Gå til innhold

Hund og katt går ikke sammen!

Anbefalte innlegg

Gjest Grape soda
Skrevet

Hva vet du om at kjøpet var impuls?

Hva vet du om hva personen har prøvd av lokking og dulling uten at noe annet enn total krig skjer?

Har du forsøkt å få kontakt med en rabiat katt?

Samme hva du sier her så vil personen kvitte seg med katta dersom dette ikke funker. Så hva med å komme med noen praktiske råd for å løse situasjonen, istedet for å prate masse vissvas om medlidenhet og dulling. Katter har mindre status enn bikkjer. Sånn er det bare. Og at du mener noe annet kommer ikke til å endre fakta. Katta åker hvis ikke problemet blir løst.

Dette blir akkurat som Jesper Juel, flott og rosa i boka, bortkasta i virkeligheta.

Det er på grun av personer som deg at katter har lavere status! En katt er et minst like bra kjæledyr som en hund..

Å skaffe seg hund når man har katt, og derretter kvitte seg med katta når det ikke fungerer er grusomt. Dette burde vedkommende ha tenkt på FØR hunden kom i hus, og det er lettere å omplasere en ny hund, enn en 5 år gammel katt..

Desuten.. hvor er lojaliteten overfor katten? Katten har bodd i huset i 5 år og blir plutselig bytta ut med en hund. Da er ikke vedkommende særlig glad i katta si!!

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• BettyBlue

7

• laguna1365380434

6

• Gemini

2

• Niobe

2

laguna1365380434
Skrevet

Det er på grun av personer som deg at katter har lavere status! En katt er et minst like bra kjæledyr som en hund..

Å skaffe seg hund når man har katt, og derretter kvitte seg med katta når det ikke fungerer er grusomt. Dette burde vedkommende ha tenkt på FØR hunden kom i hus, og det er lettere å omplasere en ny hund, enn en 5 år gammel katt..

Desuten.. hvor er lojaliteten overfor katten? Katten har bodd i huset i 5 år og blir plutselig bytta ut med en hund. Da er ikke vedkommende særlig glad i katta si!!

Takk, du sa det jeg tenkte..Får jeg signere på ditt? :-)

Jeg ble rett og slett for rasende til å kunne svare skikkelig vettugt. Jeg klarer bare ikke folk som er lettvinte ovenfor dyr, jeg blir trist helt inni margen av det!

Skrevet

Ja du er jo en strålende matmor og kompis for katten din:-o

Stakkars pus, som har bodd hos deg i fem år skal altså få foten fordi du har skaffet deg en valp!

Tror du skal få problemer med å omplassere en så gammel katt, så om det er den som må flytte så er vel avlivning den realistiske løsningen.

Huff så dårlig gjort! Jeg synes dyr som jeg er så heldig å få kjenne fortjener bedre, i hvertfall. Pus hos meg er fortsatt kompis, selvom han er halvgammel og sær, og han skal da ikke byttes ut med "nyheter" på kjæledyrsfronten. Det er helt sikkert!

Hva når bikkja blir gammel og sær? Sprøyte?

Fysj!

Bah, ja. Jeg blir kvalm.

Gjest tips
Skrevet

Dette tar tid, og du bør bruke hele sommeren på å hjelpe dem å akseptere hverandre.

Ring gjerne hit, de gir deg mange gode råd over telefon:

http://www.standal.no

Gjest Grape soda
Skrevet

Jeg ble rett og slett for rasende til å kunne svare skikkelig vettugt. Jeg klarer bare ikke folk som er lettvinte ovenfor dyr, jeg blir trist helt inni margen av det!

Det er greit :)

Huff.. jeg blir selv helt rasende når folk ikke respekterer dyr mer. De som ser på dyr som en ting som kan byttes ut, burde ikke hatt dyr fra begynnelsen av! Hva er vitsen med å ha en katt viss en ikke er mer glad i dyr og respekterer dem?

Får klump i halsen av å lese sånt!

Skrevet

Jeg gidder ikke å lese gjennom alle svarene du har fått, så de fleste har kanskje sagt det jeg vil si. ;)

Hunder og katter har forskjellig kroppsspråk og mistolker derfor signalene til hverandre. Hunden løfter halen når den logrer og er glad, mens når en katt vifter med halen er det tegn på at den er opphisset. Da sier det seg selv at katten mistolker hundens kroppsspråk.

