Gå til innhold

sp.mål til lege ang. smertestillende/langtidsbruk


Gjest adriaina

Anbefalte innlegg

takk for det.

da lurer jeg også på hvlilke andre med. du anbefaller...??

Hva som kan være aktuell behandling, er bla avhengig av hvor lenge det er grunn til å forvente at du vil ha vondt, hva slags smerter du har og intensiteten i smertene.

Jeg tror det er et stort poeng å ikke bruke vanedannende medikamenter mot kroniske smerter - men dersom smerteintensiteten er enorm og andre løsninger ikke har fungert, må man selvfølgelig også benytte vanedannende medikamenter.

Du bør snakke grundig med legen din om dette,- det er synd om du i så ung alder skal begynne å slite med medikamentavhengighet. Kanskje du kunne hatt nytte av TNS eller akupunktur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utgangspunktet er vel at man først og fremst må skille mellom akutte og kroniske smerter. Ved akutte smerter kan vel paralgin forte ol være greit en kort periode, men i mange tilfeller kan kanskje NSAIDS (ibux, napren osv.) være vel så effektivt.

Ved kroniske smerter er det avgjørende hvilken type smerte det er snakk om. Nevrogene smerter kan f.eks. ofte behandles med neurontin, visse typer smerter kan behandles med lavdose sarotex + rivotril - og noen typer smerter kan med fordel behandles med annet enn medikamenter som f.eks. TNS.

Det er kanskje ikke noe poeng å skrive så mye mer om dette her - men jeg mener at undermedisinering av smerter kan være like kritikkverdig som overmedisinering...

Jeg er fortsatt ikke lege, så all synsing om medikamenter må tas med en klype salt!

Takk.

Jeg har prøvd Neurontin og Sarotex, det har ingen effekt. Rivotril derimot har god effekt til hverdags men så er det de andre dagene da :o)

Jeg har ikke noe særlig lyst på morfin, jeg skal jo fungere også og har sett hvordan andre fungerer på det. Nytter ikke det med en 8-åring i huset og bilkjøring for å hente ham på skolen. Jeg finner liksom ikke noen løsning på de dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

jo takk for det!

Jeg tar det mot smerter, men egentlig er det stort sett nok med to på en gang, fordi smertene ofte forsvinner for godt da.. Hvis jeg har mangel på søvn, er ekstra sliten og utmattet kan jeg godt ta to til i løpet av få timer for å sove godt den natta.. Jeg er fullt klar over at jeg ikke skal gjøre det.

Nå har jeg faktisk ikke tatt mer enn 1 pr dag i tre dager og det har gått rimelig greit...

Hvis jeg tør skal jeg ta det opp med legen min neste gang jeg er der. Det er ca 1mnd til, så jeg har god tid til å "psyke" meg opp...

Om jeg bare tar det for smerter, er det da forsvarlig å ta 2-3stk pr. uke et par mnd. til fremover? sett at jeg selvfølgelig holder meg til den dosen, å ikke øker igjen...

Sikkert ikke lett å svare på men..

Synes også denne nhd var litt streng, kanskje var det for å skremme meg litt... det er vel ikke bare bare å bli avhengi av sånne tabl. når man er 18år..

Takk igjen for fornuftig svar.

Jeg synes du bør mote deg opp til å ha en åpen linje med legen din.Bare slik kan han hjelpe deg best.Strever du med å sove er der alternativer som er mye bedre enn p.forte.(I hvertfall når det gjelder avhengighetsfare)1.Imovane er ett sovemiddel.2.Forskjellige typer antihistaminer, som for eksempel vallergan virker søvndyssende 3.Et lite tillegg av et annet antidepressiva som tolvon eller liknende.Men i utgangspunktet må du være åpen med legen din om at du kjenner tendensen til å ville misbruke p.forte.Kanskje vil du da også lettere kjenne tendensen til å bli avhengig av imovane,så det trenger legen din å vite.Før du gjør det,vil jeg ikke anbefale deg å bruke disse medisinene,annet enn at du trapper ned.Bruk andre smertestillende midler uten kodein.Prøv om du kan få komme til legen din fortere.Sett deg ned på forhånd og skriv ned hva du vil si.Nå har du jo fått noen tips her og diskuter disse med legen.Du må få kontroll på avhengighetstrangen først,og deretter planlegge eventuell bruk sammen med lege som følger deg opp.

Det trenger ikke være så vanskelig.Om jeg får lov å komme med et lite omriss av et forslag.Av og til blir ting så stort og rotete og vanskelig.Det trenger det ikke være.

