Gå til innhold

ansettelse v. sykemelding??

Anbefalte innlegg

Gjest nervøs nå
Skrevet

jeg har vært midlertidig ansatt i en stilling, og er nå innstilt som nr. 1 for fast tilsettelse.

men jeg har vært sykemeldt siden januar og er det fremdeles i to mnd til.

og nå kan det virke som at de vegrer seg for å ansette meg pga at jeg er sykemeldt, forståelig nok på en måte, men utrolig surt for meg selvsagt.

men jeg lurer på om de har lov til det? når jeg allerede er innstilt som nr 1, og så gå tilbake på det pga at jeg er sykemeldt? synes det skurrer litt... noen som vet??

Fortsetter under...

Skrevet

Det kommer an på hva du mener med "innstilt som nr 1". Er det en juridisk bindende sak eller ansiennitet, er det privat eller offentlig, er det tariffavtale på stedet etc.

De kan ikke la være å ansette deg med begrunnelse at du er sykmeldt, men det er mange måter å unngå en slik begrunnelse. Poenget deres med å ta inn vikarer er selvsagt at de skal ha nioen til å jobbe, og de færreste liker å måtte ta inn vikar for vikaren sin vikar etc

Gjest nervøs nå
Skrevet

Det kommer an på hva du mener med "innstilt som nr 1". Er det en juridisk bindende sak eller ansiennitet, er det privat eller offentlig, er det tariffavtale på stedet etc.

De kan ikke la være å ansette deg med begrunnelse at du er sykmeldt, men det er mange måter å unngå en slik begrunnelse. Poenget deres med å ta inn vikarer er selvsagt at de skal ha nioen til å jobbe, og de færreste liker å måtte ta inn vikar for vikaren sin vikar etc

takk for svar:)

dette er i offentlig sektor, kommune.

jeg er innstilt som nr. 1 av søkerne etter ekstern utlysning av stillingen.

såvidt jeg vet er det kun organisasjonene som skal uttale seg etter innstillingen er foretatt, men i dette tilfellet er det jo arbeidsgiver (og sjefen over han igjen, altså de samme som har innstilt meg) som jeg nå har inntrykk av begynner å tvile på å ansette meg.

håper noen vet...

Bente831365380491
Skrevet

Det har noe å si hvor lenge du har vært midlertidig ansatt mener jeg. Har du vært det enten over 6 måneder eller 1 år (er ikke helt sikker på hvilken) så skal du ha jobben uansett. Da kan du se på deg selv som fast ansatt (lovfestet). Sykemelding skal ikke ha noe å si!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...