La de få tid på seg,husk at katten også føler at noen er kommet på dens område. Ikke la hunden være alene med katten.Den kan gjøre stor skade på øynene til valpen.

Hunden bør få tilsnakk når den "plager" katten.

Vi har hatt begge deler, og de sov sammen og spiste sammen. Når katten fikk unge( fikk bare en), så slikket og stelte hunden like mye med kattungen som kattemammaen gjorde.

Men vi hadde hunden først vi da, og vi ga den grei beskjed om at katten bodde der og at den skulle la den være i fred.

Lykke til.

Annonse

Gjest elsker katten min
Skrevet

Ja du er jo en strålende matmor og kompis for katten din:-o

Stakkars pus, som har bodd hos deg i fem år skal altså få foten fordi du har skaffet deg en valp!

Tror du skal få problemer med å omplassere en så gammel katt, så om det er den som må flytte så er vel avlivning den realistiske løsningen.

Huff så dårlig gjort! Jeg synes dyr som jeg er så heldig å få kjenne fortjener bedre, i hvertfall. Pus hos meg er fortsatt kompis, selvom han er halvgammel og sær, og han skal da ikke byttes ut med "nyheter" på kjæledyrsfronten. Det er helt sikkert!

Hva når bikkja blir gammel og sær? Sprøyte?

Fysj!

Helt enig. Jeg har selv katt på fire år og har flere ganger tenkt på å skaffe en hund, men pga av at det kan bli konflikter mellom dem lar jeg vær. Katten kommer i første rekke, den er et familiemedlem og min beste dyrevenn.

Gjest Heksia
Skrevet

Ser at noen mener at du burde ha sjekket om katten gikk bra sammen med hunder først.. Det er jo ikke mulig i praksis, da. En katt som ikke bor sammen med hund vil nok alltid være agressiv/redd den første tiden, og man får jo ikke sjekket om det går over... Eller kanskje er det noen hundeeiere som låner bort hunden sin til slikt bruk? I think NOT. Hos oss gikk dette bra etter en stund,- hunden lærer vel også etterhvert at katten faktisk ikke _vil_ leke (i hvertfall ikke sånn som hunden definerer det ;-)) Men katten vår gikk ikke direkte etter øynene,da.. Nå er de venner,- men sover ikke sammen akkurat. Og det hender fortsatt at katten kommer med poten for å si fra når han ikke gidder å bli rundsnust... men stort sett så er det uten klør. Kan du ikke holde dem en del fra hverandre, og overvåke dem litt når de er sammen?

Gjest bjelke
Skrevet

Hvor skrev jeg ansikt/øyne? Katter er generellt livredd vann, enten de får det på seg eller TROR de kommer til å bli våt. Tror du virkelig at det nytter å godsnakke med en livredd sint katt? Lykke til sier bare jeg.

Alternativet er å fjerne katta. Så hva velger man? omplassering (hvilket kan være vanskelig nok med den typen katt) eller litt sitron i nesa?

"Hvor skrev jeg ansikt/øyne?"

Hva er poenget med å ha sitron i vannet da, hvis ikke meningen er at det skal svi godt i øynene? Da holder det vel bare med rent vann, vel?

Gjest Heksia
Skrevet

"Hvor skrev jeg ansikt/øyne?"

Hva er poenget med å ha sitron i vannet da, hvis ikke meningen er at det skal svi godt i øynene? Da holder det vel bare med rent vann, vel?

Selv om det ikke var meg som rådet til dette: Nå liker ikke katter sitrus-lukt, så derfor er det nok mer virksomt å få det i pelsen enn bare vann....

Skrevet

Selv om det ikke var meg som rådet til dette: Nå liker ikke katter sitrus-lukt, så derfor er det nok mer virksomt å få det i pelsen enn bare vann....

Det er jo særdeles tilfeldig om sitronvannet ikke kommer i øynene da! Og sitronvann svir *forferdelig* i kattens øyne.

Gjest kattoghund
Skrevet

Ja dette ble jo som forventet,mange innlegg med drittkasting og få konstruktive råd.

Man trekker konklusjoner og lager en fjær til ti høns.

Jeg burde vel ha holdt meg til dyreforum som jeg pleier,der jeg aldri har opplevd slike svar,men får heller gode råd.

Uansett til alle hysteriske:

Jeg er like glad i katten min som i hunden,men har to forskjellige forhold til dem.

Hvem har sagt at jeg har tenkt å gi opp nå?

