Gå til innhold

Ranglerforum:ett bra sted eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Irc kanalen ranglere er en kanal hvor folk med ”problemer” treffes og prates.De diskuterer og snakker og hjelper hverandre.

-Eller gjør de egentlig det?

Det har vært tatt opp om folk som vil ta sitt eget liv på kanalen.De har snakket om hvordan de vil gjøre det,hvorfor de vil gjøre det osv.

For noe over ett år siden var det en fra denne kanalen som tok sitt eget liv foran ett webkamera.Han publiserte dette på dr.online og på kanalen ranglere.

Nå nylig tok ei jente livet av seg.Hun også fra dr.online og ranglere.

-Noen sammenheng?

-Burde slike steder kontrolleres,da det ofte virker som at folk blir mer deprimert av å sitte og lese om andres elendighet og tristelser.

Tror ikke dette er helt bra jeg,å ha slike kanaler.Alle husker vel at chatten på dr.online ble stengt en lang stund pga.etter hva som skjedde der.

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• soleil

10

• Sør

8

• Kizza1365380506

7

• frosken

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hallo?

Hvordan har du tenkt å "kontrollere" dette?

Hvis noen tok selvmord etter å ha snakket i telefonen, skal vi da stenge telefon-systemet?

Hva med de som skriver et farvel-brev? Skal vi stenge Posten?

Med vennlig hilsen

Skrevet

"De har snakket om hvordan de vil gjøre det,hvorfor de vil gjøre det osv. "

Ikke PÅ kanalen i alle fall... det er strengt forbudt - dvs...hvis det blir oppdaget, kastes man ut.

Se forøvrig Sørs svar. Vi kan ikke forby kommunikasjon, men vi kan gjøre vårt beste for at kommunikasjonsmetodene brukes positivt.

Forøvrig øsnker jeg ikke bruke så mye energi på å besvare innlegget ditt, da jeg regner med at webmaster fjerner det så fort han leser det

mvh

Gjest et tips
Skrevet

Er det ikke bedre at de kan få kontakt med andre mennesker, kanskje de på den måten har "reddet" flere liv.

Større sjanse for at de da vil bli snakket i fra det, overtalt til å søke hjelp og kanskje noen rekker ringe etter hjelp hvis man skulle være bekymret.

Skrevet

Alle som tar sitt eget liv er i kontakt med andre mennesker i forkant på ett eller annet vis. Enten i RL eller på nettet. Selv blant mennesker som står dem nær blir de ikke alltid oppfattet som en trussel mot seg selv.

Hvem skal du kontrollere om en ungdom som gåt på videregående skole tar sitt eget liv? Skulle man da holde et øye med hva ungdommene egentlig prater om i friminuttene?

Eller hva med dem som skriver avskjedserklæringer i vanlige brev? Kontrollere posten til folk?

Jeg tror ikke det er mangel på kontroll som er problemet, eller det vil hvertfall ikke løse noen problem. Snarere tvert i mot ror jeg kanskje slike forum, med den åpenheten rundt ellers tabubelagte problemer, kan være med på å redde liv, snarere enn å forårsake dødsfall.

Gjest Fikk hjelp jeg
Skrevet

Dette kan slå begge veier det! PÅ visse stadier i en psykdom kan det hjelpe pasienten, på andre stadier kan det føre til forverrelse.

Jeg hadde selv god nytte av psykiatriforum etter at jeg møtte veggen.

Men da jeg var kommet et godt stykke tilbake til normal tilværelse oppdaget jeg plutselig at jeg ble deprimert av å lese om alle andres problemer, siden jeg nå var kommet over det. Fikk dårlig samvittighet først, jeg kunne jo hjulpet noen, men fant ut at jeg måtte redde meg selv, så kunne jeg heller komme tilbake når jeg 'tålte' andres elendighet bedre.

Fortsatt så tpler jeg kun lite av psykiatriforum før jeg blir urolig, og det må jeg dessverre bre ta hensyn til!

Skrevet

Jeg tror faktisk heller det er sånn at flere liv kan bli reddet av at de kommer i kontakt med andre. Mange har ikke kontakt med andre i RL, og internett blir befriende for dem.

Gjest Roettan
Skrevet

Hvem tok livet sitt nylig(som du skriver)?

Skrevet

Ut i fra din logikk, så bør alle landets psykiatriske avdelinger stenges. Hvis man ser på alle som begår selvmord, så har et stort antall hatt kontakt med psykiatrien. Ergo - legg ned alle psykiatriske avdelinger og forby psykiatere å praktisere. Da er vel problemet løst?

Siden de som tar livet av seg har vært i kontakt med psykiatrisk fagpersonell så må jo også de være årsak til det som skjer..

Skrevet

Ut i fra din logikk, så bør alle landets psykiatriske avdelinger stenges. Hvis man ser på alle som begår selvmord, så har et stort antall hatt kontakt med psykiatrien. Ergo - legg ned alle psykiatriske avdelinger og forby psykiatere å praktisere. Da er vel problemet løst?

