Gå til innhold

Jordomseiling, egoisme eller...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Tankene spinner i samme bane hele tiden og jeg føler for å høre andres mening om dette.

Saken er at vi om et par år har mulighet til å realisere en gammel drøm om langtur til havs et års tid.

Gammel drøm, ny mann, nye relasjoner, nye ekser. Altså har vi noen 'små' moralske hindere i veien.

Mine eldste barn på, nå 14 og 9 år ville da ikke se faren sin den tiden.

Mannen min har to gutter som vi gjerne vil ha med, men som kanskje ikke får lov av moren sin. De er nå 13 og 15.

Her er noen av mine tanker: "Kan vi la barna være så lenge uten far? Uten mor? Er ikke en sånn reise verdt det? Skal vi presse på for å få med de to store guttene, også?"

La oss nå si at alle andre praktiske saker er løst. Er det noe jeg glemmer? Har du noen tanker rundt dette?

Jeg tenker det ene øyeblikket at det ikke går p.g.a de som blir igjen. I neste øyeblikk er jeg helt i hundre over å gi ungene, og oss voksne(!) en slik "once-in-a-lifetime" opplevelse.

Vi har bestemt oss for å reise. Men...er vi egoistiske?

Hva synes du?

Vennlig hilsen

Skrevet

Egoistiske, vel, nei. Dere som alle andre lever jo bare en gang, så når dere har muligheten og dette er deres store drøm, så slå til.

Dere har jo allerede bestemt dere da men..... :-)

Eneste jeg ville syntes var ugreit var om ikke alle ungene fikk være med. Det må være leit både for dem og dere. Da hadde ikke jeg hatt stor glede av en slik tur.

Skrevet

Egoistiske, vel, nei. Dere som alle andre lever jo bare en gang, så når dere har muligheten og dette er deres store drøm, så slå til.

Dere har jo allerede bestemt dere da men..... :-)

Eneste jeg ville syntes var ugreit var om ikke alle ungene fikk være med. Det må være leit både for dem og dere. Da hadde ikke jeg hatt stor glede av en slik tur.

Hei shandy!

Takk, det hjalp litt bare å se at ett menneske til ser det på den måten. At det var deg, gjør heller ikke noe!;o)

Vi håper å få med alle ungene. Det er et minne for livet vi gjerne gir dem.

Skrevet

Hei shandy!

Takk, det hjalp litt bare å se at ett menneske til ser det på den måten. At det var deg, gjør heller ikke noe!;o)

Vi håper å få med alle ungene. Det er et minne for livet vi gjerne gir dem.

Håper det ordner seg med ungene, og god tur :-)

Skrevet

Hei,

Unger som evt ikke kan bli med, kan fly ut og treffe dere 2-4 ganger iløpet av året. Dere kan treffes i noen storbyer, som har god flyforbindelse, og ungene er gamle nok til å fly selv.

Det dere bør tenke på er å planlegge ruten for å unngå pirater (!) - det er faktisk blitt et seriøst problem noen steder (rundt Filipinene, og også Indonesia, tror jeg).

Ha en god tur!

Med vennlig hilsen

Gjest Terakotta
Skrevet

Herlig! Syns jeg! :)

Hadde jeg vært faren til dine barn - så hadde jeg unnet dem det -selv om jeg syns det høres farlig ut. Jeg ville også hatt mulighet for å hilse på dem ved å reise et sted dere ankom underveis. - Jeg ville også stilt som krav at dere ringte hjem ofte :)

God tur!

Gjest Terakotta
Skrevet

Hei,

Unger som evt ikke kan bli med, kan fly ut og treffe dere 2-4 ganger iløpet av året. Dere kan treffes i noen storbyer, som har god flyforbindelse, og ungene er gamle nok til å fly selv.

Det dere bør tenke på er å planlegge ruten for å unngå pirater (!) - det er faktisk blitt et seriøst problem noen steder (rundt Filipinene, og også Indonesia, tror jeg).

Ha en god tur!

Med vennlig hilsen

Det var visst bare faren som ble igjen :) Alle ungene blir med....

Skrevet

Jeg syns absolutt dere bør gå for det om dette er deres store drøm. :)

Det hadde jo vært supert for ungene også å få oppleve en sånn reise da.

Hva om mora til guttene kunne kommet og hatt litt ferie med dem på noen av stedene dere kommer til å dra innom da?

Men om de ikke får lov til å bli med kunne de jo møtt dere noen ganger i løpet av reisa på de stedene dere er på da.

Lykke til! :)

Gjest Big Mac
Skrevet

Egoistisk eller ikke, jeg ville hvertfall ikke likt å være faren. Tenk å ikke få se barna på et helt år.

Skrevet

Jeg forstår drømmen, men tror også at en slik drøm må realiseres i samarbeid med alle involverte. Det vil si - snakk skikkelig med exene FØR dere forespeiler barna muligheten til å bli med.

Jeg vet med sikkerhet at jeg ville synes det var _veldig_ vanskelig å gi slipp på et barn i et helt år, men kanskje - for barnets skyld - at jeg ville tillatt det, dersom jeg fikk være med på planlegging etc.

Gjest hos oss
Skrevet

Jeg ville snakket med barnas foreldre før dere forespeilet barna å være med på turen.

Jeg ville gjort alt jeg kunne for at alle barna ble med.

Jeg ville lagt opp til at faren og moren til barna kunne komme på en (eller to) lang ferie og møte barna, på steder der det går relativt greie flyruter til.

Og hvis f.eks moren til de to synes et år er for lenge, ville jeg gjort alt for at de ihvertfall kunne vært med på en lang del av turen, minst noen måneder (ta fly og møte dere).

