Gå til innhold

Uføreforsikring

Anbefalte innlegg

Gjest uten signatur
Skrevet

Noen som vet om en, for å få forsikrignen utbetalt, MÅ fylle ut det skjemaet hvor en løser opp taushetsplikten slik at forsikringsselskapet kan få ut alt av journaler og andre notater om din person?

Fortsetter under...

Gjest uten signatur
Skrevet

I allefall trenger du legen din hvis du skal ha noe av det der. Det er han som må søke for deg. Så ta en tur dit og forklar problemet. Skal du søke på rent psykisk grunnlag må du vel i tillegg ha erklæring fra psykologen.

Gjest uten signatur
Skrevet

I allefall trenger du legen din hvis du skal ha noe av det der. Det er han som må søke for deg. Så ta en tur dit og forklar problemet. Skal du søke på rent psykisk grunnlag må du vel i tillegg ha erklæring fra psykologen.

Det er ikke uføretrygd jeg skal søke altså! Det har jeg fått. Jeg skal bare ha utbetalt forsikringa mi, og det innebærere litt papirarbeide det også.

Men hadde håpet at de kunne nøye seg med erklæring fra legen på vedlagte skjema. Har ikke lyst til å ha journaler strødd rundt omkring. Lurte derfor bare på om noen hadde ERFARING med om en kunne nekte å underskrive skjema for oppheving av taushetsplikt. Har lest noe om det nemlig, men husker ikke nå selvfølgelig.

Skrevet

De skal vel stort sett være ha papirer for å se at du er blitt ufør pga ulykke og ikke sykdom.

Gjest uten signatur
Skrevet

Du mener altså hvis det er en arbeidsulykke eller annen ulykke som har gjort deg ufør?

For meg er det sykdom, fysisk og psykisk, påført pga store belastninger over tid.

Stoler ikke på disse forsikringsselskapene, så dem nytter det jo ikke å spørre!

Skrevet

Det tror jeg nok du må ja....

De skal sjekke om du har blitt syk pga. det du søker forsikringen på FØR forsikringen ble tatt..... Da får du nemlig ikke pengene utbetalt.

Jeg var gjennom den mølla i høst, de får da ut fra trygdekontiret sykehistorien din. Og fra legen det de trenger. Men snakk med legen din, de fleste legene er ganske "drevne" i hva de bør opplyse om og hva de ikke bør (ikke for å lure forsikringsselskapet, men fordi det er ikke all info de trenger).

Annonse

Gjest uten signatur
Skrevet

Det tror jeg nok du må ja....

De skal sjekke om du har blitt syk pga. det du søker forsikringen på FØR forsikringen ble tatt..... Da får du nemlig ikke pengene utbetalt.

Jeg var gjennom den mølla i høst, de får da ut fra trygdekontiret sykehistorien din. Og fra legen det de trenger. Men snakk med legen din, de fleste legene er ganske "drevne" i hva de bør opplyse om og hva de ikke bør (ikke for å lure forsikringsselskapet, men fordi det er ikke all info de trenger).

Takk, det var nyttige råd!

Det er jo mye i journalen som ikke er relevant for min 'sak, mener jeg.

Jeg har jo byttet lege et par ganger også! Kanskje de eventuelt bare kan få journal fra den legen jeg hadde før og på det tidspunktet jeg tegnet forsikringen da? Hvis de skal sjekke at jeg ikke var syk på tegningstidspunktet altså.

Jaja, får ta en prat med legen.

Skrevet

Takk, det var nyttige råd!

Det er jo mye i journalen som ikke er relevant for min 'sak, mener jeg.

Jeg har jo byttet lege et par ganger også! Kanskje de eventuelt bare kan få journal fra den legen jeg hadde før og på det tidspunktet jeg tegnet forsikringen da? Hvis de skal sjekke at jeg ikke var syk på tegningstidspunktet altså.

Jaja, får ta en prat med legen.

De skal sjekke at du ikke hadde samme sykdom før tegningstidspunktet. Derfor må de nok gå ganske langt tilbake i tid mht. til dette. Men jeg vil tippe på at bekreftelser fra legene om at du ikke hadde samme sykdom før tegningstidspunktet holder. Hvis utskrift fra TK ikke viser noen sykemeldinger før dette heller, vil jeg nok tippe på at det holder.

Uansett har jo TK fått utlevert mange papirer om når diagnose er satt og slikt. Det er veldig hjelp for forsikringsselskapet. Der ligger jo det meste sortert!

Skrevet

De kan be om uttalesle fra din lege om relevante opplysninger, men har ingen rett på hele journalen. Det var for noen år siden en sak der en lege nektet å levere ut komplett journal til et forsikringsselskapet. Ble masse bråk og skriverier, men legen vant frem.

Det er vanlig at de får din trydejournal.

Du kan be spesifikt om at de på forhånd informerer deg om hvilke opplysninger de henter inn fra hvilke instanser.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...