Gå til innhold

Fradrag på selvangilvelsen

Anbefalte innlegg

Gjest vet du ?
Skrevet

Jeg har det siste året hatt hjemmehjelp og betalt kommunen 1500 kroner pr mnd i egenandel. Er noe av dette fradragsberrettiget på selvangivelsen ?

tigertrollet
Skrevet

Mulig andre kan svare ekstakt på spørsmålet om de har ført det opp.

Hvis du gjør krav på Uvanlig store kostnader grunnet sykdom (post 3.5.5) ville jeg ha ført det opp. Det heter at bl.a...."kostnader til tilsyn, pleie og hjelp i hjemmet..." som indirekte kostnader kan dekkes.

Jeg ville ført det opp og forklart i et vedlegg/oppsett hva det vedrører.

Skrevet

Hvis du gjør krav på Uvanlig store kostnader grunnet sykdom (post 3.5.5) ville jeg ha ført det opp. Det heter at bl.a...."kostnader til tilsyn, pleie og hjelp i hjemmet..." som indirekte kostnader kan dekkes.

Hjemmehjelpskostnader kan tas med under denne posten, ja. Forutsetningen er imidlertid at man totalt har utgifter av et visst omfang (husker ikke beløpet i farten, men er det ikke ca kr. 6000,-?)

Gjest Tristelin@
Skrevet

Det stemmer som tigertrollet sier, men du må ha en legeerklæring i tillegg. Som bekrefter at du er kronisk syk (minst to år) og at du trenger de og de medisinene og den og den hjelpen eller hjelpemidlene.

Skrevet

Hjemmehjelpskostnader kan tas med under denne posten, ja. Forutsetningen er imidlertid at man totalt har utgifter av et visst omfang (husker ikke beløpet i farten, men er det ikke ca kr. 6000,-?)

Man må sannsynliggjøre (trenger ikke levere kvitteringer, men bør ha de i bakkant i tilfelle de spør) ekstra utgifter i forbindelse med sykdom på min 6.120. Da får man et standardfradrag på 9.180,-.

Har man høyere utgifter enn 9.180,- kan man få trukket fra de reelle utgiftene, men da må det dokumenteres. Da behandles det fra ligningskontoret i hvert enkelt tilfelle.

Skrevet

Man må sannsynliggjøre (trenger ikke levere kvitteringer, men bør ha de i bakkant i tilfelle de spør) ekstra utgifter i forbindelse med sykdom på min 6.120. Da får man et standardfradrag på 9.180,-.

Har man høyere utgifter enn 9.180,- kan man få trukket fra de reelle utgiftene, men da må det dokumenteres. Da behandles det fra ligningskontoret i hvert enkelt tilfelle.

I Oslo må man sannsynliggjøre med kvitteringer, eneste måte.

Man må til å med ha kvitteringa på veiavgiften når man har bil :o)

Skrevet

I Oslo må man sannsynliggjøre med kvitteringer, eneste måte.

Man må til å med ha kvitteringa på veiavgiften når man har bil :o)

Ojsann, det var strengt. Her i kommunen trenger vi bare sannsynliggjøre med en oppstilling. Men må være forberedt på å vise kvitteringer ved evnt. kontroll av selvangivelsen.

Skrevet

Ojsann, det var strengt. Her i kommunen trenger vi bare sannsynliggjøre med en oppstilling. Men må være forberedt på å vise kvitteringer ved evnt. kontroll av selvangivelsen.

De er kjempestrenge. Jeg satte opp et oppsett et år men fikk det ikke gjennom så jeg samlet kvitteringer et helt år og fikk 60 000 i fradrag neste år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...