Gå til innhold

Høybråten....liv og død. Bare lurte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke hatt på TV, eller fulgt med noe særlig i det siste.

Det jeg lurer på er: Hvordan gikk det med han guttungen som hadde en blodsykdom - der hvor begge foreldrene hadde genfeil?

Fikk AP og Frp igjennom flertall, eller skal guttungen dø?

Dere har sikkert diskutert dette, og jeg kunne selvsagt søkt. Er det noen som vet?

Jeg syntes det er for ille at det går ann å være så firkantet. Tenk hva denne lille pjokken må ha av lidelser, i tillegg er det mulighet for å redde han.

Vevstypen må være 100% lik, det sier seg selv. Krf. tror på mirakler, men faen ta det partiet og SV også som vinglet. De hever seg over leger som vet med sikkerhet også.

Er det noen som vet hvordan det gikk?

Fortsetter under...

Skrevet

Nei, Høybråten har ikke skiftet standpunkt. Bioteknologiloven skal ikke forandres, dessverre spør du meg.

Men gutten er tilbudt behandling med beinmarg i utlandet på statens regning. I Italia hvor denne sykdommen er mye mer vanlig.

Forøvrig har jeg aldri hørt at denne sykdommen er sååååå dødelig men det kan hende denne gutten er et spesielt tilfelle. I flere av landene rundt Middelhavet er det vanlig at man blir sjekket for dette genet når man gifter seg for å se om begge er bærere.

Skrevet

Nei, Høybråten har ikke skiftet standpunkt. Bioteknologiloven skal ikke forandres, dessverre spør du meg.

Men gutten er tilbudt behandling med beinmarg i utlandet på statens regning. I Italia hvor denne sykdommen er mye mer vanlig.

Forøvrig har jeg aldri hørt at denne sykdommen er sååååå dødelig men det kan hende denne gutten er et spesielt tilfelle. I flere av landene rundt Middelhavet er det vanlig at man blir sjekket for dette genet når man gifter seg for å se om begge er bærere.

Takk for svar Dorthe :-)

Dette er ting det går ann å gjøre noe med - forsøke iallefall.

Her er det snakk om å plukke ut et friskt egg som er befruktet. Det kan ta flere forsøk, men skal dette paret risikere å få enda en unge med samme sykdom? Jeg fatter ikke.

Her er det snakk om å redde et barn, og samtidig sikre foreldrene at de IKKE får et til med samme sykdom.

Jeg fatter bare ikke tankegangen.

Det må da være bedre å prøve det som er sikrest, istedenfor å gamble.

Denne kødden av en helseminister burde ikke vært der han er.

Det eneste han gjør, er å støte ut folk.

Takk for svaret Dorthe.

Skrevet

Takk for svar Dorthe :-)

Dette er ting det går ann å gjøre noe med - forsøke iallefall.

Her er det snakk om å plukke ut et friskt egg som er befruktet. Det kan ta flere forsøk, men skal dette paret risikere å få enda en unge med samme sykdom? Jeg fatter ikke.

Her er det snakk om å redde et barn, og samtidig sikre foreldrene at de IKKE får et til med samme sykdom.

Jeg fatter bare ikke tankegangen.

Det må da være bedre å prøve det som er sikrest, istedenfor å gamble.

Denne kødden av en helseminister burde ikke vært der han er.

Det eneste han gjør, er å støte ut folk.

Takk for svaret Dorthe.

Jeg synes du kunne brukt et litt sterkere ord om helseminsisteren men det er kanskje best å moderere seg litt i offentligheten.

Skrevet

Jeg synes du kunne brukt et litt sterkere ord om helseminsisteren men det er kanskje best å moderere seg litt i offentligheten.

:-)

Jeg tenker, og har det inne i hodet. Holder tenker jeg - foreløbig. Får ikke løst noe her uansett.

Annonse

Skrevet

:-)

Jeg tenker, og har det inne i hodet. Holder tenker jeg - foreløbig. Får ikke løst noe her uansett.

*sarkasme* er så glad for at vi har et så godt helse system her i Norge. Her er det å redde liv som teller og ikke fastlåste rutiner og prinsipper

Skrevet

Her er et annet tilfelle av middelhavsanemi.

http://www.dhtk.com/thalassemia.htm

Jeg har også lest om dette. Og uansett hvor mye jeg misliker Høybråten & co, så må man jo gi riktige opplysninger om denne sykdommen. Det ser jo ikke ut til at den - riktignok med livslang behandling - er dødelig allikevel. Og når den er fullt mulig å leve med, så er jo saken en ganske annen enn det har vært fremstilt i media. Med mindre det er ulike grader av sykdommen, der ikke alle former er like lett å behandle da...

Det står mer om dette i flere nettaviser:

http://aftenbladet.no/nyheter/innenriks/article.jhtml?articleID=192818

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=9722852

http://www.aftenposten.no/forbruker/helse/article.jhtml?articleID=751165

Skrevet

*sarkasme* er så glad for at vi har et så godt helse system her i Norge. Her er det å redde liv som teller og ikke fastlåste rutiner og prinsipper

Jeg er også forbannet på helsevesenet i Norge og synes det blir tatt lite hensyn til selve menneske.

Men i denne saken har media gått langt over grensen og fremstillt sykdommen som mye alvorligere enn den er. Hvis du leser geminis linker vil du se hva jeg mener.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...