Gå til innhold

Fraflytting: Gjør det egentlig noe?

Anbefalte innlegg

Alt for mye dop på et så lite sted... de solgte til og med |hasj på barneskolen der. Ellers så var det altfor dyrt å bo der, prisene nærmet seg oslopriser.. En enebolig 2km fra byen kosta 12000 i mnd.. Vi flyttet til slutt til Øyer. Mye hyggeligere og billigere sted.. Traff mange greie folk der da som jeg desverre har mista kontakten med.

Hvis du sjekket en av politiets rapporter så skrev de nettopp at dop snart var like vanlig i småstedene som i byene. Bl.a. fordi det var så lite annet for folk å gjøre der.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

28

• siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

26

• laguna1365380434

10

• shandy

3

Mest aktive i denne tråden

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Det er vel ikke noe å være "uenig" i? Tallene fra SSB var klare, og det finnes andre byer enn Oslo.

Med vennlig hilsen

Jeg mener at det er tryggere på landet enn i byen og du mener det motsatte. da er vi vel uenige da?

Men hvordan forklarer du da at det er Oslo (nest etter Finmark) som har lavest forventet levetid?

Hvis du sjekket en av politiets rapporter så skrev de nettopp at dop snart var like vanlig i småstedene som i byene. Bl.a. fordi det var så lite annet for folk å gjøre der.

Med vennlig hilsen

Mulig det er like vanlig. Men du blir ikke tilbudt det på gata....Du må oppsøke det..Det slipper du jo i Oslo..

laguna1365380434

Hei laguna!

Jeg tror folk over-romantisere bygdelivet, og at de utenfor Oslo tror at hele Oslo er som Plata! (satt på spissen)

Dessuten er det andre byer i Norge enn Oslo.

Når man tenker på hva barn/ungdom på bygden faktisk har av valg, så vil jeg påstå det er farligere enn de fleste barn i byene. Det er færre jevnaldrende (hvilket tilsier at f. eks. unge jenter ender opp med eldre gutter).

Det er ingen hjelpetiltak mot seksuelle overgrep, og siden alle kjenner alle, er det ofte ingen ungene tør fortelle det til. For "alle er jo venn til overgriperen".

Dessuten - mord/1000 personer i små kystkommuner er faktisk meget høyt.

Med vennlig hilsen

Hmm. Jeg har aldri sett sånn på akurat det, men jeg hører deg..:-)

Jeg romantiserer IKKE bygdelivet bare sånn at det er sagt, men det er jo mulig jeg har et litt unyansert og stereotypt syn på barn og hvordan de burde ha det..;)

Det blir fort slik som det var hos meg, med hunder og katter og stor hage til å leke i,og moer å reke på og badevann å sykle til..Og i det hele tatt!

Man kan sikkert ha det fint som barn i Oslo også, men mitt bilde av "barndom" er nok farget av egne (gode) erfaringer..Og der er det mange "bygda-ingridienser"..

Senere var det ikke særlig rosenrødt,men det er nå en annen såge..;) Jeg likte ikke å være ungdom der, og jeg hadde nok ikke kunnet fordra å være voksen der. Det ER mye bygdedyr der, men det la jeg selvsagt ikke merke til når jeg var sju..:)

Hmm. Jeg har aldri sett sånn på akurat det, men jeg hører deg..:-)

Jeg romantiserer IKKE bygdelivet bare sånn at det er sagt, men det er jo mulig jeg har et litt unyansert og stereotypt syn på barn og hvordan de burde ha det..;)

Det blir fort slik som det var hos meg, med hunder og katter og stor hage til å leke i,og moer å reke på og badevann å sykle til..Og i det hele tatt!

Man kan sikkert ha det fint som barn i Oslo også, men mitt bilde av "barndom" er nok farget av egne (gode) erfaringer..Og der er det mange "bygda-ingridienser"..

Senere var det ikke særlig rosenrødt,men det er nå en annen såge..;) Jeg likte ikke å være ungdom der, og jeg hadde nok ikke kunnet fordra å være voksen der. Det ER mye bygdedyr der, men det la jeg selvsagt ikke merke til når jeg var sju..:)

Nei, selvsagt er det mange som har flotte barndommer der. Bevares.

Men å tro at livet på bygden er "farefritt" (sier ikke at du tror det!) er i beste fall naivt. Særlig dette med overgrep er jeg sikker på er mer utbredt, og verre fordi det er langt vanskeligere å få hjelp. Jeg har snakket med så mange som har opplevd akkurat det.

Nå var ikke poenget mitt at "livet på landet er livsfarlig", men heller å påpeke at det ikke er noe tryggere enn i byene.

Med vennlig hilsen

Annonse

Jeg mener at det er tryggere på landet enn i byen og du mener det motsatte. da er vi vel uenige da?

Men hvordan forklarer du da at det er Oslo (nest etter Finmark) som har lavest forventet levetid?

Med mindre du betviler SSBs tall, så er det ikke "uenighet", men at en av oss har rett og den andre tar feil.

