Gjest trassasa Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Hei. Jeg var nylig hos familiens fastlege, noe jeg er relativt ofte. Vi har et godt forhold nå, men tidligere har jeg hatt liten tillit til ham fordi jeg ikke følte meg tatt på alvor. Flere bekjente har opplevd samme problemet med ham. Sist gang skjedde det imidlertid noe som gjør meg ganske urolig. Broren min har etter legens ønske tatt en del prøver på sykehus, men hadde ikke hørt noe om resultatene. Lillebror ba meg derfor minne legen på dette. Da jeg nevnte min brors prøver for legen tok han frem journalen hans og leste opp alle prøvene med resultater for meg. Dette kan da umulig være lov! Har selv nylig fått diagnse ustabil pf av min psykiater, noe hverken familie eller fastlege foreløpig kjenner til. Får fastlegen automatisk vite alt jeg og psykiateren snakker om? Er redd for at legen plaprer til familien min. Hva bør jeg gjøre? Mamma og pappa har tidligere vist seg å ha liten forståelse for psykiske lidelser. De tror man bare er syk når det synes utenpå og at man ellers er frisk. Hvis de hører ordet "personlighetsforstyrrelse" flipper de sikkert helt ut og behandler meg som en gal resten av livet. Er svært takknemlig for råd. Vet ikke hvem jeg skal spørre om dette. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lettvint Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Skifte fastlege selvfølgelig! (dersom du er over 16) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Snakk med fastlegen din om dette temaet - og presiser at det er viktig for deg at han ikke bringer opplysninger om dine problemer videre til andre i din familie. At han informerte deg om din brors prøvesvar synes jeg ikke var så rart, siden du faktisk videreformidlet din brors ønske om å få vite resultatene. Det var vel ikke helt korrekt, men legen hadde grunn til å tro at dette var greit for din bror siden du spurte om resultatene. De fleste leger vil vel forøvrig være mer forsiktig med å videreformidle informasjon om ting man har grunn til å anta at pasienten synes er følsomt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carwing Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Snakk med fastlegen din om dette temaet - og presiser at det er viktig for deg at han ikke bringer opplysninger om dine problemer videre til andre i din familie. At han informerte deg om din brors prøvesvar synes jeg ikke var så rart, siden du faktisk videreformidlet din brors ønske om å få vite resultatene. Det var vel ikke helt korrekt, men legen hadde grunn til å tro at dette var greit for din bror siden du spurte om resultatene. De fleste leger vil vel forøvrig være mer forsiktig med å videreformidle informasjon om ting man har grunn til å anta at pasienten synes er følsomt. Klart legen ikke kan lese opp prøver som broren har tatt!!! Helt uakseptabelt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Jeg ser dette som et klart brudd på taushetsplikten. Hvordan kunne legen vite at det var greit for broen din? Hvordan kunne han være sikker på at du ikke løy for å tilsnike deg opplysninger? Jeg ville byttet fastlege på flekken og skriftlig bedt andre behandlere om å ikke sende noen tilbakemeldinger til denne legen. Jeg ville også tatt kontakt med pasientombudet for å spørre om dette burde vidererapporteres. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BettyBlue Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Klart legen ikke kan lese opp prøver som broren har tatt!!! Helt uakseptabelt. Legen skulle bare sagt at han ville kontakte broren pr. telefon eller brev i dag, selvfølgelig skulle han ikke lest dem opp for deg. Eller evt be deg si at prøvene var helt normale, dersom de var det. Legen informerer sjelden pasienten om prøvesvarene om de er normale. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Snakk med fastlegen din om dette temaet - og presiser at det er viktig for deg at han ikke bringer opplysninger om dine problemer videre til andre i din familie. At han informerte deg om din brors prøvesvar synes jeg ikke var så rart, siden du faktisk videreformidlet din brors ønske om å få vite resultatene. Det var vel ikke helt korrekt, men legen hadde grunn til å tro at dette var greit for din bror siden du spurte om resultatene. De fleste leger vil vel forøvrig være mer forsiktig med å videreformidle informasjon om ting man har grunn til å anta at pasienten synes er følsomt. Det finnes kun en måte å overholde taushetsplikten på: TAUSHET. Taushetsplikten er absolutt, men mindre liv og helse står på spill, eller man må avverge alvorlig krimminell handling. Leger har ikke lov til å mene at det er naturlig å bryte taushetsplikten, eller anta at det er greit. At et annet familiemedlem spør endrer ikke etikk eller lovverk. Legen skal holde munn. Pasienten skal være helt sikker på at legen ikke lekker opplysninger til noen, heller ikke til familiemedlemmer. Dette prinsippet er for viktig til å skusle bort med tilfeldig forgodtbefinnende. En lege som så lett lar seg lokke utpå har fått et alt for sløvt forhold til taushetsplikten. Etter min mening burde en skrape fra fylkeslegen være på sin plass. Hvis pasienten selv har gitt sitt samtykke til at opplysninger videreformidles er det greit, og bare da. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Det finnes kun en måte å overholde taushetsplikten på: TAUSHET. Taushetsplikten er absolutt, men mindre liv og helse står på spill, eller man må avverge alvorlig krimminell handling. Leger har ikke lov til å mene at det er naturlig å bryte taushetsplikten, eller anta at det er greit. At et annet familiemedlem spør endrer ikke etikk eller lovverk. Legen skal holde munn. Pasienten skal være helt sikker på at legen ikke lekker opplysninger til noen, heller ikke til familiemedlemmer. Dette prinsippet er for viktig til å skusle bort med tilfeldig forgodtbefinnende. En lege som så lett lar seg lokke utpå har fått et alt for sløvt forhold til taushetsplikten. Etter min mening burde en skrape fra fylkeslegen være på sin plass. Hvis pasienten selv har gitt sitt samtykke til at opplysninger videreformidles er det greit, og bare da. mvh Overalt i helsevesenet får jeg svar på spørsmål vedrørende min manns helsetilstand, uten at det har blitt innhentet formelt samtykke fra ham. De vi forholder oss velger å stole på at jeg ikke lyver når jeg henvender meg på hans vegne. Slik tror jeg det ofte fungerer for andre også - men jeg tror unntaket ville være opplysninger som antas å være spesielt sensitive. Det betyr ikke at jeg mener at leger skal være slepphendte - men det er noe med å få den praktiske hverdagen til å gå opp, noe som ikke er helt enkelt ved alvorlig sykdom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Overalt i helsevesenet får jeg svar på spørsmål vedrørende min manns helsetilstand, uten at det har blitt innhentet formelt samtykke fra ham. De vi forholder oss velger å stole på at jeg ikke lyver når jeg henvender meg på hans vegne. Slik tror jeg det ofte fungerer for andre også - men jeg tror unntaket ville være opplysninger som antas å være spesielt sensitive. Det betyr ikke at jeg mener at leger skal være slepphendte - men det er noe med å få den praktiske hverdagen til å gå opp, noe som ikke er helt enkelt ved alvorlig sykdom. Slik du beskriver din manns helsetilstand virker det riktig og naturlig at de gjør som de gjør. Det virker ikke som noen av dere har noen innsigelser mot det. Jeg får også inntrykk av at dere kan framstå som en enhet på sykehuset, og at du iblant fungerer som din manns "advokat". I løpet av mine mange runder innen det somatiske helsevesnet har jeg fyldt ut en del skjema om nærmeste pårørende. Godt utformet blir slike skjema et veldig nyttig redskap i å kunne gi informasjon til de som skal ha det og ingen andre. Det gir sykehuset ryggdekning og gjør antagelser unnødige. Det Trassasa beskriver blir noe helt annet. Det fantes ingen annen grunn enn latskap og sløvhet til at legen skulle liste opp resultatene slik. Det er her ikke snakk om ektefeller, men søsken. Her må faktisk legen vite at det er greit før han plaprer i vei. Vår fastlege vet godt at min mann og jeg har et greit forhold og ingen store hemmeligheter for hverandre. Likevel har han aldri benyttet noen av oss som sendebud til den andre. Det setter jeg pris på, selv om jeg ikke kommer på noe mannen min ikke må få vite. Det gir meg stor tiltro til legens integritet. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trassasa Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Legen skulle bare sagt at han ville kontakte broren pr. telefon eller brev i dag, selvfølgelig skulle han ikke lest dem opp for deg. Eller evt be deg si at prøvene var helt normale, dersom de var det. Legen informerer sjelden pasienten om prøvesvarene om de er normale. Nettopp! Det var jo for å få brev eller telefon at min bror ba meg spørre når jeg likevel skulle dit. Det er ofte vanskelig å få tak i legen på telefon der han jobber. Dessuten kunne det jo hende at jeg løy. Det kunne ikke legen vite. Nå var det ingen "skumle" prøver det var snakk om. Det kan jo hende at han ikke hadde lest opp en eventuell negativ HIV-test for meg. Likevel bør det vel være opp til min bror å avgjøre hva jeg skal vite om hans helsetilstand. Som søsken har vi ikke noe spesielt nært forhold heller. Vi bor ikke i samme hus engang. Utrolig leit at det skjer noe sånt. Har liten lyst til å bytte fastlege midt i et behandlingsopplegg som jeg ellers er fornøyd med. *sukk* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Slik du beskriver din manns helsetilstand virker det riktig og naturlig at de gjør som de gjør. Det virker ikke som noen av dere har noen innsigelser mot det. Jeg får også inntrykk av at dere kan framstå som en enhet på sykehuset, og at du iblant fungerer som din manns "advokat". I løpet av mine mange runder innen det somatiske helsevesnet har jeg fyldt ut en del skjema om nærmeste pårørende. Godt utformet blir slike skjema et veldig nyttig redskap i å kunne gi informasjon til de som skal ha det og ingen andre. Det gir sykehuset ryggdekning og gjør antagelser unnødige. Det Trassasa beskriver blir noe helt annet. Det fantes ingen annen grunn enn latskap og sløvhet til at legen skulle liste opp resultatene slik. Det er her ikke snakk om ektefeller, men søsken. Her må faktisk legen vite at det er greit før han plaprer i vei. Vår fastlege vet godt at min mann og jeg har et greit forhold og ingen store hemmeligheter for hverandre. Likevel har han aldri benyttet noen av oss som sendebud til den andre. Det setter jeg pris på, selv om jeg ikke kommer på noe mannen min ikke må få vite. Det gir meg stor tiltro til legens integritet. mvh Jeg er vel i hovedsak enig med deg, men mente at det at søsteren tok det opp med legen i sin time kunne gi legen inntrykk av at de gjerne ville ha resultatene der og da. Jeg mener selvfølgelig at leger bør være noe ryddigere enn denne legen var, men at vedkommende godt kan være en god lege selv om ikke alt som gjøres er "perfekt". Når jeg vurderer hvem jeg anser som en kompetent og god lege, så har jeg kommet frem til at det lønner seg å vurdere helheten og ikke detaljer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trassasa Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Jeg er vel i hovedsak enig med deg, men mente at det at søsteren tok det opp med legen i sin time kunne gi legen inntrykk av at de gjerne ville ha resultatene der og da. Jeg mener selvfølgelig at leger bør være noe ryddigere enn denne legen var, men at vedkommende godt kan være en god lege selv om ikke alt som gjøres er "perfekt". Når jeg vurderer hvem jeg anser som en kompetent og god lege, så har jeg kommet frem til at det lønner seg å vurdere helheten og ikke detaljer. Helhet er en god ting. Men en enkelt pasient kan lett være uheldig. Mange "uheldige" pasienter gir også en dårlig helhet. Det er tross alt ikke alle som går til legen mer enn max en gang i året. De som har hyppig kontakt med legen er selvsagt mer tolerante for sjeldne "feil" slik som jeg opplevde. (Bare det at jeg tror at det i hans tilfelle ikke er så sjeldent) Har kommet frem til at min lege har alt for mange ressurssterke, friske pasienter på sitt ganske "poshe" legesenter. All honnør til leger som ser og klarer å ta vare på en trengende pasient. Håper det finnes mange av dem der ute. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.