Selv de som "ikke fulgte med i timen" glaner da såpass mye på TV at de skal være langt under gjennomsnittet når det gjelder intelligens, eller i alle fall evne til å skjønne det de hører, for at slik informasjon er noe de aldri har fått med seg.

Så har man den jordmoren som holdt svangerskapskurs for meg i 83. Hun mente at ett godt glass vin når man ammet ville hjelpe på melkeflommen. Men verden går videre, våre barn har vokst opp som sterke friske unger. Godt vi levde i uvisse.

Mvh

Gjest togli
Skrevet

Enig! Har likevel ikke inntrykk av at det er vanlig å drikke alkohol når man er gravid... Røyking derimot, det er et utrolig mange som blåser i farene ved det. Jeg er selv gravid og forsøker også å holde meg unna passiv røyking. Får helt vondt i magen når jeg ser vordende mammaer med røyken i munnen...Ser liksom for meg det lille fosteret som hiver etter pusten *grøss*

Gjest papirtiger
Skrevet

Nja, hvis gravide skulle unngå alt som KUNNE være farlig, ville de dø (tuller litt nå). Men hvis du ser på lista over matvarer som KAN inneholde stoffer som har et potensielt lite faremoment ved seg, og i tillegg tar med aktiviteter og kemikalier med risikomomenter, så blir det nesten ikke mulig å leve, og hvertfall å leve et aktivt liv med et variert kosthold. Jeg holdt på å bli tullete av alt det jeg burde spise, ikke burde spise, burde gjøre, ikke burde gjøre - og det ikke sunt det heller. Dessuten er dette informasjon som endrer seg etter som man lærer mer, det var f.eks. studier som antydet at kaffe kunne være farlig, siden kom man fram til at i små mengde var det slett ikke tilfelle, mens mye kaffe (3-4 (?) kopper pr dag, eller mer, kunne muligens gi en forhøyet risiko for tidlig abort, 1-2 kunne derimot være sundt (som med vin for ikke-gravide).

Dette er ikke et forsvar for å drikke alkohol i svangerskapet, der vet man nå at ved maks uflaks kan selv en moderat mengde gi skader i tidlige stadier (fra fosteret deler blod med moren ca. 5-6 uker - og framover, jeg er ikke helt sikker nøyaktig hvor lenge, men siste 2-3 månedene skjer ikke denne typen utvikling). Strengt tatt burde en kanskje la være å drikke kulturmelk også, 1 l kulturmelk tilsvarer vel 2-3 dl lettøl? Men kulturmelk inneholder jo så mye sunne stoffer også at det sikkert kompenserer.

Dessuten er det jo en del mennesker som rett og slett ikke klarer å begrense seg til et lite halvt vinglass eller et glass lettøl, og de bør jo definitivt ligge unna.

Det er mye som KAN være farlig for gravide ja. Men alkohol ER farlig for foster... Subtil, men vesentlig forskjell der.

petter smart
Skrevet

Når barnet er i mors mage vil det få akkurat den samme promillen som mor. Ved amming vil den lille promillen komme i maten og det blir da mye mindre promille på barnet.

Men en bør nok enten avstå eller drikke meget lite når en ammer også. Det koster ikke så mye å forsikre seg.

Gjest lalalei
Skrevet

Så har man den jordmoren som holdt svangerskapskurs for meg i 83. Hun mente at ett godt glass vin når man ammet ville hjelpe på melkeflommen. Men verden går videre, våre barn har vokst opp som sterke friske unger. Godt vi levde i uvisse.

Mvh

Mente hun ett glass vin, eller et glass god vin? Det er forskjeller.

Skrevet

Som andre har nevnt, det kommer veldig an på undersøkelsen.

Er det et skjema hvor man må krysse av for om man drakk alkohol under svangerskapet, og alternativene er ja eller nei, måtte jeg ha krysset av for ja i begge mine svangerskap. Første gangen var jeg på julebord og drakk rødvin til maten før jeg visste at jeg var gravid, andre gangen hadde jeg sommerferie og drakk litt hvitvin på kveldene.

Og den sistnevnte gangen hadde jeg strevd i 5 år for å bli gravid, så ikke si at jeg burde vært totalavholdende for sikkerhets skyld siden vi prøvde.

Jeg sluttet selvsagt tvert etter å ha testet positivt, og oppfordrer alle til å gjøre det samme.

Men jeg er meget skeptisk til kategorien "tabloidaviser leser forskningsresultater".

Gjest kjenning
Skrevet

Da jeg fikk beskjed om at jeg var gravid med nr 1, stumpet jeg røyken på flekken. Da var jeg, iflg folk "flink" (!). Har aldri røykt siden, forresten.

Jeg smakte ikke alkohol under noen av svangerskapene eller i ammeperiodene. Det ble jeg nærmest småmobbet for av flere. Utrolig, men sant.

Gjest Milan
Skrevet

Jeg drakk ingenting i løpet av svangerskapet, og fikk endel reaksjoner på det (jammen, litt kan vel ikke skade..?)

Saken er den at jeg er veldig glad i rødvin, så da visste jeg at litt betyr et glass til..osv...altså bedre å holde seg helt unna!

Jeg etterlyser mer info ang snus og svangerskap/amming. Jeg hadde snust i 8 år da jeg ble gravid og sluttet samme dag testen ble tatt. Skulle selvfølgelig ønske at jeg hadde sluttet FØR den tid...

Nå er barnet mitt ett år og jeg snuser av og til om kveldene etter at hun har fått siste skvett(jeg ammer enda).

Jeg har dårlig samvittighet for dette,da jeg er en innbitt anti-røyker...

Nikotinen fra snusen går jo rett i blodet,men hvor mye når fram til melka?

OK,det er lov å tenke selv,jeg burde nok slutte med en gang.

Men jeg synes godt at Staten kan drive skremselskampanjer Mot oss snusere også! Det blir vel bare flere av oss etter 1.juni...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...