At folk i Oslo har kortere levetid skyldes selvsagt at veldig mange syke (eller folk man forventer skal ha mindre levetid) flytter til Oslo, fordi det er bedre fasiliteter der.

Med vennlig hilsen

Mulig det er like vanlig. Men du blir ikke tilbudt det på gata....Du må oppsøke det..Det slipper du jo i Oslo..

På bygden blir de tilbudt det hjemme hos dine barns venner, på skolen eller bak i en Opel Astra. Forskjellen er liten, men utvalget av venner er mindre i en bygd.

Det er også langt færre andre tilbud (kino, klubber, osv.), slik at dop blir mer fristende.

Med vennlig hilsen

laguna1365380434

Nei, selvsagt er det mange som har flotte barndommer der. Bevares.

Men å tro at livet på bygden er "farefritt" (sier ikke at du tror det!) er i beste fall naivt. Særlig dette med overgrep er jeg sikker på er mer utbredt, og verre fordi det er langt vanskeligere å få hjelp. Jeg har snakket med så mange som har opplevd akkurat det.

Nå var ikke poenget mitt at "livet på landet er livsfarlig", men heller å påpeke at det ikke er noe tryggere enn i byene.

Med vennlig hilsen

Nei,det er det sikkert ikke.

Du har helt rett i at det sikkert kan være vanskeligere å bli hørt i overgrepssaker o.l(eller at det blir helt vill vest jmf Bjugn og sånn)

Dessuten er mange ungdomsmiljøer relativt helseskadelige. Såvidt jeg vet er limsniffing, heimert, fyllekjøring, og hardt blandingsmisbruk av det man finner i medisinskapet bøgdafenomener i større grad enn det er byfenomener.

Også tror jeg også det er mere stuerent på bygda å ligge med tretten år gamle jenter. Uansett hvor gammel du måtte være selv..;)

For eksempel.

Dessuten; det du har lest om dopbruk på landet dreier seg om byer og tettsteder. Jeg snakker om landsbygda (småsteder med under 5000innb)

Nei, det dreide seg om landsbygder.

Ikke bare det, ungdommene som faktisk bor på disse stedene skal jo treffe andre....

Med vennlig hilsen

Med mindre du betviler SSBs tall, så er det ikke "uenighet", men at en av oss har rett og den andre tar feil.

At folk i Oslo har kortere levetid skyldes selvsagt at veldig mange syke (eller folk man forventer skal ha mindre levetid) flytter til Oslo, fordi det er bedre fasiliteter der.

Med vennlig hilsen

Hvor i all verden har du det fra da?

Nei,det er det sikkert ikke.

Du har helt rett i at det sikkert kan være vanskeligere å bli hørt i overgrepssaker o.l(eller at det blir helt vill vest jmf Bjugn og sånn)

Dessuten er mange ungdomsmiljøer relativt helseskadelige. Såvidt jeg vet er limsniffing, heimert, fyllekjøring, og hardt blandingsmisbruk av det man finner i medisinskapet bøgdafenomener i større grad enn det er byfenomener.

Også tror jeg også det er mere stuerent på bygda å ligge med tretten år gamle jenter. Uansett hvor gammel du måtte være selv..;)

For eksempel.

Dessuten er det nok langt vanskeligere å være "forskjellig" (f. eks. homofil) i en bygd. Det blir ofte slik at enten er man "inne" (og da aksepterer man overgrep, og/eller konformerer), eller så er man helt utenfor, og da flytter man til Oslo så snart man kan.

Med vennlig hilsen

Nei, det dreide seg om landsbygder.

Ikke bare det, ungdommene som faktisk bor på disse stedene skal jo treffe andre....

Med vennlig hilsen

Det er mulig å være uenig selv om tallene viser at den ene har rett vet du. dessuten så blir det et definisjonsspørsmål. Og du blir ikke bare tilbudt dop, du må oppsøke det. Du må spørre noen etter det.

Uansett, de som blir narkomane reiser stort sett til Oslo, for der er det bedre tilgang på dop. det er jo stort sett dit varene kommer først. det tar sin tid før det kommer ut til bygdenorge. Og hvordan har det seg da at så mange barnefamilier flytter ut av Oslo og ut på bygdene, jo fordi at det er tryggere der.

Annonse

Hvor i all verden har du det fra da?

Jeg sjekket opp SSB sine sider før engang da jeg hadde samme diskusjon. Jeg mener de har lagt om sidene sine nå, og jeg gidder ikke jakte på det igjen.

Poenget mitt var ikke at det var så livsfarlig å bo på landet, men at det ihvertfall ikke var noe tryggere enn i byene (bortsett fra noen punkter i Oslo).

Jeg har hatt kontakt med veldig mange som har opplevd incest/overgrep/voldtekt (både fra bygd og by), og jeg kan fortelle at hvis jeg hadde barn ville jeg ihvertfall ikke bodd "på landet". Selvsagt skjer det overalt, men når det skjer i en bygd er det nesten alltid mye verre, fordi offeret kan ikke slippe unna, og alle kjenner/støtter gjerningsmannen. Du vil rett og slett ikke tro de historiene jeg har hørt.