Siden de som tar livet av seg har vært i kontakt med psykiatrisk fagpersonell så må jo også de være årsak til det som skjer..

Og hva med disse fødeavdelingene?

Statistikk viser nemlig at over 99% av alle kriminelle har vært innom en fødeavdeling!

Jeg tror vi bør stenge dem!

Med vennlig hilsen

Gjest Daisy
Skrevet

Og hva med disse fødeavdelingene?

Statistikk viser nemlig at over 99% av alle kriminelle har vært innom en fødeavdeling!

Jeg tror vi bør stenge dem!

Med vennlig hilsen

LoL

Kizza1365380506
Skrevet

Hva? Noen her som tok selvmord?

Se tråd lenger nede, fra natt til lørdag mener jeg det var.

Mvh

Kizza1365380506
Skrevet

Tror du psykiaterne forteller pasientene sine hvordan de skal ta livet av seg da. Det er jo det som blir chattet om på noen fora. Ikke nødvendigvis på natteranglerne, det sier jeg ikke. Men du må lese det som står da vennen :o)

Gjest Daisy
Skrevet

Se tråd lenger nede, fra natt til lørdag mener jeg det var.

Mvh

Hva heter tråden?

Skrevet

Tror du psykiaterne forteller pasientene sine hvordan de skal ta livet av seg da. Det er jo det som blir chattet om på noen fora. Ikke nødvendigvis på natteranglerne, det sier jeg ikke. Men du må lese det som står da vennen :o)

Hei Kizza,

Det er da neppe noen som ikke vet hvordan de skal ta livet av seg, hvis de ønsker det.

Derimot er det mange som ikke vet hvordan de skal komme inn i hjelpeapparatet, og der er internettet en stor hjelp.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Alle som tar sitt eget liv er i kontakt med andre mennesker i forkant på ett eller annet vis. Enten i RL eller på nettet. Selv blant mennesker som står dem nær blir de ikke alltid oppfattet som en trussel mot seg selv.

Hvem skal du kontrollere om en ungdom som gåt på videregående skole tar sitt eget liv? Skulle man da holde et øye med hva ungdommene egentlig prater om i friminuttene?

Eller hva med dem som skriver avskjedserklæringer i vanlige brev? Kontrollere posten til folk?

Jeg tror ikke det er mangel på kontroll som er problemet, eller det vil hvertfall ikke løse noen problem. Snarere tvert i mot ror jeg kanskje slike forum, med den åpenheten rundt ellers tabubelagte problemer, kan være med på å redde liv, snarere enn å forårsake dødsfall.

Enig med deg i det du skriver her. Den kontrollen som bør fungere på slike kanaler er vanlig sosial kontroll. (Naboen ser deg)

Dessverre er det nok en viss smitteeffekt og muligheter for at slike chattesteder er bensin på bålet for de med selvmordstanker. Tenker spesielt i forhold til chat med depresjon/selvmordtanker som "tema". Syns også det kan være tendenser til en offer-fokusering som fungerer på den måten at en går mer inn i en offer-rolle på grunn av fokuset på "problemet". Det er ikke heldig.

Forumet for psykiatri og forumene for rus syns jeg fungerer bra her på dol, jeg er mer betenkt når det gjelder forum for overgrep.

Skrevet

Enig med deg i det du skriver her. Den kontrollen som bør fungere på slike kanaler er vanlig sosial kontroll. (Naboen ser deg)

Dessverre er det nok en viss smitteeffekt og muligheter for at slike chattesteder er bensin på bålet for de med selvmordstanker. Tenker spesielt i forhold til chat med depresjon/selvmordtanker som "tema". Syns også det kan være tendenser til en offer-fokusering som fungerer på den måten at en går mer inn i en offer-rolle på grunn av fokuset på "problemet". Det er ikke heldig.

Forumet for psykiatri og forumene for rus syns jeg fungerer bra her på dol, jeg er mer betenkt når det gjelder forum for overgrep.

Hva er betenkeligheten vedr. Forum for Overgrep? Det har faktisk vært utrolig mange mennesker som har fått hjelp til å komme seg videre der.

Det er alltid noen som klager over at "de der inne synes bare synd på seg selv", men det er verd å få med seg hva alternativet er: det er ikke slik at hvis de ikke hadde vært på forum så ville de vært "100% fungerende mennesker". Tvertimot, forumet er ofte en ventil som gjør at de kan fungere bedre i hverdagen.

Med vennlig hilsen

Kizza1365380506
Skrevet

Hei Kizza,

Det er da neppe noen som ikke vet hvordan de skal ta livet av seg, hvis de ønsker det.

Derimot er det mange som ikke vet hvordan de skal komme inn i hjelpeapparatet, og der er internettet en stor hjelp.

Med vennlig hilsen

Jeg er enig med deg, det jeg reagerte på var at du ikke leste innlegget skikkelig og svarte på helt andre ting enn det som var skrevet i hovedinnlegget.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...