Gå til innhold

Hvilken bunad/drakt har du? Og hvorfor akkurat den?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• amber sun

3

• Grip

2

• mariaflyfly

2

• Beat1365380697

2

Gjest malun

Vestfoldbunaden -den fra 1956 med rødt liv og sort stakk, den kan sees litt ned på siden her:

http://www.dbas.no/bunad/vestfold.asp

Jeg har den fordi mamma er fra Vestfold og fordi jeg synes det er en veldig, veldig enkel og pen bunad - og ikke så vanlig.

Har fått mye skryt for den.

Gjest hvilken har du?

Østfold. Fordi jeg kommer derfra! Er det ikke derfor man velger akkurat *den* bunaden da...?!

Det er mange som velger en annen bunad fordi de synes den er finere. Her er det veldig vanlig med nordlandsbunad, men vi bor aldeles ikke i nordland!!

Gjest malun

Det er mange som velger en annen bunad fordi de synes den er finere. Her er det veldig vanlig med nordlandsbunad, men vi bor aldeles ikke i nordland!!

Nordlandsbunaden er i ferd med å bli den nye trend-bunaden, leste jeg nylig i en avis.

Synd for de som faktisk har nordlandsaner, da.

Annonse

Mulig det er vanlig, men utfra historie og tradisjoner er det jo helt feil! Man skal ha bunad fra stedet man kommer fra, evnt. foreldrene. Sier litt om nåtiden at folk velger bunader utfra hvilke de synes er fine. Håpløst..

Ingen.. De prøvde å tvinge på meg bunad til konfirmasjonen, men jeg sto i mot presset..

Heldigvis, så slipper jeg å svette og pese i, og oppbevare, et stygt plagg som brukes en gang i året, på en dag jeg ikke engang er engasjert i.

Jeg kan ikke fatte å begripe hvorfor folk ønsker å bruke titusener på bunad. Så mange raffe klær en får for samme sum!:-)

Har ikke du og jeg Grünerløkka bunad, dongrybukse og dongryjakke?

Nå har jeg ikke sett deg i det da men du har i hvert fall sett meg i det :o)

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Den er lik min også.... :-)

Jeg har Gudbrandsdals festdrakt, en blå og en svart. Så har jeg en rondastakk og snart en grafferdrakt, som er den fineste i hele Norge.Her er den: http://www.husfliden.no/husa/PageMaker.aspx?PageContainerID=5005&LanguageID=1&guid=1

Gjest sorimori

Nordlandsbunaden er i ferd med å bli den nye trend-bunaden, leste jeg nylig i en avis.

Synd for de som faktisk har nordlandsaner, da.

Jepp. Har blå nordlandsbunad selv som jeg er veldig stolt av, fordi jeg kommer derfra.

Men litt av stasen blir faktisk borte når alle og enhver har den. Er utrolig mange nordlandsbunader nå. Lurer på hvor mange som "sokner" til den egentlig...??

Bunaden sier noe om identiteten vår fordi den er relatert til bestemte områder i Norge. Det burde respekteres...

Gjest malun

Jepp. Har blå nordlandsbunad selv som jeg er veldig stolt av, fordi jeg kommer derfra.

Men litt av stasen blir faktisk borte når alle og enhver har den. Er utrolig mange nordlandsbunader nå. Lurer på hvor mange som "sokner" til den egentlig...??

Bunaden sier noe om identiteten vår fordi den er relatert til bestemte områder i Norge. Det burde respekteres...

Enig!

Mannen min har for øvrig nordlandsbunad - og han har solig grunnlag for det! ;o)

Annonse

Jeg har en blå gudbrandsdals festdrakt, fordi faren min kommer fra Lillehammer. Men jeg hadde også valget mellom Romeriksbunad (hvor jeg er oppvokst) og Vestfold, som moren min kommer fra..

Er veldig fornøyd med Gudbrandsdals festdrakt:)

Sognebunad, fordi bestemor har sine aner der. Alle jentene i på morssiden har denne. Velg sogn og fjordane så ligger den øverst.

http://www.husfliden.no/husa/PageMaker.aspx?PageContainerID=5005&LanguageID=1&guid=1

Litt anderledes brodkadeliv på min (finere, syns jeg) andre blomster, roser, og ikke så opphevet og litt blankere :-)

Er ikke blitt brukt på noen år og det blir nok en stund til neste gang,...øhøm...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...