Gå til innhold

Katt som ikke vil spise?

Anbefalte innlegg

Gjest plutti
Skrevet

Heisann..

Min lille pus (ikke så veeldig liten da, han blir året i mai..) Spiser så lite for tiden, har ikke spist noe spesielt mye mat siden fredag/lørdag.. Han har da spist litt, men ikke mye. Idag kom jeg hjem med fisk, og da spist han nå endel da, men jeg syns jo fortsatt det er lite i forhold til det han bruker å spise?

Tror dere det kan feile han noe?

Kizza1365380506
Skrevet

Vår katt, som er litt større enn din, hadde en slik periode i forrige uke. Engen så har han fanget mange fugleunger eller mus, eller så hadde han nok vondt i magen av noe. Det gikk over en 4-5 dager. Nå spiser han normalt igjen.

Sjekk om katten din drikker skikkelig og går på do. Gjør h*n ikke det tror jeg nok at jeg ville oppsøkt dyrlege.

Mvh

Skrevet

Kan hende han spiser ute! :)

Føg litt med katten. Har han foressten fått ormkur?

Gjest dyrepleier
Skrevet

Er det innepus du har eller går han ut også?

Som flere sier så kan han ha spist noe ute som har gitt ham vondt i magen. Er han slappere enn vanlig så kan det tyde på det.

Det kan også være sår i munnen/svelget, eller noe galt med tennene. Prøv om du kan få tatt en titt i munnen.

Katter bør ikke gå mer enn et døgn uten å spise noe pga at de blir da dårlige av dét.

Gjest plutti
Skrevet

Er det innepus du har eller går han ut også?

Som flere sier så kan han ha spist noe ute som har gitt ham vondt i magen. Er han slappere enn vanlig så kan det tyde på det.

Det kan også være sår i munnen/svelget, eller noe galt med tennene. Prøv om du kan få tatt en titt i munnen.

Katter bør ikke gå mer enn et døgn uten å spise noe pga at de blir da dårlige av dét.

det er ei innekatt til en grad.. han går jo ute å, men er mest inne, eller rett utfor huset.. er veldig hjemmekjær, han har også halsbånd med bjelle på, så jeg ser jo for meg at han ikke klarer å ta så masse dyr pga han advarer dem på forhånd..

Han har ikke fått ormkur...

Gjest dyrepleier
Skrevet

det er ei innekatt til en grad.. han går jo ute å, men er mest inne, eller rett utfor huset.. er veldig hjemmekjær, han har også halsbånd med bjelle på, så jeg ser jo for meg at han ikke klarer å ta så masse dyr pga han advarer dem på forhånd..

Har han fått vaksiner da? Hvis ikke, ta en tur til dyrlegen for en liten sjekk.

Pus blir ikke vaksinert dersom den ikke er frisk. Men er den syk så får den i så fall en sjekk for det.

Ormekur får du reseptfritt på apoteket, f.eks Drontal. En (delvis)utepus bør få ormekur ca 4 ganger i året.

Det er ikke alltid enkelt å lure tabletten i pusene, så ta med en til vet'en samtidig og få ham/henne til å vise deg hvordan du enklest stapper den ned i svelget hans. (Hvis du ikke vet det fra før da.. :-)

Skrevet

Er avføringen hans normal da?

Drikker han? Virker han slapp?

Gjest siwidi
Skrevet

Vet du, du hinder ikke katten å ta smådyr ved å sette bjelle på den! Mus og slikt vet ikke at bjellelyden er farlig og flykter ikke fra den. Rart, men slik er det. Katten hemmes ikke i jakten i det hele tatt.

Min katt (som jeg nå har gitt bort pga utenlandsopphold) pleier å lage en merkelig form for knurrelyd når hun går på jakt. Tar masse mus, til tross for lydene.

Gjest mor i juni
Skrevet

Vet du, du hinder ikke katten å ta smådyr ved å sette bjelle på den! Mus og slikt vet ikke at bjellelyden er farlig og flykter ikke fra den. Rart, men slik er det. Katten hemmes ikke i jakten i det hele tatt.

Min katt (som jeg nå har gitt bort pga utenlandsopphold) pleier å lage en merkelig form for knurrelyd når hun går på jakt. Tar masse mus, til tross for lydene.

Min innepus sitter i vinduskarmen og stirrer stivt på småpippene mens han knatrer noen merkelige, forte mjaue-lyder.. :-)

Skrevet

Å henge en bjelle rundt halsen på en katt er dyreplageri. Hvordan tror du den kostante lyden av denne bjellen er for katten, og hva den gjør med hørselen. Selfølgelig, den dør ikke av det, men det er fullstendig unødvendig, og iom. at det er plagsomt for katten så er det pr.def. dyreplageri.

"........................"

Skrevet

Den knurrelyden har jeg inntrykk av er veldig vanlig, spesiellt hos innekatter. Men jeg opplever som regel at de kommer med den lyden når de krangler seg imellom, eller er sinte på noen eller noe.

"......................."

Skrevet

Min innepus sitter i vinduskarmen og stirrer stivt på småpippene mens han knatrer noen merkelige, forte mjaue-lyder.. :-)

Den knatrelyden er også vanlig, og skikkelig morsom å høre på, synes jeg :-) Det er på en måte uttrykk for frustrasjon, over at de instinktivt vil jakte, men ikke kommer til. Men det hender også at katter lager denne lyden selv om de ikke er fysisk adskilt fra det potensielle byttet.

"........................."

Gjest mor i juni
Skrevet

Den knatrelyden er også vanlig, og skikkelig morsom å høre på, synes jeg :-) Det er på en måte uttrykk for frustrasjon, over at de instinktivt vil jakte, men ikke kommer til. Men det hender også at katter lager denne lyden selv om de ikke er fysisk adskilt fra det potensielle byttet.

"........................."

Første gang jeg hørte det lurte jeg på om det hadde klikka totalt for pusen.... :-)

Skrevet

Første gang jeg hørte det lurte jeg på om det hadde klikka totalt for pusen.... :-)

Heh-heh :-)

".................."

Gjest mor i juni
Skrevet

Heh-heh :-)

".................."

Og første gang han harket opp en hårball begynte jeg å grine, trodde det var noe alvorlig galt med han.. Skrikende, brekende hoste.

:-)

Skrevet

Og første gang han harket opp en hårball begynte jeg å grine, trodde det var noe alvorlig galt med han.. Skrikende, brekende hoste.

:-)

Heh. Husker den første katten jeg hadde i hus gjorde det en gang jeg så det. Jeg var sikker på at den holdt på å dø :-)

"..................."

Gjest mor i juni
Skrevet

Heh. Husker den første katten jeg hadde i hus gjorde det en gang jeg så det. Jeg var sikker på at den holdt på å dø :-)

"..................."

Godt det er flere galninger her!! ;-)

Kizza1365380506
Skrevet

Hvordan gikk det med katten din? Er den helt frisk igjen eller...

Gjest plutti
Skrevet

Hvordan gikk det med katten din? Er den helt frisk igjen eller...

Ja, han er kjempefin nå.. jeg trudde ei stund at den skulle stryke med, han harket skikkelig, akkurat som om det skulle være noe i halsen.. lurer på om det er hårball??!? Så etter det så begynte han å spise, spiste masse, kunne herje med han igjen, leke, han ble kjempeaktiv, slik han bruker..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...