Gå til innhold

Ufør uten attføring

Anbefalte innlegg

Gjest vårsky
Skrevet

En fyr påstår at han fikk uførestønad uten å gå via rehabilitering og attføring først.

Hvordan kunne det skje?han er ikke lam eller noe, men har avbrutt utdanning på grunn av ett eller annet han ikke ønsket å si.

Fortsetter under...

Sykemeldt husmor
Skrevet

Da må det vel være helt åpenbart at han ikke kan komme i jobb igjen da?

at ikke rehabilitering eller attføring vil nytte.

Gjest tantepose
Skrevet

Jeg fikk innvilget 60% uføre i nov. uten attføring men med noen mnd. på rehab.penger mens jeg ventet på at søknaden skulle bli behandlet.

Jeg har vært alvorlig syk.

Gjest Nylig ufør
Skrevet

Hvis det er helt klart at ikke behandling kan føre til bedring av arbeidskapasitet (rehabiliteringspenger) eller at vedkommende ikke kan gjennomføre et attføringsløp, så er det jo ikke annet enn uføretrygd igjen da!

Jeg har ei venninne som slapp attføring. Det er ingenting å misunne folk, forøvrig, det må ligge virkelige lidelser bak for å slippe det.

Selv så har jeg fått midlertidig ufør nå, jeg hadde min første sykmelding i -97, og har ikke fungert i jobb etter det. Men attført ble jeg så det holdt allikevel.

De som slipper attføring har helt grunner for det. Ikke alle føler for å fortelle nysjerrige medmennesker hele story'n.

Skrevet

Attføring får man når man har sjanse for å øke arbeidsevnen ved arbeidstrening og/eller omskolering til annet yrke.

Rehabiliteringspenger får man når man ved behandling / terapi har utsikt til en bedring av helsetilstanden og derved økt arbeidsevne.

Dette skal, i hvert fall i teorien, ikke være pliktrunder, men reelle forsøk på å komme seg i arbeid.

Hvis ingen av disse mulighetene er realistiske, bør det være natrulig å gå rett på uføretryg.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...