1.Du forteller ham at du har mye smerter,og at p.forten virker godt.I begynnelsen gikk det greit,men så merket du trangen til å begynne å misbruke tablettene fordi det var behagelig,dempet uro,gjorde at du fikk sove lettere.Den siste måneden har du tatt så og så mange,det bekymrer deg,derfor har du begynt å trappe ned og har bestilt time med ham fortere enn avtalen.Du forteller ham at du ikke vil bli avhengig eller ødelegge levra di.Diskuter med ham om det bør taes en prøve av levra de,så trenger du ikke gå og bekymre deg over det.Hva gjør dere nå?Hvilke andre smertestillende forslag har han? kan dere bli enige om en plan der du bruker et par tre i uka,eller bør du kutte helt for en periode?Kan voltaren,eller andre antiinflammatoriske prøves ut? Har han andre forslag til smertelindring?

Deretter kan du ta opp søvnproblemet.Istedenfor p.forte som du har tydd til,hva kan brukes? Imovane,vallergan,eller en minimal dose med et annet AD.

(Det siste er ganske vanlig å bruke mot søvnproblemer,siden det er en bivirkning med mange AD i starten av behandlingen at en kan bli trøtt.Det vil si at hvis du bruker det som et sovemiddel hver dag,vil virkningen avta etterhvert.Det gjelder nok også vallergan(som egentlig er et middel som allergikere bruker)

At NHD var streng,hadde sin grunn.Det er ikke alltid det tar så lang tid verken å bli avhengig eller ødelegge levra i følge min psykiater som jeg snakket med i dag.Så det må taes på alvor.Men gjort er gjort.Nå avhenger det av hvordan du takler det herifra.Lykke til med nedtrappingen.Men prøv å få kontakt med din lege jo før jo heller.Vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Takk.

Jeg har prøvd Neurontin og Sarotex, det har ingen effekt. Rivotril derimot har god effekt til hverdags men så er det de andre dagene da :o)

Jeg har ikke noe særlig lyst på morfin, jeg skal jo fungere også og har sett hvordan andre fungerer på det. Nytter ikke det med en 8-åring i huset og bilkjøring for å hente ham på skolen. Jeg finner liksom ikke noen løsning på de dagene.

Du som kan mye om trygdesaker,vet du om M.E eller postviralt utmattelsessyndrom,(eller tretthetsyndrom) kommer inn under ordningen med fri fysikalsk behandling?Bare lurte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som kan mye om trygdesaker,vet du om M.E eller postviralt utmattelsessyndrom,(eller tretthetsyndrom) kommer inn under ordningen med fri fysikalsk behandling?Bare lurte.

Jeg har mistet den linken men skal se om jeg finner den :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest adriaina

Jeg synes du bør mote deg opp til å ha en åpen linje med legen din.Bare slik kan han hjelpe deg best.Strever du med å sove er der alternativer som er mye bedre enn p.forte.(I hvertfall når det gjelder avhengighetsfare)1.Imovane er ett sovemiddel.2.Forskjellige typer antihistaminer, som for eksempel vallergan virker søvndyssende 3.Et lite tillegg av et annet antidepressiva som tolvon eller liknende.Men i utgangspunktet må du være åpen med legen din om at du kjenner tendensen til å ville misbruke p.forte.Kanskje vil du da også lettere kjenne tendensen til å bli avhengig av imovane,så det trenger legen din å vite.Før du gjør det,vil jeg ikke anbefale deg å bruke disse medisinene,annet enn at du trapper ned.Bruk andre smertestillende midler uten kodein.Prøv om du kan få komme til legen din fortere.Sett deg ned på forhånd og skriv ned hva du vil si.Nå har du jo fått noen tips her og diskuter disse med legen.Du må få kontroll på avhengighetstrangen først,og deretter planlegge eventuell bruk sammen med lege som følger deg opp.

Det trenger ikke være så vanskelig.Om jeg får lov å komme med et lite omriss av et forslag.Av og til blir ting så stort og rotete og vanskelig.Det trenger det ikke være.

1.Du forteller ham at du har mye smerter,og at p.forten virker godt.I begynnelsen gikk det greit,men så merket du trangen til å begynne å misbruke tablettene fordi det var behagelig,dempet uro,gjorde at du fikk sove lettere.Den siste måneden har du tatt så og så mange,det bekymrer deg,derfor har du begynt å trappe ned og har bestilt time med ham fortere enn avtalen.Du forteller ham at du ikke vil bli avhengig eller ødelegge levra di.Diskuter med ham om det bør taes en prøve av levra de,så trenger du ikke gå og bekymre deg over det.Hva gjør dere nå?Hvilke andre smertestillende forslag har han? kan dere bli enige om en plan der du bruker et par tre i uka,eller bør du kutte helt for en periode?Kan voltaren,eller andre antiinflammatoriske prøves ut? Har han andre forslag til smertelindring?

