Gjest Føllings Skrevet 14. april 2004 Skrevet 14. april 2004 Dersom mor har drukket (og blitt full) gjennom svangerskapet (snakker ikke om et vinglass før hun visste at hun var gravid)kan det da føre til føllings syndrom? 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 14. april 2004 Skrevet 14. april 2004 Det kan føre til fødalt alkoholsyndrom, men jeg har aldri hørt at føllingsyndrom kan være en konsekvens. Så er jeg heller ingen medisiner, men jeg tror altså ikke at det er riktig. :-) 0 Siter
Gjest Rusle Skrevet 14. april 2004 Skrevet 14. april 2004 http://www.rogaland-f.kommune.no/~kopervik/naturfag/arvelige_sykdommer.htm#PKU%20–%20Følings%20sykdom. Du tenker kanskje på dette: http://www.helsenytt.no/artikler/graviditet_legemidler.htm 0 Siter
Luise Skrevet 14. april 2004 Skrevet 14. april 2004 http://www.rogaland-f.kommune.no/~kopervik/naturfag/arvelige_sykdommer.htm#PKU%20–%20Følings%20sykdom. Du tenker kanskje på dette: http://www.helsenytt.no/artikler/graviditet_legemidler.htm puh - den artikkelen var ikke akkurat god reklame for å være totalavholds under svangerskapet da. "Kvinner som drikker mer enn 3 alkoholenheter daglig, er også i risikosonen for å få barn med skader av ulik grad. Når det gjelder lavere forbruk, har vi ingen sikre holdepunkter for at det er skadelig" 3 - tre - enheter pr dag- det kan da vel ikke være andre enn alkoholikere som har det når de vet de er gravide? evt. en enkelt gang? Det jeg har lest andre steder er nå at de mener å ha gode indikasjoner på at mer enn 5-6 enheter pr uke kan være skadelig, ihvertfall i 3 første månedene av svangerskapet. Nå er jeg av de som synes hetsing av gravide på grunnlag av en øl, ivhertfall når de er kommet så langt at graviditeten faktisk synes, er overdrevet - men denne typen artikler må da være farlig, det er jo nærmest å si at så lenge du er under 3 om dagen så er vi ikke sikre på om det er farlig. Sikkert flere av dere som har andre kilder om skadevirkningene av moderate mengder? 0 Siter
Gjest Rusle Skrevet 14. april 2004 Skrevet 14. april 2004 puh - den artikkelen var ikke akkurat god reklame for å være totalavholds under svangerskapet da. "Kvinner som drikker mer enn 3 alkoholenheter daglig, er også i risikosonen for å få barn med skader av ulik grad. Når det gjelder lavere forbruk, har vi ingen sikre holdepunkter for at det er skadelig" 3 - tre - enheter pr dag- det kan da vel ikke være andre enn alkoholikere som har det når de vet de er gravide? evt. en enkelt gang? Det jeg har lest andre steder er nå at de mener å ha gode indikasjoner på at mer enn 5-6 enheter pr uke kan være skadelig, ihvertfall i 3 første månedene av svangerskapet. Nå er jeg av de som synes hetsing av gravide på grunnlag av en øl, ivhertfall når de er kommet så langt at graviditeten faktisk synes, er overdrevet - men denne typen artikler må da være farlig, det er jo nærmest å si at så lenge du er under 3 om dagen så er vi ikke sikre på om det er farlig. Sikkert flere av dere som har andre kilder om skadevirkningene av moderate mengder? Da jeg var gravid med 16 åringen, var antall alkoholenheter som var "forsvarlig"(helsedepartementet) satt til 8!! Det blir jo som å gå i en evig rus. Så de krymper antallet etter hvert ;o) 0 Siter
Luise Skrevet 14. april 2004 Skrevet 14. april 2004 Da jeg var gravid med 16 åringen, var antall alkoholenheter som var "forsvarlig"(helsedepartementet) satt til 8!! Det blir jo som å gå i en evig rus. Så de krymper antallet etter hvert ;o) 8 pr dag? Nei, vel - 8 pr uke kanskje? De 5-6 pr uke som jeg leste om var en stor dansk undersøkelse av 26.000 gravide for 3-4 år siden. Der var konklusjonen at de ikke så noen skadevirkninger for gravide med forbruk fra 5-6 pr uke og mindre. Men så er det jo skader som ikke synes så godt de første årene, lettere hyperaktivitet er vel en mulig slik. Jeg er ikke sikker på om de hadde fått med seg evt, slike skader. 3 pr dag - 21 pr uke, er jo laaaaaangt over mitt vanlige forbruk som ikke-gravid ihvertfall, ligger vel i underkant av 7 pr uke kanskje. 0 Siter
