Gå til innhold

fødselspenger

Anbefalte innlegg

Bente831365380491
Skrevet

Hvordan regnes fødselspengene ut? Noen sier de 3 beste av de 10 siste månedene , mens noen sier de 6 beste. Hva er rett??

Skrevet

Ingen av delene så vidt jeg husker. Seks av ti måneder før fødselen gjelder hvor lenge man må ha vært i arbeid for å få rett til fødselespenger, noen helt annet er hvor mye man får.

Sjekk folketrygdloven så finner du det nok ut.

For de med fast lønn er dog den praktiske hovedregelen at man får full lønn dersom man ikke tjener mer enn 6 G. (grunnbeløp)

Bente831365380491
Skrevet

Ingen av delene så vidt jeg husker. Seks av ti måneder før fødselen gjelder hvor lenge man må ha vært i arbeid for å få rett til fødselespenger, noen helt annet er hvor mye man får.

Sjekk folketrygdloven så finner du det nok ut.

For de med fast lønn er dog den praktiske hovedregelen at man får full lønn dersom man ikke tjener mer enn 6 G. (grunnbeløp)

Ok. Ble ikke så mye klokere av det. Men man kan enten få full lønn i 42 uker eller 80 % lønn i et år.

Men jeg vet ikke riktig hvordan man regner ut grunnlaget, for da ser de jo ikke bare på det faste, men også på ekstravakter og overtid.

Skrevet

Ok. Ble ikke så mye klokere av det. Men man kan enten få full lønn i 42 uker eller 80 % lønn i et år.

Men jeg vet ikke riktig hvordan man regner ut grunnlaget, for da ser de jo ikke bare på det faste, men også på ekstravakter og overtid.

Tror dette skulle være de viktigste paragrafene:

§14-5. Beregning av fødselspenger - feriepenger

Fødselspengene til hver av foreldrene beregnes på grunnlag av vedkommendes inntekt etter de samme reglene som for sykepenger fra trygden, se kapittel 8 . Det ytes ikke fødselspenger for den del av inntekten som overstiger seks ganger grunnbeløpet.............

§8-29. Arten av inntekt som utgjør den aktuelle ukeinntekten

Lønnsinntekt og andre godtgjørelser som er resultat av arbeidstakerens egen arbeidsinnsats tas med når den aktuelle ukeinntekten skal beregnes. Tillegg for ubekvem arbeidstid og ulempetillegg for spesielle arbeidsforhold regnes med.

Godtgjørelser som helt eller delvis skal dekke utgifter i forbindelse med utførelsen av arbeidet, tas ikke med. Dette gjelder blant annet diettgodtgjørelse, bilgodtgjørelse, verktøygodtgjørelse og smussgodtgjørelse. Overskudd på utgiftsgodtgjørelser regnes med og gis den verdien som nyttes ved forskottstrekk av skatt.

Lønn for overtid tas ikke med. Overtidslønn skal likevel tas med når overtiden er pålagt i arbeidsavtalen som fast overtid og dette ikke er i strid med lovbestemmelser om arbeidstid.

Feriepenger tas ikke med. Det samme gjelder godtgjørelse for 1. og 17. mai og bevegelige helligdager som arbeidstakeren opparbeider som et tillegg pr. arbeidstime.

Naturalytelser tas ikke med dersom arbeidstakeren også mottar ytelsene under sykefravær. Fra det tidspunkt arbeidstakeren ikke lenger mottar ytelsene, tas de med ved beregningen med den verdi som nyttes ved forskottstrekk av skatt.

Med forbehold at jeg er litt trøtt-i-toppen....

anita21365380398
Skrevet

Beregningsgrunnlaget er som regel de 2-3 siste mnd av arbeidstiden. Men dersom din årslønn overstiger bergningsgrunnlaget med 25% skal det regnes ut etter årslønnen selv om overtid og eventuelle ekstravakter er med i årslønn beregningen. (det vil si at du får et høyere beregningsgrunnlag). Dette kan du ta opp med ditt lokale trygdekontor. Får du liten eller ingen gehør der kontakter du fylkestrygdekontoret per telefon og får vite hva du har krav på.

Lykke til ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...