Deretter kan du ta opp søvnproblemet.Istedenfor p.forte som du har tydd til,hva kan brukes? Imovane,vallergan,eller en minimal dose med et annet AD.

(Det siste er ganske vanlig å bruke mot søvnproblemer,siden det er en bivirkning med mange AD i starten av behandlingen at en kan bli trøtt.Det vil si at hvis du bruker det som et sovemiddel hver dag,vil virkningen avta etterhvert.Det gjelder nok også vallergan(som egentlig er et middel som allergikere bruker)

At NHD var streng,hadde sin grunn.Det er ikke alltid det tar så lang tid verken å bli avhengig eller ødelegge levra i følge min psykiater som jeg snakket med i dag.Så det må taes på alvor.Men gjort er gjort.Nå avhenger det av hvordan du takler det herifra.Lykke til med nedtrappingen.Men prøv å få kontakt med din lege jo før jo heller.Vennlig hilsen bugge.

dine innlegg er til stor hjelp, takk!

jeg har alltid hatt et relativt åpent forhold til legen min, men dette syns jeg ble litt vanskelig. Men jeg lover å ta det opp med han neste gang!

Tror det skal gå bra å vente de 4ukene, for neste uke drar jeg til syden med familien ( første langtur på to år) Så lenge reisa går bra håper jeg på å kunne slappe av der. Har allderede snakket med legen om dette, så han tror det kan være lurt å prøve en slik tur.

Så er dessuten begrenset hvor mye tabl. jeg har igjen...15 stk tror jeg (får heller ikke bestilt nye før jeg har snakket med legen,og da kommer han til å stusse på mengden jeg har tatt uansett...

jeg har skjønnt faren, og lover å prøve å snakke med han selv om det ikke blir enkelt!

Det jeg har helt glemt å si at det økende forbruket for en mnd. siden faktisk skyldtes en trekkt visdomstann! det var da jeg merket hvor bra alt funket med større mengde...

jeg kommer sikkert til å spørre deg om flere ting senere, virker som du kan utrolig mye! igjen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bugge1365380662

dine innlegg er til stor hjelp, takk!

jeg har alltid hatt et relativt åpent forhold til legen min, men dette syns jeg ble litt vanskelig. Men jeg lover å ta det opp med han neste gang!

Tror det skal gå bra å vente de 4ukene, for neste uke drar jeg til syden med familien ( første langtur på to år) Så lenge reisa går bra håper jeg på å kunne slappe av der. Har allderede snakket med legen om dette, så han tror det kan være lurt å prøve en slik tur.

Så er dessuten begrenset hvor mye tabl. jeg har igjen...15 stk tror jeg (får heller ikke bestilt nye før jeg har snakket med legen,og da kommer han til å stusse på mengden jeg har tatt uansett...

jeg har skjønnt faren, og lover å prøve å snakke med han selv om det ikke blir enkelt!

Det jeg har helt glemt å si at det økende forbruket for en mnd. siden faktisk skyldtes en trekkt visdomstann! det var da jeg merket hvor bra alt funket med større mengde...

jeg kommer sikkert til å spørre deg om flere ting senere, virker som du kan utrolig mye! igjen takk.

Kom tilbake hvis det er noe du lurer på.Skal i hvert fall prøve å hjelpe etter beste evne.Men først og fremst må du gi legen mulighet til å hjelpe deg.Ha en god ferie,slapp mye av og kos deg.Håper solen vil gjøre godt for muskler og sjel. Sommerhilsen fra bugge.Husk å bruke samme nick,hvis du vil bli gjenkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som kan mye om trygdesaker,vet du om M.E eller postviralt utmattelsessyndrom,(eller tretthetsyndrom) kommer inn under ordningen med fri fysikalsk behandling?Bare lurte.

Dette er det jeg finner

Ser ikke så pent ut da

Indremedisin

Sykdomsgruppe Sykdom Merknad

1. Kroniske a) Astma Nødvendig thorax-

lungelidelser B) Cystisk fibrose drenasje hos pasient

med nedsatt c) Emfysem med sekretstagnasjon

respirasjonskapasitet d) Kronisk obstruktiv kommer i tillegg.

bronkitt

e) Annen kronisk

lungelidelse med

nedsatt respirasjons-

kapasitet

2. Nyrelidelse a) Uremi med langvarig

dialyse

B) Annen lidelse med

langvarig dialyse

3. Blødersykdom med a) Hemofili

leddaffeksjon B) von Willebrands

sykdom

4. Hjertelidelse a) Akutt hjerteinfarkt Opptrening etter

rekvisisjon fra

spesialist i indre-

medisin begrenset

til 3 måneder fra

det tidspunkt

behandlingen kunne

påbegynnes.