Gjest Rusle Skrevet 14. april 2004 Skrevet 14. april 2004 8 pr dag? Nei, vel - 8 pr uke kanskje? De 5-6 pr uke som jeg leste om var en stor dansk undersøkelse av 26.000 gravide for 3-4 år siden. Der var konklusjonen at de ikke så noen skadevirkninger for gravide med forbruk fra 5-6 pr uke og mindre. Men så er det jo skader som ikke synes så godt de første årene, lettere hyperaktivitet er vel en mulig slik. Jeg er ikke sikker på om de hadde fått med seg evt, slike skader. 3 pr dag - 21 pr uke, er jo laaaaaangt over mitt vanlige forbruk som ikke-gravid ihvertfall, ligger vel i underkant av 7 pr uke kanskje. Nei, det var 8 per dag, helt utrolig. 0 Siter
Luise Skrevet 15. april 2004 Skrevet 15. april 2004 Nei, det var 8 per dag, helt utrolig. å hutte tu - også bare 16 år siden! Merkelig at vår generasjon har overlevd. En engelsk bekjent fortalte meg forresten at hans kone som var gravid for 4-5 år siden hadde fått beskjed om å unngå sterkere saker enn øl/vin - men det var helt greit. Hun var høyt utdannet og ansatt på et sykehus, så det er tydligvis store variasjoner fra land til land. Jeg synes riktignok at det nå er vel hysterisk andre veien, man er nærmest forbryter om man tar seg et halvt glass rødvin i uka, eller EN øl mot slutten av svangerskapet. Når rådene blir så sprikende, er det jammen ikke rart at noen gir blaffen. Fra 8 enheter om dagen OK, til absolutt 0 på 16 år. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. april 2004 Skrevet 15. april 2004 å hutte tu - også bare 16 år siden! Merkelig at vår generasjon har overlevd. En engelsk bekjent fortalte meg forresten at hans kone som var gravid for 4-5 år siden hadde fått beskjed om å unngå sterkere saker enn øl/vin - men det var helt greit. Hun var høyt utdannet og ansatt på et sykehus, så det er tydligvis store variasjoner fra land til land. Jeg synes riktignok at det nå er vel hysterisk andre veien, man er nærmest forbryter om man tar seg et halvt glass rødvin i uka, eller EN øl mot slutten av svangerskapet. Når rådene blir så sprikende, er det jammen ikke rart at noen gir blaffen. Fra 8 enheter om dagen OK, til absolutt 0 på 16 år. Dette er ikke mitt fagfelt altså, men mora mi jobber litt med sånt,så noe har jeg plukket opp;) grunnen til at de sier ingenting er vel mye at så veldig mange har problemer med å forstå "litt" - også er definisjonen på litt også forskjellig i forskjellige miljøer.. Det finnes jo unger som så og si har "liggi på sprit" hele svangerskapet, men som allikevel er friske. Og det finnes barn som blir ganske alvorlig skade av moderat forbruk. Etter hva jeg har forstått er det vanskelig å på forhånd fastslå hva som KAN gi alvorlig avvik, så da legger man seg på forståelig totalforbud;) Selvom moderatforbruk i de fleste tilfellene altså ikke slår ut. Barn med alkoholskade er det forøvrig veldig trist å se, og de med tydelig fødalt(føtalt)alkoholsyndrom får desverre livslange problemer. Faktisk (igjen kun etter hva jeg har snappet opp) gjerne i motsetning til barn av narkomane mødre, som gjerne kan være undervektige og med abstinens, men med bedre helbredelses prosent allikevel. Mulig noe av dette kan taes med en klype salt, men i allefall da hva jeg har lært om hva og hvorfor, så jeg bare skle inn i samtalen her.. :-) 0 Siter
Luise Skrevet 15. april 2004 Skrevet 15. april 2004 Dette er ikke mitt fagfelt altså, men mora mi jobber litt med sånt,så noe har jeg plukket opp;) grunnen til at de sier ingenting er vel mye at så veldig mange har problemer med å forstå "litt" - også er definisjonen på litt også forskjellig i forskjellige miljøer.. Det finnes jo unger som så og si har "liggi på sprit" hele svangerskapet, men som allikevel er friske. Og det finnes barn som blir ganske alvorlig skade av moderat forbruk. Etter hva jeg har forstått er det vanskelig å på forhånd fastslå hva som KAN gi alvorlig avvik, så da legger man seg på forståelig totalforbud;) Selvom