Med vennlig hilsen

Det er mulig å være uenig selv om tallene viser at den ene har rett vet du. dessuten så blir det et definisjonsspørsmål. Og du blir ikke bare tilbudt dop, du må oppsøke det. Du må spørre noen etter det.

Uansett, de som blir narkomane reiser stort sett til Oslo, for der er det bedre tilgang på dop. det er jo stort sett dit varene kommer først. det tar sin tid før det kommer ut til bygdenorge. Og hvordan har det seg da at så mange barnefamilier flytter ut av Oslo og ut på bygdene, jo fordi at det er tryggere der.

Varene kommer kanskje først til Oslo, men de blir hurtig distribuert over hele landet.

Noen folk flytter fra Oslo fordi de tror det er tryggere. Det er ikke gitt at de har rett.

Dessuten - langt flere flytter TIL byene! (Ref. artikkelen!)

Med vennlig hilsen

laguna1365380434

Dessuten er det nok langt vanskeligere å være "forskjellig" (f. eks. homofil) i en bygd. Det blir ofte slik at enten er man "inne" (og da aksepterer man overgrep, og/eller konformerer), eller så er man helt utenfor, og da flytter man til Oslo så snart man kan.

Med vennlig hilsen

Ja, jeg har alltid lurt litt på hvorfor det ikke gikk noen homser i klassen min. Eller i klassen over eller under meg;) Faktisk er det INGEN fra det stedet jeg kommer fra som noensinne har vedkjent seg homofili.(meg bekjent)

Dette skulle vel være en statistisk umulighet? (skole med ca 600 elever)

Jeg tror, som du sier, at bygda krever enorm komformitet og at det er stor sosial kontroll. Jeg var så heldig å få være "inne", men med et nødskrik, da mutter kjørte rosemaltboble(!) og ga meg klær med innsydde speilbiter i(hun prøvde ikke å gjøre det helt enkelt, nei..;))

Allikevel var det DEILIG å flytte vekk fra mantaer, wunderbaum, himkok, rasisme og muren på esso'n i det jeg ble gammel nok..;)

Så klart..! Jeg har aldri vært uenig i det.

Men jeg hadde fortsatt følt meg mishandlet om jeg ble tvangsflytett til Finnmark. Jeg tror heller jeg ville blitt sparket en stund. Nesten helt sikkert;)

"Men jeg hadde fortsatt følt meg mishandlet om jeg ble tvangsflytett til Finnmark. Jeg tror heller jeg ville blitt sparket en stund. Nesten helt sikkert;)"

Og JEG ville følt meg mishandlet hvis jeg ble tvangsflyttet til Oslo. Hva som er verst av Finnmark, eller Oslo, er jeg neimen ikke sikker på - eller jo Finnmark er vel hakket verre kanskje.

Jeg hadde ALDRI orket å bo i Oslo, jeg hadde kommet til å sørge meg fra sans og samling - og ja sør, jeg vet at Oslo er mer enn sentrum :)

Reiser kun til Oslo når jeg må, aldri ellers, og da er det sååå nydelig å komme hjem igjen.

Syntes folk skal ha retten til å bo der de ønsker, uansett om det er innvandrere, eller andre. Blir helt kvalm av det en annen skriver her.

"Men jeg hadde fortsatt følt meg mishandlet om jeg ble tvangsflytett til Finnmark. Jeg tror heller jeg ville blitt sparket en stund. Nesten helt sikkert;)"

Og JEG ville følt meg mishandlet hvis jeg ble tvangsflyttet til Oslo. Hva som er verst av Finnmark, eller Oslo, er jeg neimen ikke sikker på - eller jo Finnmark er vel hakket verre kanskje.

Jeg hadde ALDRI orket å bo i Oslo, jeg hadde kommet til å sørge meg fra sans og samling - og ja sør, jeg vet at Oslo er mer enn sentrum :)

Reiser kun til Oslo når jeg må, aldri ellers, og da er det sååå nydelig å komme hjem igjen.

Syntes folk skal ha retten til å bo der de ønsker, uansett om det er innvandrere, eller andre. Blir helt kvalm av det en annen skriver her.

Jeg vil ikke tvinge noen til å flytte noe sted. Tvertimot.

Med vennlig hilsen

laguna1365380434

Klart folk må bo der de passer og har det bra!

Jeg tror det er viktig å trives der en bor og at en kan bli seriøst ulykkelig av å bo et sted en ikke liker seg.

Jeg trives med folk rundt meg, og har det bra i Oslo. Men jeg har bodd hyggelige steder mer landlig også, men det var i USA. Der har småbyene gjerne en litt annen atmosfære enn her, synes jeg.

Ellers trives jeg kjempegodt med å besøke hos mutter, særlig om sommeren, da det er fint å bade o.l. Men jeg kunne aldri flyttet tilbake igjen.

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...