Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei har spurt om det samme på angst før jeg oppdaget denne artikkelen.Men spørsmålet mitt er: Når man har gått syk en 10 års periode med angst og ikke klarer hverdagen orntlig med medisiner kan man da søke om rehabilitering eller uføretrygd?Var i jobb vinter en 1999 men legen måtte sykemelde meg (var gravid) fordi jeg ikke klarte å være på jobben fordi jeg ikke kunne ta medisiner.Har også prøvd Psykolog men det hjalp heller ikke. Første året etter at jeg fikk sønnen min så klarte jeg meg bra, men etter det så har det bare øket på igjen, har prøvd flere medisiner som ikke virker og nu er det bare så vidt jeg klare hverdagen hjemme det er akkurat at det går. Skal jeg begynne på jobb eller skole, det trur jeg at jeg ikke klarer er det da mulig å søke om ett eller annet som støtte. Vennlig hilsen 37 år.

Skrevet

Hvorfor snakker du ikke med legen din om dette?hun/han vet hvilke rettigheter du har.Kansje det finnes en jobb du kan greie under attføring?

Jeg synes det høres tragisk ut at en ung kvinne som deg skal dopes ned og/eller uføretrygdes, det finnes sikkert andre løsninger.

Skrevet

Rehabiliteringspenger kan du søke dersom legen din dokumenterer at du har vært syk 1 år.

Med legen din og trygdekontoret kan du diskutere hvilke tiltak som er hensiktsmessige for deg, om du kan forsøke attføring (jobbtrening og/eller utdannelse) nå eller om du skal vente til du er bedre.

Uføretrygd får du ikke før det ikke er utsikter til bedring de nærmeste år, og attføring har vært forsøkt.

Sykemeldt husmor
Skrevet

Hei

Er i en lignende situasjon som deg.

Har strevd med depresjon i 5 år og går nå til psykolog, samt tar antidepressive medisiner.

Ble rådet til å søke rahabilitering, og fikk det.

(fikk svar her om dagen faktisk)

Skal i møte med trygdekontoret og aetat i april for å diskutere min situasjon og hva som kan gjøres for at jeg skal komme meg i jobb.

Det heter vel at du skal være under behandling med utsikter til bedring, for å kunne få rehabiliteringspenger.

Jeg råder deg til å ta en prat med trygdekontoret og ev. aetat.

Du må også snakke med legen din, for det er han/hun som må skrive legeerkæring i en søknad om rehab.penger.

Nå var jeg i den situasjonen at jeg har vært hjemmeværende i flere år.

Jeg hadde ikke vært til behandling/sykemeldt i 52 uker da jeg søkte, men jeg fikk innvilget rehab allikevel, fordi lege/psykolog kunne sannsynliggjøre at jeg hadde vært arbeidsufør i minst 52 uker. jeg fikk altså disp. fra 52 ukers-regelen om sykemeld.

lykke til

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...