Gå til innhold

til legen/andre eksperter


Gjest t-bone

Anbefalte innlegg

Gjest t-bone

For 2 år siden skulle jeg perse i benk. Jeg kjente under oppvarmingen at jeg var litt øm/rar i den ene brystmuskelen. Jeg skulle ta 180kg. Da jeg kom til 160 kg og hadde løftet det halveis opp så hørte jeg rett og slett at det revnet i venstre bryst. Jeg holdt stangen i ro noen sekunder før noen skjønte at jeg trengte hjelp. Løftet gikk lett helt til "uhellet" skjedde, derfor fikk jeg ikke hjelp med en gang. Som du sikkert skjønner så brukte jeg AS da dette skjedde helt på slutten av en kur. Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde dette aldri skjedd. Men uansett, jeg ringte legevakten og kom inn til undersøkelse, men ble ikke noe klokere. Fikk et par tabletter med Naproxen og det var det. Etter noen dager ble jeg veldig blå og hoven akkurat i overgangen i muskelfestet og nedover armen. Nå har jeg en kul på brystet når jeg stremmer.

I forbindelse med en stiv nakke for noen mnd siden så var jeg inn til en kiropraktor og så fortalte jeg han om brystet. Han klemte og kjente på den og sa ordrett: jeg kan vel fortelle deg her og nå at du aldri kommer til å bli noen eliteidrettsutøver for her har det vært en alvorlig avriving. Men det var ok for meg for jeg hadde ikke sånne ambisjoner. Nå 2 år etter så kan jeg trene alle muskelgrupper som før unntatt bryst. Jeg kjenner litt smerte samtidig som jeg kanskje har en psykisk sperre for å rive opp igjen. Nå kjører jeg en 10`r på 80kg, hvor de siste repetisjonene er litt vonde. Men det jeg egentlig lurer på er om du kan fortelle meg noe om hvor mye jeg kan belaste muskelen før det er fare på ferde igjen. Jeg skjønner at jeg aldri kan ta maxløft, men om jeg løfter 10`ere og den siste er såvidt den går blir det da det samme som et maxløft? Ikke sikkert du skjønner hva jeg mener men håper du gjør det. Kan kanskje prøve å si det på en annen måte: la oss anta at muskelen nå tåler et max løft på 100kg, kan jeg da løfte 90kg så mange ganger jeg kan fordi at muskelen er som et strikk som ikke ryker før på 100kg? Antall kg var bare et eksempel, jeg skjønner at du ikke kan fortelle meg akkurat hvor mye den tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mornings t-bone! :)

Faen skjæra med det her tok lang tid å bli bra av. Husker du fortalte om strekken rett etter at du hadde fått den, og det må jo være drittlenge siden nå...

Uansett... nå er ikke akkurat jeg noen lege, men før eller siden vil vel muskelen ha bygd seg opp helt igjen slik at den fungerer som før du fikk avrivningen? Men fram til da er det kanskje lurt å kjøre veldig forsiktig på brystet for selv ganske lette 10ère på 80 kg kan vel være med på å forme brystet ditt ganske bra igjen...

Hehe har egentlig ikke noe fornuftig å skrive her jeg, ville bare si god bedring og lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mornings t-bone! :)

Faen skjæra med det her tok lang tid å bli bra av. Husker du fortalte om strekken rett etter at du hadde fått den, og det må jo være drittlenge siden nå...

Uansett... nå er ikke akkurat jeg noen lege, men før eller siden vil vel muskelen ha bygd seg opp helt igjen slik at den fungerer som før du fikk avrivningen? Men fram til da er det kanskje lurt å kjøre veldig forsiktig på brystet for selv ganske lette 10ère på 80 kg kan vel være med på å forme brystet ditt ganske bra igjen...

Hehe har egentlig ikke noe fornuftig å skrive her jeg, ville bare si god bedring og lykke til! :)

Spander på deg en tur til en idrettslege. Det er vanskelig å vite hva slags avrivning det var snakk om. Muskel, overgang muskel-sene, senefeste. Kulen er kanskje mulig å fjerne/redusere også.

Ta en telefon til NIMI (Norsk Idrettsmedisinsk institutt) eller lignende.

Koster sikkert ikke mer enn 350,- og du får garantert god oppfølging. Det blir ikke bare "kom igjen om 2 uker for å få ny bankgiro på slike steder."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest t-bone

Mornings t-bone! :)

Faen skjæra med det her tok lang tid å bli bra av. Husker du fortalte om strekken rett etter at du hadde fått den, og det må jo være drittlenge siden nå...

Uansett... nå er ikke akkurat jeg noen lege, men før eller siden vil vel muskelen ha bygd seg opp helt igjen slik at den fungerer som før du fikk avrivningen? Men fram til da er det kanskje lurt å kjøre veldig forsiktig på brystet for selv ganske lette 10ère på 80 kg kan vel være med på å forme brystet ditt ganske bra igjen...

Hehe har egentlig ikke noe fornuftig å skrive her jeg, ville bare si god bedring og lykke til! :)

Det var ikke bare en strekk, muskelen ble nesten regelrett slitt i to.

PS: er det ikke på tide å skifte nick snart:) eller treningsopplegg, hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke bare en strekk, muskelen ble nesten regelrett slitt i to.

PS: er det ikke på tide å skifte nick snart:) eller treningsopplegg, hihi.

Hehe bruker bare dette nicket på det andre forumet, måtte bare bruke det nå så du skulle se hvem jeg var.

De siste ukenes fyllekuler har vel uansett gjort så jeg trygt kan beholde "tiny" nicket en stund til og jeg tror nok ikke i framtiden at jeg kommer til å bli noe større enn mine 100 kg :)

På dette forumet er jeg SierDuDet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Gunnar Oppheim

Hei, t-bone!

Stor styrkeøkning pga. AS kan presse bindevevet for langt, noe som også kan gjøres av naturelle byggere. Bindevevet kan overtrenes med høyt volum og lav intensitet, og så skades med høy intensitet og lavt volum. Når treningsverken etetr en økt passerer 2 døgn er det fare på ferde. Ikke etter den første treningen, men senere ut i rekken. Mange byggere ligger på +5 døgn m/t.verk, og det går fint en stund. Overdrives intensitetsbruken og treningshyppigheten (og så AS i tillegg, gjerne), oppstår det stor fare for overrivninger av bindevev.

Men så til spørsmålet ditt: En overriving av bindevevet som gror sammen igjen, vil med stor sannsynlighet bli akkurat like bra. Dersom vevet ikke gror sammen igjen (som kan være i ditt tilfelle), vil ha fått en varig svekkelse av sitt mulige belastningsnivå. Du vil likevel stadig kunne øke tåleevnen i resterende og funksjonsdyktig vev ved å styrke dette. Således vil du sannsynligvis kunne opparbeide deg til samme nivå igjen. For å gjøre dette trygt, bør treningen styres i forhold til bindevevets oppbygningshastighet og ikke bare ved å følge etter styrkeøningen. Det er spesielt farlig å følge etter styrkeøkningen dersom du trener med lavt volum på treningen og ikke har belastende arbeid/annen trening utenom styrketreningen.

Dersom du fortsatt har smerte i skaden, indikerer dette at skaden ikke er uthvilt el. at du trener for hardt i forhold til tåleevnen.

http://home.enitel.no/trening/

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...