Gå til innhold

hvordan jobbe med mennesker som er døende?

Anbefalte innlegg

Gjest trnger hjelp her.
Skrevet

Jeg har hatt noen ekstra vakter på eldretunet denne uken. Har jobbet der litt før og føler meg komfortabel med stell av mennesker, men føler meg ikke komfortabel ved å jobbe med mennesker som er i den helt siste fasen av livet.

Vi har to pasienter som kan dø når som helst, og vi har mye med de pårørende å gjøre. Jeg henviser til sykepleier, men svarer selvsagt hvis det er noe jeg kan svare på.

Jeg lurer litt på hvordan du som pårørende hadde satt pris på å bli møtt av helsepersonell ved en nær slektnings dødsleie. er det noe jeg bør tenke spesielt på? noen tips til meg?

Gjest noen tanker
Skrevet

Det viktigste er selvsagt at det medisinske tas vare på, at jeg ser at pasienten får nok / rikelig smertelindring og ellers adekvat behandling.

Men andre ting som er viktige er at vi pårørende føler oss velkomne hele døgnet, at det tilrettelegges for at vi kan være der lenge / mye i denne fasen, kanskje at vi kan få tilgang til en brødskive eller kopp kaffe hvis vi en dag føler at vi bør bli der noen timer ekstra.

At man der det ikke er enerom til alle allikevel ordnes slik at pasieneter i terminalfasen får enerom, med gode besøkstoler, kanskje mulighet for at en sønn eller datter kan sove over i en stol med et teppe over seg.

At de ansatte ser innom ofte også når vi er på besøk, slik at vi kan spørre med en gang vi lurer på noe, og slik at vi får inntrykk av at dere ofte ser til den døende når vi ikke er der. Vi er redde for at den døende er / dør alene når vi ikke er der.

At dere ikke nøler med å ta kontakt / ringe oss hvis det oppstår endringer.

Gjest trnger hjelp her
Skrevet

Det viktigste er selvsagt at det medisinske tas vare på, at jeg ser at pasienten får nok / rikelig smertelindring og ellers adekvat behandling.

Men andre ting som er viktige er at vi pårørende føler oss velkomne hele døgnet, at det tilrettelegges for at vi kan være der lenge / mye i denne fasen, kanskje at vi kan få tilgang til en brødskive eller kopp kaffe hvis vi en dag føler at vi bør bli der noen timer ekstra.

At man der det ikke er enerom til alle allikevel ordnes slik at pasieneter i terminalfasen får enerom, med gode besøkstoler, kanskje mulighet for at en sønn eller datter kan sove over i en stol med et teppe over seg.

At de ansatte ser innom ofte også når vi er på besøk, slik at vi kan spørre med en gang vi lurer på noe, og slik at vi får inntrykk av at dere ofte ser til den døende når vi ikke er der. Vi er redde for at den døende er / dør alene når vi ikke er der.

At dere ikke nøler med å ta kontakt / ringe oss hvis det oppstår endringer.

Takk. det med å titte innom var et godt tips. Selv føler jeg at pårørende skal få ro og fred til å være alene med sin kjære denne stunden.

Gjest noen tanker
Skrevet

Takk. det med å titte innom var et godt tips. Selv føler jeg at pårørende skal få ro og fred til å være alene med sin kjære denne stunden.

Du får jo se det an, og gjerne spørre hvis du er usikker. Hvis du føler du har "forsyrret" flere ganger, kan du jo si på en hyggelig måte at de bare må si i fra hvis de ønsker å være helt i fred. men jeg tror de fleste føler det er greit at de ansatte stikker hodet inn og sjekker at alt er ok, slik at de pårørende føler at det er noen andre enn dem som har det medisinske ansvaret.

Gjest omsorgsarbeiderjenta
Skrevet

Når du jobber på ett eldrehus så heter det ikke pasient, men BRUKER! Ikke bland de to begrepene!

Gjest trnger hjelp her
Skrevet

Når du jobber på ett eldrehus så heter det ikke pasient, men BRUKER! Ikke bland de to begrepene!

Hos oss kalles de pasienter. fordet de fleste er sterkt pleietrengende, schizofrene, demente, alzheimers pasienter, utviklingshemmede og psykiatriske pasienter. Dette har jeg forhørt meg grundig om, fordet jeg og er litt skeptisk til bruken av ordet pasient.