moderatforbruk i de fleste tilfellene altså ikke slår ut. Barn med alkoholskade er det forøvrig veldig trist å se, og de med tydelig fødalt(føtalt)alkoholsyndrom får desverre livslange problemer. Faktisk (igjen kun etter hva jeg har snappet opp) gjerne i motsetning til barn av narkomane mødre, som gjerne kan være undervektige og med abstinens, men med bedre helbredelses prosent allikevel. Mulig noe av dette kan taes med en klype salt, men i allefall da hva jeg har lært om hva og hvorfor, så jeg bare skle inn i samtalen her.. :-) Bare fint at du bidrar - jeg lurer en del på dette teamet. Det der med at mange har problemer med å forstå og overholde "litt" trodde jeg også var grunnen til at man anbefallte totalavhold, men senere er jeg begynt å tvile. Da jeg var gravid, hadde jeg nettopp lest undersøkelsen om ingen observerte skadevirkninger for 5-6 enheter pr uke og mindre, så jeg nøt en lettøl og eller et halvt glass vin i ny og ne, toppen en enhet eller to i uka. Jeg fikk en frisk datter - og som 3-åring er alt helt topp med henne. Men likervel lurer jeg på om det kunne ha vært skadelig med maks uflaks. Jeg var sikkert oppe i en promille på 0,2 eller så, av og til, og lurer på om det kunne gitt skader hvis dette hadde truffet på helt spesielle stadier i den tidlige utviklingen. Da temaet gravide og alkohol var oppe her for noen uker siden, var det ganske mange som fordømte høygravide som drakk en øl. Da er jo all organutvikling forlengst ferdig, så at en øl kan gjøre så stor skade da drar jeg sterkt i tvil, men vi VET jo ikke? 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. april 2004 Skrevet 15. april 2004 Bare fint at du bidrar - jeg lurer en del på dette teamet. Det der med at mange har problemer med å forstå og overholde "litt" trodde jeg også var grunnen til at man anbefallte totalavhold, men senere er jeg begynt å tvile. Da jeg var gravid, hadde jeg nettopp lest undersøkelsen om ingen observerte skadevirkninger for 5-6 enheter pr uke og mindre, så jeg nøt en lettøl og eller et halvt glass vin i ny og ne, toppen en enhet eller to i uka. Jeg fikk en frisk datter - og som 3-åring er alt helt topp med henne. Men likervel lurer jeg på om det kunne ha vært skadelig med maks uflaks. Jeg var sikkert oppe i en promille på 0,2 eller så, av og til, og lurer på om det kunne gitt skader hvis dette hadde truffet på helt spesielle stadier i den tidlige utviklingen. Da temaet gravide og alkohol var oppe her for noen uker siden, var det ganske mange som fordømte høygravide som drakk en øl. Da er jo all organutvikling forlengst ferdig, så at en øl kan gjøre så stor skade da drar jeg sterkt i tvil, men vi VET jo ikke? Det sikkert masse som er farlig om en virkelig har maks uflaks! Akkurat når det er farligst å drikke aner jeg ikke, men jeg synes jo, som du, at det høres litt rart ut at det skal være overdrevent farlig med en øl når ungen har kommet så langt at den er "ferdig"..(selvom det sikkert ikke er bra om barnet får promille.. Dette vil jo også gjelde en nyfødt..) I tillegg har jeg hørt at det ikke er farlig helt i starten heller. Og det virker jo rimelig - det er sikkert mange som har hatt seg en rotbløyte eller tre før de har fastslått noe barn;) Men nettopp det at man ikke er sikker på hvor mye som skal til for å MULIGGJØRE (ikke sansynliggjøre) f.ek fødalt alkoholsyndrom er vel medvirkende til knallhard avholdslinje.. Selvom da langt de fleste tilfeller av drikking under svangerskap ikke fører til slike skader. :-) 0 Siter