Jeg har tenkt å jobbe med dette lenge,og gjøre alt jeg akn gjøre for å få det til.

Jeg søker råd ,og har også tenkt å oppsøke eksperter for å høre hva jeg kan gjøre,og bruke all den tid jeg har til hjelp.

når det gjelder å ha sjekket ut på forhånd om dette gikk,så er vel det praktisk talt umulig?

Dette vet en jo ikke før en har prøvd,og det går jo med de fleste andre.

Skulle det vise seg at ingenting hjalp ,tross lang tid uten forbedring,eller at faren for at hunden i dette tilfelle skal bli skadet blir for stor,må jeg vurdere å velge bort en av dem.

I mitt tilfelle blir det katten.

Jeg tar ingen sjanser på at hunden min skal bli blind og evnt.avlives p.g.a katten.Det er nemlig ikke sikkert at dette går bra.Dette vet jeg ikke før jeg har prøvd.

Jeg har verken tid eller lyst til å bruke mange tiår på holde to dyr adskilt p.g.a fare for liv.

Når det gjelder valget mitt om at katten er den som må gå, så er vel dette et valg jeg må ta ,og uansett hvem jeg velger så er det like ille.

Hvem som kom først er helt irrelevant.

Jeg og resten av familien er mer knyttet til hunden,vi har mer glede av hunden,og ja man blir faktisk glad i en hund på en helt annen måte enn i en katt.

Skulle det verste skje, er det ikke her snakk om å omplassere katten til hvem som helst.

Den har ved flere anledninger vært med oss hjem til mine foreldre, de har sagt seg villig til å ta den,og jeg vet den evnt. vil få det bra hos dem.

Samtidig som at vi får se den igjen.

Jeg fatter ikke at dette må blåses opp på denne måten.

Da er det med engang snakk om å melde fra til dyrevernet,og da er man dyreplager.

At jeg annskaffet meg hund når jeg fra før har katt, er rett og slett ingen forbrytelse.

De fleste tar jo en sjanse på at det går bra,og som oftest går det.

Jeg ser bare i mitt tilfelle,at det mulignes blir vanskeligere enn hos andre.

Ellers tusen takk for veldig mange gode råd fra enkelte .

Skrevet

Vi har en snart 3 år gammel katt og fikk en hvalp for ca.4 mnd. siden.

Hunden syntes det var og er fremdeles kjempestas med katten.

Katten derimot kunne ikke fordra hunden,og gjemte seg hver gang den fikk se den .

Men nå godtar katten hunden helt og fullt,selv om den ikke er intressert i å leke med den da ;o)

Katten liker best å sitte litt høyt og følge med på hva hunden driver på med.

Hunden får lov å snuse på katten,men ikke mere,da gir den beskjed.

Denne tilvenningen tok nok et par mnd.

Så ha litt tålmodighet ,og lykke til!

Annonse

Skrevet

Er det skinnhellig å medfølelse med katten?! Hvorfor har man egentlig kjæledyr?

Det er vel for å ha kompiser? Og kompiser er man da vel glad i og man viser dem nødvendig medfølelse?

Å sprute sitronvann i øynene på noen er forøvrig noe av det verste jeg har hørt.

Klart det går an å si fra om at en synes det er ufyselig å kvitte seg med dyr av så lettvinte årsaker. Når en skaffer seg dyr, skaffer man seg et levende, følende vesen som er 100% avhengig av ens goodwill og hjertelag. Det synes jeg en bør ta alvorlig!

Synest du det her er snakk om å kvitte seg med dyr av lettvinte årsaker?

Det er her snakk om at et dyr står i fare for å bli alvorlig skadet..

Og dette vet man ikke før man har prøvd å ha hund og katt sammen.

Skulle det ikke gå,må en av dem bort og da er det vel ganske uvesentlig hvem eieren velger?

Gjest bjelke
Skrevet

Da må jo stakkars pus gå rundt med konstant sitruslukt i pelsen, tror ikke den da klarer å koble det med hunden..

Gjest bjelke
Skrevet

Ja dette ble jo som forventet,mange innlegg med drittkasting og få konstruktive råd.

Man trekker konklusjoner og lager en fjær til ti høns.

Jeg burde vel ha holdt meg til dyreforum som jeg pleier,der jeg aldri har opplevd slike svar,men får heller gode råd.

Uansett til alle hysteriske:

Jeg er like glad i katten min som i hunden,men har to forskjellige forhold til dem.