Gjest sykepleierjenta
Skrevet

Herregud det får da være måte på! Det viktigste i vårt fag må være at vi viser mennesker vi omgås respekt. Det gjør tydeligvis personen som har skrevet innlegget - utfra problemstillingen som reises.

At du har lært deg at det er mer respektfult å kalle noen brukere i stedet for pasienter er vel og bra, men ikke særlig relevant her og nå var det vel?

Skrevet

Herregud det får da være måte på! Det viktigste i vårt fag må være at vi viser mennesker vi omgås respekt. Det gjør tydeligvis personen som har skrevet innlegget - utfra problemstillingen som reises.

At du har lært deg at det er mer respektfult å kalle noen brukere i stedet for pasienter er vel og bra, men ikke særlig relevant her og nå var det vel?

Jeg er bare lei av at folk betegner brukere som pasienter.

Rett og slett!

Gjest sykepleierjenta
Skrevet

Rett og slett!

Men la nå ikke det distrahere deg så mye at du ikke ser at det ikke er det viktigste i verden!

Jeg er enig i at man skal tenke på hvordan man omtaler brukere / beboere / pasienter etc men for mange assistenter og utenforstående blir det en bisarr diskusjon, og da er det viktigste hvordan en BEHANDLER mennesker. Ikke hvordan en OMTALER dem.

Skrevet

Rett og slett!

Enig med deg. Det er noe dritt. Det er to helt forskjellige ting.

Skrevet

Men la nå ikke det distrahere deg så mye at du ikke ser at det ikke er det viktigste i verden!

Jeg er enig i at man skal tenke på hvordan man omtaler brukere / beboere / pasienter etc men for mange assistenter og utenforstående blir det en bisarr diskusjon, og da er det viktigste hvordan en BEHANDLER mennesker. Ikke hvordan en OMTALER dem.

"Men la nå ikke det distrahere deg så mye at du ikke ser at det ikke er det viktigste i verden!"

Jeg ser det viktigste i verden, men sier bare at ordet pasient VELDIG ofte blir missbrukt! Forstår ikke hvorfor du gidder å diskutere det en gang.. Hvis du er sykepleier selv så er du jo fullt klar over det selv!

"men for mange assistenter og utenforstående blir det en bisarr diskusjon."

En skal vite hvordan en omtaler beboerne om en er lege eller assistent.

Jaja.. back to work, skal til brukerne mine!;-)

God helg da!

Skrevet

"Men la nå ikke det distrahere deg så mye at du ikke ser at det ikke er det viktigste i verden!"

Jeg ser det viktigste i verden, men sier bare at ordet pasient VELDIG ofte blir missbrukt! Forstår ikke hvorfor du gidder å diskutere det en gang.. Hvis du er sykepleier selv så er du jo fullt klar over det selv!

God helg da!

Oi klipte og limte litt feil jeg.. Slik:

God helg da!

Gjest sykepleierjenta
Skrevet

God helg da!

Syns bare du avfeide hun/han som skrev innlegget med å rakke ned på ordbruken i stedet for å sette pris på at han/hun tok opp og tenkte over et såpass viktig tema som det å forholde seg til pårørende.

Derfor ble jeg engasjert.

Gjest vært der..
Skrevet

Generelt vil jeg bare påpeke hvor viktig det er at du er tilgjengelig - at du er rolig og behagelig - at du smiler og er vennlig - og at du viser at du bryr deg og er der for å hjelpe..

Gjest sykepleierjenta
Skrevet

Generelt vil jeg bare påpeke hvor viktig det er at du er tilgjengelig - at du er rolig og behagelig - at du smiler og er vennlig - og at du viser at du bryr deg og er der for å hjelpe..

JA!

Gjest vært der...
Skrevet

Skal si du gir inntrykk av å være en omsorgsfull omsorgsarbeider..?

Huffda!

Skrevet

Først og fremst så heter det mennesker. Hvorvidt de forøvrig kalles brukere, klienter, pasienter eller annet er fullstendig likegyldig i de aller fleste sammenhenger.

Gjest sykepleierjenta
Skrevet

Først og fremst så heter det mennesker. Hvorvidt de forøvrig kalles brukere, klienter, pasienter eller annet er fullstendig likegyldig i de aller fleste sammenhenger.

JA! (og det finnes så mye annet som er viktigere å bry seg om når det kommer til interaksjon med mennesker)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...