Luise Skrevet 15. april 2004 Skrevet 15. april 2004 Det sikkert masse som er farlig om en virkelig har maks uflaks! Akkurat når det er farligst å drikke aner jeg ikke, men jeg synes jo, som du, at det høres litt rart ut at det skal være overdrevent farlig med en øl når ungen har kommet så langt at den er "ferdig"..(selvom det sikkert ikke er bra om barnet får promille.. Dette vil jo også gjelde en nyfødt..) I tillegg har jeg hørt at det ikke er farlig helt i starten heller. Og det virker jo rimelig - det er sikkert mange som har hatt seg en rotbløyte eller tre før de har fastslått noe barn;) Men nettopp det at man ikke er sikker på hvor mye som skal til for å MULIGGJØRE (ikke sansynliggjøre) f.ek fødalt alkoholsyndrom er vel medvirkende til knallhard avholdslinje.. Selvom da langt de fleste tilfeller av drikking under svangerskap ikke fører til slike skader. :-) Helt i starten - dvs. fram til uke 6 (tror jeg, kanskje senere) er det ikke farlig fordi mor og barn ikke har felles blodomløp enda. Dvs. de fleste vet at de er gravide før alkoholen kan gjøre skade. Takk og pris, min datter ble til på en ferietur - og selv om jeg ikke liker fyll, og tilnærmet aldri drikker mer enn 3-4 enheter på en gang som ikke-gravid, så ble det nok langt over 6 enheter pr uke i den ferien, ja. Det er nok mange som har grunn til å være glad over det samme. 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 15. april 2004 Skrevet 15. april 2004 Bare fint at du bidrar - jeg lurer en del på dette teamet. Det der med at mange har problemer med å forstå og overholde "litt" trodde jeg også var grunnen til at man anbefallte totalavhold, men senere er jeg begynt å tvile. Da jeg var gravid, hadde jeg nettopp lest undersøkelsen om ingen observerte skadevirkninger for 5-6 enheter pr uke og mindre, så jeg nøt en lettøl og eller et halvt glass vin i ny og ne, toppen en enhet eller to i uka. Jeg fikk en frisk datter - og som 3-åring er alt helt topp med henne. Men likervel lurer jeg på om det kunne ha vært skadelig med maks uflaks. Jeg var sikkert oppe i en promille på 0,2 eller så, av og til, og lurer på om det kunne gitt skader hvis dette hadde truffet på helt spesielle stadier i den tidlige utviklingen. Da temaet gravide og alkohol var oppe her for noen uker siden, var det ganske mange som fordømte høygravide som drakk en øl. Da er jo all organutvikling forlengst ferdig, så at en øl kan gjøre så stor skade da drar jeg sterkt i tvil, men vi VET jo ikke? Nå er det ikke primært organer som blir skadet av alkohol.. Fetalt alkohol syndrom påvirker mest hjernen. Når hjernen vokser så utvider nervesystemet seg. Alkohol senker denne utviklingen. Ingen vet akkurat hvor grensen går, så jeg anbefaler selvsagt ingen til å gamble med dette. Er du avholds er du 100% sikker på å ikke få FAS. Jeg synes resonneringen om at "det som regel går bra" er litt skummel. Med en slik tankegang kan man vel droppe både bilbelte og sykkelhjelm. 0 Siter
nanna Skrevet 17. april 2004 Skrevet 17. april 2004 Nei, det var 8 per dag, helt utrolig. Det tror jeg ikke ett sekund på. 0 Siter
Gjest Rusle Skrevet 17. april 2004 Skrevet 17. april 2004 Det tror jeg ikke ett sekund på. Hei der, jeg lyver ikke!!! Da jeg skulle ha 11 åringen hadde de krympet det til 4 per dag. 0 Siter
nanna Skrevet 17. april 2004 Skrevet 17. april 2004 Hei der, jeg lyver ikke!!! Da jeg skulle ha 11 åringen hadde de krympet det til 4 per dag. For GRAVIDE?! Du må ha misforstått. 0 Siter
Gjest Rusle Skrevet 17. april 2004 Skrevet 17. april 2004 For GRAVIDE?! Du må ha misforstått. Nei nei, jeg satt på apoteket og leste i brosjyren fra HD om alkohol i svangersapet. Ja, jeg fikk hakeslepp da ;o) 0 Siter
nanna Skrevet 17. april 2004 Skrevet 17. april 2004 Nei nei, jeg satt på apoteket og leste i brosjyren fra HD om alkohol i svangersapet. Ja, jeg fikk hakeslepp da ;o) Altså, man har jo visst om føtalt alkoholsyndrom iallefall siden begynnelsen på åttitallet, jeg kan ikke fatte og begripe at det der kan være riktig. 0 Siter
Gjest Rusle Skrevet 18. april 2004 Skrevet 18. april 2004 Altså, man har jo visst om føtalt alkoholsyndrom iallefall siden begynnelsen på åttitallet, jeg kan ikke fatte og begripe at det der kan være riktig. Jo da, det er riktig. Det sto også(husker dette godt siden jeg ble sjokkert:o) Hvis man drakk ca 12 eller mer per dag, så var sjansen stor for at fosteret skulle utvikle føtalt alokholsyndrom. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.