Hvem har sagt at jeg har tenkt å gi opp nå?

Jeg har tenkt å jobbe med dette lenge,og gjøre alt jeg akn gjøre for å få det til.

Jeg søker råd ,og har også tenkt å oppsøke eksperter for å høre hva jeg kan gjøre,og bruke all den tid jeg har til hjelp.

når det gjelder å ha sjekket ut på forhånd om dette gikk,så er vel det praktisk talt umulig?

Dette vet en jo ikke før en har prøvd,og det går jo med de fleste andre.

Skulle det vise seg at ingenting hjalp ,tross lang tid uten forbedring,eller at faren for at hunden i dette tilfelle skal bli skadet blir for stor,må jeg vurdere å velge bort en av dem.

I mitt tilfelle blir det katten.

Jeg tar ingen sjanser på at hunden min skal bli blind og evnt.avlives p.g.a katten.Det er nemlig ikke sikkert at dette går bra.Dette vet jeg ikke før jeg har prøvd.

Jeg har verken tid eller lyst til å bruke mange tiår på holde to dyr adskilt p.g.a fare for liv.

Når det gjelder valget mitt om at katten er den som må gå, så er vel dette et valg jeg må ta ,og uansett hvem jeg velger så er det like ille.

Hvem som kom først er helt irrelevant.

Jeg og resten av familien er mer knyttet til hunden,vi har mer glede av hunden,og ja man blir faktisk glad i en hund på en helt annen måte enn i en katt.

Skulle det verste skje, er det ikke her snakk om å omplassere katten til hvem som helst.

Den har ved flere anledninger vært med oss hjem til mine foreldre, de har sagt seg villig til å ta den,og jeg vet den evnt. vil få det bra hos dem.

Samtidig som at vi får se den igjen.

Jeg fatter ikke at dette må blåses opp på denne måten.

Da er det med engang snakk om å melde fra til dyrevernet,og da er man dyreplager.

At jeg annskaffet meg hund når jeg fra før har katt, er rett og slett ingen forbrytelse.

De fleste tar jo en sjanse på at det går bra,og som oftest går det.

Jeg ser bare i mitt tilfelle,at det mulignes blir vanskeligere enn hos andre.

Ellers tusen takk for veldig mange gode råd fra enkelte .

Så alle som er uenige med deg er hysteriske?

Ja, det var jo en enkel og grei fraskrivelse.

Skrevet

Er det noen som er lettvinte ovenfor dyr må det være deg.

Du kan ikke ha mye peiling på dyr når du mener at en hund er et impulskjøp.

Hva med valpen da ,som er blitt knyttet til en ny familie,og kanskje har brukt mange måneder på å bli trygg?

Skulle det vise seg at katten aldri vil akseptere den, er det vel ikke noe værre at katten må gå?

Skrevet

Jeg har en rottweiler-tispe og da venninna mi flyttet inn til meg hadde hun med seg en kattunge på 10 uker. Katten var hysteriskt redd for hunden de første ukene, så da måtte vi holde dem adskilt. Etterhvert ble katten mer og mer vant til hunden og tro det eller ei: i dag kan de ligge på gulvet sammen og kose med hverandre. Bikkja "vasker" pus så den er klissvåt og lukter hund... Det tok litt tid ja, men er vel verdt å vente på. Det er kjemperart å se hvor forsiktig den store hunden er når den lille katten er tilstede.

Gjest kattoghund
Skrevet

Så alle som er uenige med deg er hysteriske?

Ja, det var jo en enkel og grei fraskrivelse.

Jeg synest det virker som om mange her inne er ganske hysterisk fordi jeg nevnte dette om omplassering av katten.

De har ikke holdt seg til problemstillingen min i det hele tatt,men bare skrevet side opp og side ned om hvor grusom jeg er som dyreeier som i det hele tatt kan vurdere å gi bort katten.

Skrevet

Jeg synest det virker som om mange her inne er ganske hysterisk fordi jeg nevnte dette om omplassering av katten.

De har ikke holdt seg til problemstillingen min i det hele tatt,men bare skrevet side opp og side ned om hvor grusom jeg er som dyreeier som i det hele tatt kan vurdere å gi bort katten.

Ikke bry deg! Hvisk katten virkelig er vettskremt er det jo bedre for den å bli omplassert til et hjem uten hund! OG det er lettere å få noen til å adoptere en katt enn en hund.

Selv om du kanskje burde tenkt at det kom til å bli sånn på forhånd...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...