Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, Irak og Al Qaida er to helt forskjellige ting. Men Al Qaida bruker okkupasjonen av Irak som begrunnelse for angrepet.

Har du lest om hvordan Storbritannia tapte India?

I så fall vil vel al-qaida bli fornærmet for det meste som skjer av vestlig utenrikspolitikk.

Kan du skissere hovedlinjene i en utenrikspolitikk som ville behage al-qaida tilstrekkelig til å unngå terroraksjoner?

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

36

• Grip

29

• Goliath

20

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Du er for raskt ute med å konkludere med at strategien ikke fungerer. Du kjenner ikke alternativene til å fjerne taliban og saddam. Kanskje hadde vi hatt enda flere terroraksjoner.

Både Taliban og Saddam satt der de satt pga Vesten. Ditto for Gadaffi.

Saddam var så overvåket at han knapt kunne pille seg i nesen. Bemerk at resultatet av okkupasjonen er at terroristene har fått en ny lekeplass. De sier nok "Tusen takk USA!".

Skrevet

Det endrer ikke på noe som helst. Det er intet problem for terrorister å komme seg inn i noe land, hvis de ønsker det. Du kan ikke sikre alle grenser, alle tog, alle busser, alle ferjer, alle broer.

Se på situasjonen i Nord Irland!

Det hadde vært langt vanskeligere for muslimer å utøve terror hvis de ble avkrevd identifikasjon. Å tillate at kanskje hundretusener av id-løse muslimer får drive sin terrorplanlegging fritt over hele Europa, er jo å be om bråk.

Etter knefallet i Spania, vil det selvsagt smelle igjen og igjen....og sør m/følge vil kreve at vår politikk stadig legges nærmere opp til al-qaidas krav.

Skrevet

I så fall vil vel al-qaida bli fornærmet for det meste som skjer av vestlig utenrikspolitikk.

Kan du skissere hovedlinjene i en utenrikspolitikk som ville behage al-qaida tilstrekkelig til å unngå terroraksjoner?

JEg har ikke til hensikt å "behage" Al Qaida. Jeg er ateist og humanist, og du (som er religiøs og ikke vil følge Menneskerettighetene) ligger langt nærmere dem enn det jeg gjør.

Man tar knekken på Al Qaida ved å fjerne støtten deres - det vil si "muslimen i gaten" som hører din "krig mot muslimene".

Konkret ville det første og beste man kunne gjøre være å sette opp en Palestinsk stat, og ha FN tropper på grensen for å beskytte Israel. Det ville fjernet mye av begrunnelsen for muslimsk misnøye med Vesten.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Både Taliban og Saddam satt der de satt pga Vesten. Ditto for Gadaffi.

Saddam var så overvåket at han knapt kunne pille seg i nesen. Bemerk at resultatet av okkupasjonen er at terroristene har fått en ny lekeplass. De sier nok "Tusen takk USA!".

Vi blir nok aldri kvitt muslimske land, og muslimske land vil aldri kunne utvikle seg til demokratier. Så trusselen fra muslimene må vi leve med. De vil alltid hate vestlige land uansett.

Vi kan imildertid kontrollere muslimenes tilgang til våre egne områder, for slik å redusere deres mulighet til terroraksjoner.

Skrevet

Det hadde vært langt vanskeligere for muslimer å utøve terror hvis de ble avkrevd identifikasjon. Å tillate at kanskje hundretusener av id-løse muslimer får drive sin terrorplanlegging fritt over hele Europa, er jo å be om bråk.

Etter knefallet i Spania, vil det selvsagt smelle igjen og igjen....og sør m/følge vil kreve at vår politikk stadig legges nærmere opp til al-qaidas krav.

Vås.

Man behøver knapt å være i Europa for å utøve terror, og det er uansett umulig å forhindre muslimer å være her, selv om det hadde vært ønskelig.

Det du skriver er rett og slett idioti.

Skrevet

Vi blir nok aldri kvitt muslimske land, og muslimske land vil aldri kunne utvikle seg til demokratier. Så trusselen fra muslimene må vi leve med. De vil alltid hate vestlige land uansett.

Vi kan imildertid kontrollere muslimenes tilgang til våre egne områder, for slik å redusere deres mulighet til terroraksjoner.

Og forøvrig bør vi oppheve tyngdekraften?

Skrevet

Tror du for alvor at dette bare har med Spania å gjøre - og at terroristene nå er "fornøyd" med hva de oppnådde?

Ja, det har åpenbart med Spanias strategi å gjøre. Det er ikke tilfeldig at de bombet Madrid, og ikke Grønland.

At de klarte å bombe Madrid viser jo at strategien som Vesten følger er feil - vi får bare flere og flere fiender.

Skrevet

JEg har ikke til hensikt å "behage" Al Qaida. Jeg er ateist og humanist, og du (som er religiøs og ikke vil følge Menneskerettighetene) ligger langt nærmere dem enn det jeg gjør.

Man tar knekken på Al Qaida ved å fjerne støtten deres - det vil si "muslimen i gaten" som hører din "krig mot muslimene".

Konkret ville det første og beste man kunne gjøre være å sette opp en Palestinsk stat, og ha FN tropper på grensen for å beskytte Israel. Det ville fjernet mye av begrunnelsen for muslimsk misnøye med Vesten.

