Gå til innhold

Sykepenger og trygdekontor (litt langt)

Anbefalte innlegg

Gjest nervene i høyspent!
Skrevet

Noen som vet hvordan reglene er når det gjelder sykepenger?

Jeg er student, og ei dame på trygdekontoret mente det at jeg ikke hadde lov til å studere fulltid og jobbe deltid samtidig. Og hun mente at siden jeg gjorde det, så hadde jeg ikke krav på lån/stipend fra lånekassen. Hun sa også det at jeg ikke hadde krav på sykepenger.

Jeg har vært i kontakt med lånekassen flere ganger, og de sier som de alltid sier, at jeg kan jobbe så mye jeg bare vil, det eneste som skjer, er at dersom jeg tjener for mye, blir noe av stipendet gjort om til lån.

Jusshjelpa sier at det ikke står i noen lover at studenter ikke har krav på sykepenger.

Hvor lang tid går det fra trygdekontoret oppdager noe de mener er feil, til de fatter et vedtak i saken? Får man brev fra dem uansett hva de finner ut? Det er nå ca 1 måned siden jeg snakket med dem, og de mente dette.

Nervene mine er i høyspent hele tiden. Er redd for å hente posten, for det kan jo ligge et brev fra dem der, der det står at jeg må betale tilbake alle sykepengene jeg har fått.

Er gravid også nå, og er litt bekymret for hvordan det vil bli dersom de mener at jeg må betale tilbake alle pengene, hvis jeg må det, så opparbeider jeg meg ikke noe grunnlag for fødselspenger, og jeg klarer ikke å jobbe!

Hva skal jeg gjøre? Noen som har råd???

Skrevet

du har krav på sykepenger for deltidsjobben din når du er sykmeldt. Det blir jo det samme som om du hadde hatt en fulltidsjobb, og en deltidsjobb i tillegg. Hvis du er sykmeldt bare for deltidsjobben får du sykepenger for den. Er du sykmeldt fra studiene, er det lånet som blir omgjort til stipend. trygdekontorene har ikke noe med studiedelen din, bare arbeidsdelen din. Hvis hun på trygdekontoret fortsetter å si det, gjør hun ikke jobben sin - og du er nødt til å kreve å snakke med noen andre. Du spør henne også om å få utskrift av loven om sykepenger, og at hun viser deg hvor det hun påstår står. (det gjør det ikke). hilsen

skorpionfisken
Skrevet

Du skal hente posten din med stor ro.

OM du skulle få et sånt brev fra trygdekontoret følger det med et klageskjema. Da er det bare å klage.

Det er dem revnende likegyldig om du studerer ved siden av deltidsjobben og om du mottar støtte fra lånekassen for det. Du hadde ikke engang trengt å si noe om at du er student også.

Skrevet

du har krav på sykepenger for deltidsjobben din når du er sykmeldt. Det blir jo det samme som om du hadde hatt en fulltidsjobb, og en deltidsjobb i tillegg. Hvis du er sykmeldt bare for deltidsjobben får du sykepenger for den. Er du sykmeldt fra studiene, er det lånet som blir omgjort til stipend. trygdekontorene har ikke noe med studiedelen din, bare arbeidsdelen din. Hvis hun på trygdekontoret fortsetter å si det, gjør hun ikke jobben sin - og du er nødt til å kreve å snakke med noen andre. Du spør henne også om å få utskrift av loven om sykepenger, og at hun viser deg hvor det hun påstår står. (det gjør det ikke). hilsen

Takk for svar!

Det er det jeg også mener (og alle jeg har spurt). Men sånn som samboeren min forsto det, da han kontaktet dem ang. det, så var visst problemet kun det at jeg ikke hadde skrevet på sykemeldingen min at jeg er student også. Hun påsto at det var en plass man skulle skrive det, men det er ikke det. På den nye sykemeldingen min har jeg ført dette under annet, og skrevet student.

Men jeg blir så fortvilet. Hvis de mener at jeg må betale tilbake alt, så er det snakk om over 60 000 kr. Penger jeg ikke har!

Skrevet

Du skal hente posten din med stor ro.

OM du skulle få et sånt brev fra trygdekontoret følger det med et klageskjema. Da er det bare å klage.

Det er dem revnende likegyldig om du studerer ved siden av deltidsjobben og om du mottar støtte fra lånekassen for det. Du hadde ikke engang trengt å si noe om at du er student også.

Det er det de mener at jeg må. Det står på sykemeldingen at man plikter til å opplyse om man begynner på skole, men jeg har gått på skole hele tiden. Ikke har jeg visst at jeg måtte gi beskjed om det til dem.

Hun damen jeg snakket med hørtes så sur og arrogant ut. Skulle tro det var hennes private penger jeg fikk sykepenger fra!

Gjest pasa21
Skrevet

Hun dama har tydeligvis ikke peiling, jeg studerer selv fulltid og har en deltidsjobb som jeg var sykemeldt fra i 2 mnd. ifjor, fikk full utbetaling fra trygdekontoret..

Gjest nervene i høyspent
Skrevet

Hun dama har tydeligvis ikke peiling, jeg studerer selv fulltid og har en deltidsjobb som jeg var sykemeldt fra i 2 mnd. ifjor, fikk full utbetaling fra trygdekontoret..

Har fått utbetalinger. Det de mener er at jeg har fått dem urettmessig (eller det er kun hun ene som mener det).

Har snakket med andre trygdekontor i fylket for å høre hva de sier, og de sier at det er uvesentlig om jeg er student.

Hvem klarer seg med kun lån/stipend nå til dags? Har ikke sjans til det!

Gjest pasa21
Skrevet

Har fått utbetalinger. Det de mener er at jeg har fått dem urettmessig (eller det er kun hun ene som mener det).

Har snakket med andre trygdekontor i fylket for å høre hva de sier, og de sier at det er uvesentlig om jeg er student.

Hvem klarer seg med kun lån/stipend nå til dags? Har ikke sjans til det!

Så lenge de andre sier til henne at det ikke spiller noen rolle om du er student eller ei , må hun vel til slutt forstå det...Hvis hun fremdeles mener det er urettmessig kan du spørre om du kan snakke med en annen saksbehandler....

Blir så irritert på slike saksbehandlere som tror de vet og kan alt........

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...