Gå til innhold

Kan noen opplyse meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jmf. tråd lenger nede, "om å sitte i glasshus".

Hva er alle disse farlige tingene Jehovas Vitne står for? Jeg vet i grunn ingenting om den religionen utenom at de går fra dør til dør *s*

Fortsetter under...

Skrevet

Vert ikke helt hva de mener med farlige ting ; kanskje at blir man først JV er det vanskelig å komme seg ut av det?!

At det kan virke som om de er en sammensveiset familie , som kan lokke de "svakere" i samfunnet til å innlemmes i deres sekt?

Er selv vokst opp som JV og størstedelen av min familie er i denne sekten,både foreldre og søsken.

Selv gikk jeg ut av JV da jeg var 24 år....

Skrevet

Vert ikke helt hva de mener med farlige ting ; kanskje at blir man først JV er det vanskelig å komme seg ut av det?!

At det kan virke som om de er en sammensveiset familie , som kan lokke de "svakere" i samfunnet til å innlemmes i deres sekt?

Er selv vokst opp som JV og størstedelen av min familie er i denne sekten,både foreldre og søsken.

Selv gikk jeg ut av JV da jeg var 24 år....

Farlige ting fikk jeg fra tråden lenger nede. Det var ikke mine ord.

Skrevet

"Jehovas vitner baserer sin tro på Bibelen og ikke på menneskers spekulasjoner eller trosbekjennelser."

Er det ikke dette bibelen er da? Tolkninger blir jo spekulasjoner? For de kan jo ikke følge / tro den slavisk og ordrett?

Les litt lenger ned;

Jehovas Vitner tror at Bibelen er Guds Ord. De regner Bibelens 66 bøker for å være inspirert av Gud og historisk nøyaktige. Det som vanligvis blir kalt Det nye testamente, omtaler de som De kristne greske skrifter, og Det gamle testamente omtaler de som De hebraiske skrifter. De støtter seg til både De greske og De hebraiske skrifter og oppfatter det som står i dem, bokstavelig, bortsett fra når uttrykksmåten eller sammenhengen tydelig viser at det skal oppfattes billedlig eller symbolsk. De forstår at mange av Bibelens profetier har gått i oppfyllelse, at andre er i ferd med å bli oppfylt, og at andre igjen vil gå i oppfyllelse i framtiden.

Annonse

Skrevet

Les litt lenger ned;

Jehovas Vitner tror at Bibelen er Guds Ord. De regner Bibelens 66 bøker for å være inspirert av Gud og historisk nøyaktige. Det som vanligvis blir kalt Det nye testamente, omtaler de som De kristne greske skrifter, og Det gamle testamente omtaler de som De hebraiske skrifter. De støtter seg til både De greske og De hebraiske skrifter og oppfatter det som står i dem, bokstavelig, bortsett fra når uttrykksmåten eller sammenhengen tydelig viser at det skal oppfattes billedlig eller symbolsk. De forstår at mange av Bibelens profetier har gått i oppfyllelse, at andre er i ferd med å bli oppfylt, og at andre igjen vil gå i oppfyllelse i framtiden.

Okei, leste ikke så langt ned :o)

Men likevel, når det _skal_ oppfattes billedlig eller symbolsk... hvem bestemmer det? Og det er jo både en annen tid og et annet sted disse skriftene er nedskrevet - hvordan vite om billedlige metaforer betyr det samme her og nå?

Skrevet

Men likevel, når det _skal_ oppfattes billedlig eller symbolsk... hvem bestemmer det? Og det er jo både en annen tid og et annet sted disse skriftene er nedskrevet - hvordan vite om billedlige metaforer betyr det samme her og nå?

De har vel laget egne tolkninger basert på sin oppfttelse som gjelder for alle i Jehovas. (jeg vet ikke noe om dette) Men les nederst på denne siden;

http://www.watchtower.org/languages/norwegian/library/jt/index.htm

Skrevet

Jeg gir opp. For det blir ikke den siden jeg prøver å få frem.

Men les helt i bunnen av der overskrifter er "Hva tror de?"

Der står både trosoppfatninger og bibelsk begrunnelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...