Bente831365380491 Skrevet 15. mai 2004 Skrevet 15. mai 2004 Nå har jeg spurt pappaen min (som er en ihuga jeger), han sier at en elg kan være både mindre og større enn en hest. Kommer an på størrelsen på elgen og størrelsen på hesten. Og en jerv er normalt ikke farlig for mennesker. Den er sky av seg. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 15. mai 2004 Skrevet 15. mai 2004 I praksis er vel en elg bare en ku med horn? Mener at det var sånn elgene oppsto. En eller annen avlsting mellom hest og ku, og så endte man opp med en behornet ku som etter hvert ble kjent som "elg". Det er vel også grunnen til at Norge er det eneste landet i sentralssystemet som har elg. I teorien bør altså elgen være litt større enn kua, men bare litt. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. mai 2004 Forfatter Skrevet 15. mai 2004 Jeg har sett en elg en gang... Og den var MYE MYE MYYYYYYE større enn en hest noen gang har vært. Eller var det ku du spurte om? Den var jævlig mye større enn en ku også. Det var det jeg holdt på og..Det er typen som var på bærtur her.. Men utale seg skråsikkert, det kunne han... 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. mai 2004 Forfatter Skrevet 15. mai 2004 Nå har jeg spurt pappaen min (som er en ihuga jeger), han sier at en elg kan være både mindre og større enn en hest. Kommer an på størrelsen på elgen og størrelsen på hesten. Og en jerv er normalt ikke farlig for mennesker. Den er sky av seg. Takk! Jeg tenkte mest på en gjennomsnittelig elg og en gjennomsnittelig hest.. Jeg vet at det finnes hester i forskjellig størrelser, dårligere står det ikke til med naturfagkunnskapene.. Om elger varierer anes ikke! 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. mai 2004 Forfatter Skrevet 15. mai 2004 I praksis er vel en elg bare en ku med horn? Mener at det var sånn elgene oppsto. En eller annen avlsting mellom hest og ku, og så endte man opp med en behornet ku som etter hvert ble kjent som "elg". Det er vel også grunnen til at Norge er det eneste landet i sentralssystemet som har elg. I teorien bør altså elgen være litt større enn kua, men bare litt. *lol* Men hva er sentralsystemet? 0 Siter
Gjest økonom Skrevet 15. mai 2004 Skrevet 15. mai 2004 Takk! Der var det mye info! :-) Men er "mankehøyde" og "skulderhøyde" det samme da..? *blond* Og en fisk? Den veier selvsagt 1.3 kilo. Alltid.. For å fortsette fra caplex: Elg: "Skulderhøyde over 2 m, vekt opptil ca. 750 kg;" Dølehest: (den vanligste, brune norske hesten) "gudbrandsdalshest, norsk rase. Mankehøyde 145—155 cm. Vekt 540—630 kg." Husk at når vekt oppgis, - snakker noen om slaktevekt, dvs etter at dyret er slaktet, innvoller tatt ut osv. - hunndyr er særlig hos elg betydelig mindre enn hanndyr - de elgene man oftest ser nede i bebyggelsen, er ettåringer som nettopp er jaget fra moren når hun har fått ny kalv om våren. Disse er forholdvis små, som "unge tenåringer". Voksne er en god del større. Jeg har truffet elg i skogen mange ganger, på ganske nært hold. Den virker absolutt større enn hest, blant annet fordi den er mer topptung, "bred over skuldrene" 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 16. mai 2004 Skrevet 16. mai 2004 *lol* Men hva er sentralsystemet? Det der er faktisk et utrolig godt spørsmål! For hva er sentralssystemet? Mange vil nok si at uttrykket er mediaskap og ultrasjåvinistisk, men jeg heller vel mer mot Lucas sin teori, altså at sentralssystemet er definisjonen på de innerste aksene i den ytre delen av verdensrommet. F.eks. har de ikke elg på Mars. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 16. mai 2004 Forfatter Skrevet 16. mai 2004 Det der er faktisk et utrolig godt spørsmål! For hva er sentralssystemet? Mange vil nok si at uttrykket er mediaskap og ultrasjåvinistisk, men jeg heller vel mer mot Lucas sin teori, altså at sentralssystemet er definisjonen på de innerste aksene i den ytre delen av verdensrommet. F.eks. har de ikke elg på Mars. Hmmm.. Interessant! Et råd..: Kjøp tobakken din i butikken heretter, gutt! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.