Gå til innhold

Kattedrap blir til kunst!!!


Gjest TIGA

Anbefalte innlegg

Hei!

Du skriver:

"Kunstneren drepte ikke 'for gøy', men for kunst."

Disse utelukker ikke hverandre -- men "for gøy" har, selvsagt, et noe viere semantisk felt.

"Det er akkurat like mye/lite moralsk som når DU dreper fordi du vil ha en pølse. Begge handlingene er unødvendige - du kan være vegetarianer, og kunstneren trenger ikke bruke døde dyr."

Her tar du, selvsagt, feil. Og hadde du hatt et minstemål av kunnskap om etikk (særlig metaetikk) ville du nok ikke ha blamert deg med en slik uttalelse.

Det er klart at det kan sies å være forskjell på å drepe for å la dyret inngå i et kunstverk eller for å spise det.

Å spise noe er heller ikke nødvendig, for annet enn å tilføre kroppen nok energi for å overleve. Men hvem kan si at det er riktig å overleve?

Din introduksjon av termen "nødvendighet" er her så malplassert, at det nok får de fleste til å trekke på smilebåndet.

"Men du, i din dobbelmoral, tror at din begrunnelse er 'bedre' enn hennes. Det er selvsagt vrøvl."

Som du sikkert vet, er det umulig å bevise moral / etikk. Som du tillater jeg meg å velge å si at noe er bedre enn noe annet. Her: at det er bedre å drepe et dyr for å spise det enn for å bruke det som (del av et) kunstverk.

På samme måte som du velger å si at et menneske er mer verdt enn et dyr (noe jeg velger å være enig med deg i).

I denne saken velger du å fastslå at du synes det er helt greit at mennesker dreper husdyrene sine med kjepp -- også når målet for drapet er å bruke dyret i et kunstverk.

Det er ditt valg. Jeg velger å være uenig.

I denne diskusjonen virker du unødvendig langsom mht. til å forstå. Jeg håper det hele virer noe klarer for deg nå.

Vi kan registrerer at du ønsker ethvert drap av husdyr med kjepp velkommen. Jeg tror nok de fleste intellektuelt oppegående i Norge "beg to differ".

Med vennlig hilsen

Jeg ser at du heller ikke nå kan svare for deg på en faglig forsvarlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 200
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    77

  • Dorthe

    18

  • Scholar

    9

  • Kizza1365380506

    6

Mest aktive i denne tråden

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...