Gjest uten signatur
Skrevet

Det første tankens om slo meg var at at du tar dine barn vekk fra sin far (din eks) er nå en ting. MEN at du tar barna vekk fra en annen kvinne er noe helt annet. At hun har dem med din eks er i og for seg ikke så veldig formildende omstendighet. Så DETTE må du ikke presse denne kvinnen sterkt på. Det kan ødelegge forholdet mellom din eks og henne, og det ønsker du vel ikke?

Ellers kan jeg bare ønske god tur, så du fikk mange gode råd nedover her, omå la dem være med en del av turen, la foreldrene komme på besøk mm mm. Men husk at deres planer griper sterkt inn i disse andre foreldrenes ilv i såfall. Ikke særlig gøy å bli presset slik! HÅPER dere ikke har luftet det for barna, slik at de også presser foreldrene sine. DET ville vært egoistisk og dårlig gjort. Ville sette de to andre voksne i en kattepine, og sikkert ødelagt samarbeidsmiljøet med dere for lang tid fremover. Og det ville være deres feil i så fall. Bare et tips.

Gjest mor i juni
Skrevet

Hva med skole, blir det "hjemmeundervisning" dette året? :-)

Skrevet

Hva med skole, blir det "hjemmeundervisning" dette året? :-)

Ja.

:o)

Skrevet

Hei,

Ha en god tur!

Med vennlig hilsen

Hei Sør!

Ja, vi har tenkt på både flyturer og pirater. Ikke nødvendigvis i den rekkefølgen! ;o)

Spørsmålet er bare hvor mye penger man har igjen til slike flyturer. Men det skal gå.

Vennlig hilsen

Skrevet

Det første tankens om slo meg var at at du tar dine barn vekk fra sin far (din eks) er nå en ting. MEN at du tar barna vekk fra en annen kvinne er noe helt annet. At hun har dem med din eks er i og for seg ikke så veldig formildende omstendighet. Så DETTE må du ikke presse denne kvinnen sterkt på. Det kan ødelegge forholdet mellom din eks og henne, og det ønsker du vel ikke?

Ellers kan jeg bare ønske god tur, så du fikk mange gode råd nedover her, omå la dem være med en del av turen, la foreldrene komme på besøk mm mm. Men husk at deres planer griper sterkt inn i disse andre foreldrenes ilv i såfall. Ikke særlig gøy å bli presset slik! HÅPER dere ikke har luftet det for barna, slik at de også presser foreldrene sine. DET ville vært egoistisk og dårlig gjort. Ville sette de to andre voksne i en kattepine, og sikkert ødelagt samarbeidsmiljøet med dere for lang tid fremover. Og det ville være deres feil i så fall. Bare et tips.

Hei!

Jeg skjønner ikke helt hva du mente med kvinnen til min eks. Mente du moren til mine stebarn?

Jeg ordla meg kanskje litt feil, for jeg mente slett ikke å presse henne til å gå med på noe slikt. Jeg tenkte nå mer på om vi skulle si "enten alle eller ingen".

Det kommer til å være fryktelig sårt hvis de to guttene må vinke oss avgårde.

Tilslutt må jeg bare si at vi ikke vil lufte dette for barna før alle voksne er enige.

Vennlig hilsen

Skrevet

Jeg ville snakket med barnas foreldre før dere forespeilet barna å være med på turen.

Jeg ville gjort alt jeg kunne for at alle barna ble med.

Jeg ville lagt opp til at faren og moren til barna kunne komme på en (eller to) lang ferie og møte barna, på steder der det går relativt greie flyruter til.

Og hvis f.eks moren til de to synes et år er for lenge, ville jeg gjort alt for at de ihvertfall kunne vært med på en lang del av turen, minst noen måneder (ta fly og møte dere).

Takk, det er jo også et godt alternativ. Å la de være med deler av turen, mener jeg.

Det skal jeg huske på dersom vårt største håp ikke lar seg gjennomføre.

Vennlig hilsen

Skrevet

Jeg forstår drømmen, men tror også at en slik drøm må realiseres i samarbeid med alle involverte. Det vil si - snakk skikkelig med exene FØR dere forespeiler barna muligheten til å bli med.

Jeg vet med sikkerhet at jeg ville synes det var _veldig_ vanskelig å gi slipp på et barn i et helt år, men kanskje - for barnets skyld - at jeg ville tillatt det, dersom jeg fikk være med på planlegging etc.

Hei.

Ja, de andre voksne skal selvsagt ha mer enn to ord med i saken. *s*

Men selve planleggingen er det vel strengt tatt ikke andre enn de reisende som kan ta seg av. Hvis det var selve turen du tenkte på, da?

Vennlig hilsen

Skrevet

Egoistisk eller ikke, jeg ville hvertfall ikke likt å være faren. Tenk å ikke få se barna på et helt år.

Jeg har tenkt det samme. Men egentlig gir jeg blaffen i den siden av saken. Nesten, da.

Jeg mener, jeg er mer opptatt av at _barna_ kan synes det blir for lenge.

Vennlig hilsen

Skrevet

Jeg syns absolutt dere bør gå for det om dette er deres store drøm. :)

Det hadde jo vært supert for ungene også å få oppleve en sånn reise da.

Hva om mora til guttene kunne kommet og hatt litt ferie med dem på noen av stedene dere kommer til å dra innom da?

Men om de ikke får lov til å bli med kunne de jo møtt dere noen ganger i løpet av reisa på de stedene dere er på da.

Lykke til! :)

Hei!

Takk for gode forslag. Det skal vi definitivt forsøke å få til.

Kombinert ferie og samvær med ungene, ja.

Kanskje nettopp det som skal til for at moren vil vurdere det, ihvertfall.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...