Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har msn, og på fredag satt min sønn ved pc'n og spilte. Jeg var ikke hjemme, og hadde desverre automatisk pålogging på min msn. Til sammen 4 personer har spurt etter meg, og alle har fått beskjed av gutten om at jeg ikke er hjemme. 3 av dem svarte bare: ok, -hils mamma, .e.l.

Den 4 begynte en samtale med guttungen, og dro den langt for å si det sånn. Jeg leste alt når jeg kom hjem. H*n hadde sagt sånne ting som: -"Du kan fortelle meg alt mulig, jeg lover å ikke si noe til mamma" og -"JEG ser på deg som voksen, men det kommer aldri mamma til å gjøre"...

Hvordan hadde dere reagert?

Jeg ble ganske sinna...

Skrevet

Jeg hadde vel kanskje valgt ikke å kalle vedkommende for venn lenger.... Og for all del- vedkommende hadde fått vite at jeg visste. Makan til oppførsel. _Kan_ jo hende vedk. tilbød seg å være en god lytter, siden tenåringer ofte ikke betror seg til mor og far om visse tema, men derfra til å komme med påstanden "Mamma ser ikke på deg som voksen" _den_ var stygg.

Blås ut, bli ferdig med det.

Gjest hildean
Skrevet

oi...

jeg har ikkje ord!

er dette en _god_ venn av deg?

jeg tror jeg ville tatt det opp med den personen og spurt hva H*n mente

Skrevet

Jeg hadde blitt rasende.

Sånt går ikke an. Du har all grunn til å overhøvle vedkommende.

Skrevet

Din feil: Og hvilken venn var det?

Her i huset er det ingen som får røre min maskin, og ungene har sine egne.

Vær sinna på deg selv du!

Skrevet

Din feil: Og hvilken venn var det?

Her i huset er det ingen som får røre min maskin, og ungene har sine egne.

Vær sinna på deg selv du!

hehe.. jeg forventet vel noe sånt fra deg, ja :-)

Gjest dette var å gå langt!
Skrevet

hvor gammel er sønnen din?

Skrevet

hvor gammel er sønnen din?

Han er 12 år

Skrevet

Men sant var det ;)

Skrevet

Men få bort den automatiske påloggingen da.

Skrevet

Men få bort den automatiske påloggingen da.

Nettopp, Dorthe! Og gjett om det var det første jeg gjorde!

:-)

Skrevet

Hei huufsa,

Jeg antar at siden dette var/er en venn, så bør du bedømme vedkommende basert på hele loggen, og ikke på et par setninger? Var din venns hensikt med samtalen å "være ond" eller "slem"?

Det jeg stusser på er at siden denne personen er/var en venn, så er det vel usannsynlig at det er "ondhet" som ligger bak. Jeg forstår at du føler deg tråkket på, men en av de tingene jeg lærte i Sør Afrika var å si "det er ikke sikkert han/hun mente det slikt". For eksempel, setningen "mamma kommer ikke til å se på deg som voksen" er en helt vanlig observasjon, fordi mange mødre annerkjenner ikke barnene deres som voksne før barnene har flyttet inn på aldershjem! ;-) Slikt *kan* være en generell kommmentar, og ikke noe om deg personlig.

====

En annen ting som ingen har kommentert: å lese private samtaler er litt "på kanten". Jeg ville virkelig reagert hvis mine foreldre hadde lest det jeg skrev da jeg var 12-13 år gammel.

===

PS: jeg har sendt deg en epost for mange timer siden! :-)

*klem*

Skrevet

Hei huufsa,

Jeg antar at siden dette var/er en venn, så bør du bedømme vedkommende basert på hele loggen, og ikke på et par setninger? Var din venns hensikt med samtalen å "være ond" eller "slem"?

Det jeg stusser på er at siden denne personen er/var en venn, så er det vel usannsynlig at det er "ondhet" som ligger bak. Jeg forstår at du føler deg tråkket på, men en av de tingene jeg lærte i Sør Afrika var å si "det er ikke sikkert han/hun mente det slikt". For eksempel, setningen "mamma kommer ikke til å se på deg som voksen" er en helt vanlig observasjon, fordi mange mødre annerkjenner ikke barnene deres som voksne før barnene har flyttet inn på aldershjem! ;-) Slikt *kan* være en generell kommmentar, og ikke noe om deg personlig.

====

En annen ting som ingen har kommentert: å lese private samtaler er litt "på kanten". Jeg ville virkelig reagert hvis mine foreldre hadde lest det jeg skrev da jeg var 12-13 år gammel.

===

*klem*

Hei

Eg synes dei setningane er nok til å sette spørsmålstegnved den personen. Sjølv om denne personen evt ikkje meinte noko vondt med det. Så synes eg det er overtramp.

eg kunne aldri komt på å spør huufsas sønn om noko som helst. og ikje sett sønnen opp mot more? "di mor kommer aldri til å sjå på deg som voksen"???

Hadde noken sagt det til meg om mi mor så hadde eg blitt steik forbanna!

Skrevet

Nettopp, Dorthe! Og gjett om det var det første jeg gjorde!

:-)

Jeg har passord på "min" del av pcen. Likevel er det fullt mulig å snoke men det har jeg sagt til ungene er som å snoke i andres brev og dagbøker og det virker som det blir respektert.

Skrevet

Hei huufsa,

====

===

*klem*

Hei, Sør.

For det første: Min gutt på 12 år har ikke 'private samtaler' med noen han ikke kjenner på nett. Du kan godt ha meninger om det, men sånn er det altså. Av respekt for han, -spurte jeg faktisk om han hadde noe imot at jeg leste det. Det hadde han ikke.