Med vennlig hilsen

Det er en rørende naivitet du her røper. Vi har gitt titusener av muslimer mat og penger i dette landet, hvert år. Spør du dem hvor deres lojalitet ligger, svarer de islam og sharia. Jeg synes du skulle prøve det.

Kan du forresten gi meg et eneste eksempel på en muslim som du vil kalle moderat?

Skrevet

Vås.

Man behøver knapt å være i Europa for å utøve terror, og det er uansett umulig å forhindre muslimer å være her, selv om det hadde vært ønskelig.

Det du skriver er rett og slett idioti.

Jeg peker på at en krigssituasjon krever tiltak mot fienden. Det er knapt nok idioti, kun rasjonalitet.

Skrevet

Det er en rørende naivitet du her røper. Vi har gitt titusener av muslimer mat og penger i dette landet, hvert år. Spør du dem hvor deres lojalitet ligger, svarer de islam og sharia. Jeg synes du skulle prøve det.

Kan du forresten gi meg et eneste eksempel på en muslim som du vil kalle moderat?

Jeg kjenner personlig mange muslimer som er langt mer moderate, tolerante og liberale enn det du er.

Uansett, den strategien du her legger opp til ble bevist defekt i Vietnam.

Skrevet

Og forøvrig bør vi oppheve tyngdekraften?

Før du ender opp i det rene vås, må du kanskje innrømme at det ikke er helt gunstig å ha tusenvis av id-løse muslimer gående i dette landet, uten kunnskap om hva de driver med.

Statsadvokaten har jo allerede uttalt at vi er det rene eldorado for terrorister og krigsforbrytere.

Skrevet

Jeg peker på at en krigssituasjon krever tiltak mot fienden. Det er knapt nok idioti, kun rasjonalitet.

Men det er din strategi som lager krigssituasjonen!

Skrevet

Før du ender opp i det rene vås, må du kanskje innrømme at det ikke er helt gunstig å ha tusenvis av id-løse muslimer gående i dette landet, uten kunnskap om hva de driver med.

Statsadvokaten har jo allerede uttalt at vi er det rene eldorado for terrorister og krigsforbrytere.

Det er heller ikke gunstig å okkupere andre land, eller å støtte Israels terrorisme og ulovlige okkupasjon av et annet folks landområde.

Har du ikke lært noe av verken Nord Irland, eller Vietnam?

Skrevet

Men det er din strategi som lager krigssituasjonen!

Denne terrorsesongen ble jo startet av angrepene 11/9, ikke sant?

Jeg antar at også dette angrepet var en konsekvens av feilslått, vestlig strategi?

Hvilken strategi tenker du på da?

Skrevet

Det er selvsagt populisme å gjennomføre dette uten en parlamentarisk behandling av saken. Og hva værre er - det spiller rett opp i hendene på terroristene. Ikke bare lykkes de, de lykkes så voldsomt at effektene ble umiddelbare.

Dette har blitt et skremmende eksempel på hvordan man kan styre et demokrati med vold og terror.

Jeg tror ellers ingen hadde forventet at den forrige spanske regjering skulle være istand til å stanse all terror alene. Jeg tror heller ikke den nye regjeringen vil være istand til å stanse all terror. Det betyr ikke at strategien er mislykket.

Noe av poenget med indirekte demokrati, er at de fleste politiske saker er for komplekse til at man kan forvente at alle har evne til å sette seg inn i alle problemstillinger til enhver tid. "Holmgang"-demokrati er ingen tjent med.

Godt sagt - uansett hva visse andre her forsøker å vri det til.

Skrevet

Som jeg har påpekt - terroristene lykkes med å bevise at strategien til den forrige regjeringen var feilslått.

Det er ikke terroristene som har vunnet valget, men fornuften. Og det er den forrige strategien som har tapt.

Fornuften har allerede tapt, og verre vil det bli etter det som nå har hendt.

Hvis du tror at dette vil medføre noe positivt, så tar du ikke bare feil - du tar skremmende feil.

Skrevet

I følge din syke "logikk" vil altså heretter alle terroraksjoner mot vestlig politikk, bevise at denne er feil.

Det blir ikke lett å drive poltikk for de vestlige demokratier hvis slike som deg skal bestemme.

Vi må nemlig gå svært langt hvis al-qaida skal konkludere med at vi ikke lengre er bombemål.

PS.

Sør, du er mer fanatisk enn jeg hadde trodd.

Det slo faktisk meg også nå.....

Skrevet

Det er heller ikke gunstig å okkupere andre land, eller å støtte Israels terrorisme og ulovlige okkupasjon av et annet folks landområde.

Har du ikke lært noe av verken Nord Irland, eller Vietnam?

Du ressonerer underlig. Det er et pussig sammenfall mellom dine standpunkter om politikk i sin alminnelighet, og de standpunkter som forfektes av al-qaida.

Eksempler; vestlig utenrikspolitikk, muslimsk innvandring, skaut (eller hva det heter), Midt-Østen, terror etc etc.

Kanskje er du en liten, hvit muslim? Sånn innerst inne, altså?

Skrevet

Fornuften har allerede tapt, og verre vil det bli etter det som nå har hendt.

Hvis du tror at dette vil medføre noe positivt, så tar du ikke bare feil - du tar skremmende feil.

Fornuften tapte da Spania sendte soldater til å okkupere Irak - uten grunn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...