Gjest Daisy Skrevet 19. april 2004 Skrevet 19. april 2004 Jmf. tråd lenger nede, "om å sitte i glasshus". Hva er alle disse farlige tingene Jehovas Vitne står for? Jeg vet i grunn ingenting om den religionen utenom at de går fra dør til dør *s* 0 Siter
vin Skrevet 19. april 2004 Skrevet 19. april 2004 Vert ikke helt hva de mener med farlige ting ; kanskje at blir man først JV er det vanskelig å komme seg ut av det?! At det kan virke som om de er en sammensveiset familie , som kan lokke de "svakere" i samfunnet til å innlemmes i deres sekt? Er selv vokst opp som JV og størstedelen av min familie er i denne sekten,både foreldre og søsken. Selv gikk jeg ut av JV da jeg var 24 år.... 0 Siter
serendipity Skrevet 19. april 2004 Skrevet 19. april 2004 http://www.watchtower.org/languages/norwegian/ 0 Siter
Gjest Daisy Skrevet 19. april 2004 Skrevet 19. april 2004 http://www.watchtower.org/languages/norwegian/ "Jehovas vitner baserer sin tro på Bibelen og ikke på menneskers spekulasjoner eller trosbekjennelser." Er det ikke dette bibelen er da? Tolkninger blir jo spekulasjoner? For de kan jo ikke følge / tro den slavisk og ordrett? 0 Siter
Gjest Daisy Skrevet 19. april 2004 Skrevet 19. april 2004 Vert ikke helt hva de mener med farlige ting ; kanskje at blir man først JV er det vanskelig å komme seg ut av det?! At det kan virke som om de er en sammensveiset familie , som kan lokke de "svakere" i samfunnet til å innlemmes i deres sekt? Er selv vokst opp som JV og størstedelen av min familie er i denne sekten,både foreldre og søsken. Selv gikk jeg ut av JV da jeg var 24 år.... Farlige ting fikk jeg fra tråden lenger nede. Det var ikke mine ord. 0 Siter
serendipity Skrevet 19. april 2004 Skrevet 19. april 2004 "Jehovas vitner baserer sin tro på Bibelen og ikke på menneskers spekulasjoner eller trosbekjennelser." Er det ikke dette bibelen er da? Tolkninger blir jo spekulasjoner? For de kan jo ikke følge / tro den slavisk og ordrett? Les litt lenger ned; Jehovas Vitner tror at Bibelen er Guds Ord. De regner Bibelens 66 bøker for å være inspirert av Gud og historisk nøyaktige. Det som vanligvis blir kalt Det nye testamente, omtaler de som De kristne greske skrifter, og Det gamle testamente omtaler de som De hebraiske skrifter. De støtter seg til både De greske og De hebraiske skrifter og oppfatter det som står i dem, bokstavelig, bortsett fra når uttrykksmåten eller sammenhengen tydelig viser at det skal oppfattes billedlig eller symbolsk. De forstår at mange av Bibelens profetier har gått i oppfyllelse, at andre er i ferd med å bli oppfylt, og at andre igjen vil gå i oppfyllelse i framtiden. 0 Siter
Gjest Daisy Skrevet 19. april 2004 Skrevet 19. april 2004 Les litt lenger ned; Jehovas Vitner tror at Bibelen er Guds Ord. De regner Bibelens 66 bøker for å være inspirert av Gud og historisk nøyaktige. Det som vanligvis blir kalt Det nye testamente, omtaler de som De kristne greske skrifter, og Det gamle testamente omtaler de som De hebraiske skrifter. De støtter seg til både De greske og De hebraiske skrifter og oppfatter det som står i dem, bokstavelig, bortsett fra når uttrykksmåten eller sammenhengen tydelig viser at det skal oppfattes billedlig eller symbolsk. De forstår at mange av Bibelens profetier har gått i oppfyllelse, at andre er i ferd med å bli oppfylt, og at andre igjen vil gå i oppfyllelse i framtiden. Okei, leste ikke så langt ned ) Men likevel, når det _skal_ oppfattes billedlig eller symbolsk... hvem bestemmer det? Og det er jo både en annen tid og et annet sted disse skriftene er nedskrevet - hvordan vite om billedlige metaforer betyr det samme her og nå? 0 Siter
serendipity Skrevet 19. april 2004 Skrevet 19. april 2004 Okei, leste ikke så langt ned ) Men likevel, når det _skal_ oppfattes billedlig eller symbolsk... hvem bestemmer det? Og det er jo både en annen tid og et annet sted disse skriftene er nedskrevet - hvordan vite om billedlige metaforer betyr det samme her og nå? De har vel laget egne tolkninger basert på sin oppfttelse som gjelder for alle i Jehovas. (jeg vet ikke noe om dette) Men les nederst på denne siden; http://www.watchtower.org/languages/norwegian/library/jt/index.htm 0 Siter
serendipity Skrevet 19. april 2004 Skrevet 19. april 2004 Okei, leste ikke så langt ned ) Men likevel, når det _skal_ oppfattes billedlig eller symbolsk... hvem bestemmer det? Og det er jo både en annen tid og et annet sted disse skriftene er nedskrevet - hvordan vite om billedlige metaforer betyr det samme her og nå? http://www.watchtower.org/languages/norwegian/library/jt/index.htm 0 Siter
serendipity Skrevet 19. april 2004 Skrevet 19. april 2004 Okei, leste ikke så langt ned ) Men likevel, når det _skal_ oppfattes billedlig eller symbolsk... hvem bestemmer det? Og det er jo både en annen tid og et annet sted disse skriftene er nedskrevet - hvordan vite om billedlige metaforer betyr det samme her og nå? Jeg gir opp. For det blir ikke den siden jeg prøver å få frem. Men les helt i bunnen av der overskrifter er "Hva tror de?" Der står både trosoppfatninger og bibelsk begrunnelse. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.