Nettvennen jeg snakker om har aldri møtt min sønn, og vi kjenner ikke hverandre godt nok til at det var 'ok' å snakke med han. Dette var absolutt overtramp i mitt privatliv, uansett hensikt. Viser også veldig liten respekt for andre mennesker.

Skrevet

Hei

Eg synes dei setningane er nok til å sette spørsmålstegnved den personen. Sjølv om denne personen evt ikkje meinte noko vondt med det. Så synes eg det er overtramp.

eg kunne aldri komt på å spør huufsas sønn om noko som helst. og ikje sett sønnen opp mot more? "di mor kommer aldri til å sjå på deg som voksen"???

Hadde noken sagt det til meg om mi mor så hadde eg blitt steik forbanna!

Hei Petro,

Jeg sier ikke at det var "riktig skrevet", men at hvis man går gjennom logger til alt det du, jeg og alle andre har skrevet, så vil man nok finne uheldige uttalelser fra noen og enhver, inklusive både deg og meg.

Huufsa skrev at det var en "venn", og da må man gå utifra at det ikke ble skrevet for å skape splid eller ondskap. Det ville jo være noe helt annet hvis det var en "fremmed mann" som skrev slikt.

Vennskap blir ofte testet av slikt, og det er også viktig å se på hensikten og helheten. Man skal ikke ofre et vennskap pga en setning, men man skal selvsagt heller ikke være venn med folk som vil deg vondt.

*klem*

Gjest Hilsen Lilo
Skrevet

Hei huufsa,

====

===

*klem*

Sør:

Mulig du kjenner situasjonen bedre enn det som fremkommer på huufsas første innlegg... Jeg reagere i hvertfall litt på det du skriver om å lese private meldinger mellom sønnen og en annen - slik jeg forstod det så var det ikke særlig privat da, siden det var på morens msn...

Jeg er enig i at det kasnkej ikke er ondhet som ligger bak , men jeg må jo si at jeg hadde følt meg tråkket på og blitt veldig veldig sint. Fordi selv om det kanskje ligger en god tanke bak, så er det et overtramp i mine øyne. Og selv om det ikke var "kritikk" til denne moren personlig, kan en slik uttalelse vanskeliggjøre kommunikasjonen mellom mor og barn. Selv om du (og andre) kasnkje har observert at enkelte foreldre ikke vil klare noen gang å se på barna sine som voksne, så betyr det ikke at barna har sett det - og ikke trenger de det heller. Foreldre vil alltid være omsorgspersoner for sine barn - men det betyr ikke at de ikke vil kunne forstå dem, møte dem eller behandle dem med den respekten de behøver.

Jeg fikk inntrykk av at denne "vennen" uttrykker at moren ikke vil klare å behandle barnet med respekt. Og det er virklig et grovt overtramp i mine øyne!

Skrevet

Sør:

Mulig du kjenner situasjonen bedre enn det som fremkommer på huufsas første innlegg... Jeg reagere i hvertfall litt på det du skriver om å lese private meldinger mellom sønnen og en annen - slik jeg forstod det så var det ikke særlig privat da, siden det var på morens msn...

Jeg er enig i at det kasnkej ikke er ondhet som ligger bak , men jeg må jo si at jeg hadde følt meg tråkket på og blitt veldig veldig sint. Fordi selv om det kanskje ligger en god tanke bak, så er det et overtramp i mine øyne. Og selv om det ikke var "kritikk" til denne moren personlig, kan en slik uttalelse vanskeliggjøre kommunikasjonen mellom mor og barn. Selv om du (og andre) kasnkje har observert at enkelte foreldre ikke vil klare noen gang å se på barna sine som voksne, så betyr det ikke at barna har sett det - og ikke trenger de det heller. Foreldre vil alltid være omsorgspersoner for sine barn - men det betyr ikke at de ikke vil kunne forstå dem, møte dem eller behandle dem med den respekten de behøver.

Jeg fikk inntrykk av at denne "vennen" uttrykker at moren ikke vil klare å behandle barnet med respekt. Og det er virklig et grovt overtramp i mine øyne!

Hei,

Jeg sier ikke at det som ble sagt/skrevet var "riktig".

Det jeg sier er at hvis det er en venn som vanligvis er "god og snill", så bør man (generelt) se på mer enn 2 setninger, før man kaster et vennskap overbord. Neste gang er det kanskje den andre veien. (Gjør oppmerksom på at dette selvsagt forutsetter at vennen er en "god og snill" venn fra før.)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Jeg sier ikke at det som ble sagt/skrevet var "riktig".

Det jeg sier er at hvis det er en venn som vanligvis er "god og snill", så bør man (generelt) se på mer enn 2 setninger, før man kaster et vennskap overbord. Neste gang er det kanskje den andre veien. (Gjør oppmerksom på at dette selvsagt forutsetter at vennen er en "god og snill" venn fra før.)

Med vennlig hilsen

Da eg synes er viktigast er at huufsa hadde fått lov til lese loggen. Da eg synes også er rettast er at huufsa vart sint.Ho kjente på sin "magefølelse" og vart sint.

Eg tenker at huufsa skal få lov til å være sint

Skrevet

Jeg ville blitt pissed om det var mitt barn og min nettvenn. Jeg ville nok trodd at det var noe spesielt vedkommende fisket etter, og det er et tillitsbrudd i tillegg til at det er skikkelig råttent å trekke barna inn i det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...