Gå til innhold

Trenger hjelp, tror jeg har kræsja pc..

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har ryddet på pc min og måtte restarte og nå stopper den. Har ikke tømt søppelkasse så det som mangler er ikke borte men kommerjo ikke så langt.

Det kommer opp svart skjerm der det står; NTLDR mangler, trykk en tast for å forsette. Men det vil den ikke, hva er galt Og kan den fikses?

Det er en compaq 5030 med oppgrader til windows xp home

håper og tror det er noen som har et knep

Skrevet

prøv å kjøre sikkerhetsmodus. når du starter pc'n så står det kanskje at du kan trykke f2 eller slikt for å gjøre oppstarten manuelt? men jeg må innrømme det høres skummelt ut. håper du har tatt backup...

ellers har du kanskje en oppstartsdisk? kanskje den kan hjelpe?

Skrevet

prøv å kjøre sikkerhetsmodus. når du starter pc'n så står det kanskje at du kan trykke f2 eller slikt for å gjøre oppstarten manuelt? men jeg må innrømme det høres skummelt ut. håper du har tatt backup...

ellers har du kanskje en oppstartsdisk? kanskje den kan hjelpe?

kommer ikke så langt og vil ikketa verken diskett eller cd :(

Skrevet

Få laget en systemdiskett inkludert programmet fdisk - dette må du få noen med en fungerende maskin til å lage til deg.

Deretter starter du maskinen med denne disketten. Hvis den fremdeles gir den samme feilmeldingen under oppstart må du inn i BIOS og forandre boot-rekkefølgen. Nøyaktig hvordan du gjør dette avhenger av maskinen - du vil i alle fall ha floppy først i listen.

Når du har fått startet maskinen med oppstartsdisketten skriver du fdisk /mbr

Dette bør fikse problemet. Det kan selvsagt hende det er noe annet som er galt, men om du får denne feilmeldingen uten at det står noen diskett eller CD i maskinen så er dette løsningen som er mest sannsynlig at vil virke.

Skrevet

kommer ikke så langt og vil ikketa verken diskett eller cd :(

Hvis den ikke vil starte opp fra diskett eller cd er det sansynligvis BIOS'en du må fikse på. Du finner et valg hvor du kan velge floppy eller cd som første oppstartsmedium i BIOS.

"......................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...