5. Karlidelse i Hemiplegi og annen Ved akutt lidelse:

sentralnervesystemet motorisk funksjons- Intensiv behandling

med nevrologisk forstyrrelse inntil 6 måneder etter

utfall at behandlingen

kunne påbegynnes.

Deretter etter den

generelle bestem-

melse om antall frie

behandlinger.

6. Lymfødem a) Alvorlig primært Til bokstav b:

lymfødem Kreftpasienter med

B) Sekundært lymfødem svært store lymfødem-

plager kan gis

intensiv behandling.

Kirurgi

Sykdomsgruppe Sykdom Merknad

1. Etter skader a) Ved brudd Til punkt 1-3:

B) Ved betydelig skade Etter rekvisisjon fra

på muskulatur, spesialist i kirurgi

ligament eller sene eller spesialavdeling.

Begrenset til 6 måneder

fra det tidspunkt

behandlingen kunne

påbegynnes.

Behandlingen kan gis

intensivt.

2. Inngrep på ledd Operasjon på Ved behov for behandling

a) ekstremitetsledd i mer enn en måned.

B) rygghvirvelsøylen

3. Større inngrep for a) Operasjon på sene

feilfunksjon i B) Operasjon på

bevegelsesapparatet muskulatur

c) Ligamentrekonstruksjon

d) Knokkelreseksjon

4. Store operasjoner på a) Hjerteoperasjon Etter rekvisisjon fra

indre organer B) Lungeoperasjon spesialist i kirurgi,

c) Stor karoperasjon indremedisin, lunge-

d) Organtransplantasjon medisin (bokstav B)

eller tilsvarende

spesialavdeling.

Begrenset til 6 måneder

fra det tidspunkt

behandlingen kunne

påbegynnes. Behandlingen

kan gis intensivt.

5. Operasjon på sentral- Alle tilstander med Etter rekvisisjon fra

nervesystemet nevrologiske utfall spesialist i kirurgi,

nevrokirurgi,

nevrologi eller fra

tilsvarende spesial-

avdeling.

Intensiv behandling i

inntil 6 måneder etter

at behandlingen kunne

påbegynnes. Deretter

etter den generelle

bestemmelse om antall

frie behandlinger.

6. Preoperativ a) Thoraxoperasjon Begrenset til 4 uker

behandling B) Stor karoperasjon før operasjonen.

c) Organtransplantasjon Behandlingen kan gis

d) Ortopediske intensivt.

operasjoner

7. Ved langvarig a) Amputasjon av Behandling for

krykkebruk med underekstremitet arm/skulder/nakkeplage

belastningsplager B) Pareser i dekkes også fullt ut.

underekstremitet

c) Balanse- eller

koordinasjonssvikt

8. Urologi Alvorlige former Etter rekvisisjon fra

for blæreekstrofi/ spesialist i kirurgi,

epispadi urologi eller fra

tilsvarende spesial-

avdeling. Både opererte

og ikke opererte gis fri

behandling.

Nevrologi

Sykdomsgruppe Sykdom Merknad

1. Alvorlig organisk a) Hemiplegi Prinsipp:

sykdom eller skade i B) Paraplegi Alle alvorlige øvre

sentralnervesystemet c) Kvadriplegi nevronlidelser med

med spastiske eller d) Cerebral parese sentral affeksjon får

slappe pareser, e) Multippel sclerose fri behandling.

tremor eller f) Parkinsonisme Nedre nevronlesjoner

koordinasjonssvikt g) Amyotrofisk med slappe pareser får

lateralsclerose fri fysioterapi bare ved

h) Bulbær paralyse multiple affeksjoner.

i) Myelomeningocele

j) Poliomyelittseqvele Til bokstav a-c:

k) Annen lidelse med Ved akutt lidelse:

tilsvarende Intensiv behandling

nevrologisk utfall inntil 6 måneder etter

at behandlingen kunne

påbegynnes.

Deretter etter den

generelle bestemmelse

om antall frie

behandlinger.

2. Alvorlig organisk a) Multiple lesjoner Til punkt 2:

sykdom eller skade av røtter, plexus Rotaffeksjon ved

med affeksjon av eller perifere nucleusprolaps gir bare

flere spinalnerver nerver rett til stønad etter

B) Guillain-Barrè honorartakstene ved

operasjon.

3. Alvorlig generalisert

polynevropati

4. Alvorlig nevro- a) Dystrophia

muskulær sykdom myotonica

med muskulær svikt B) Myotonia congenita

c) Myastenia gravis

d) Progressiv

muskeldystrofi

e) Annen nevromuskulær

lidelse med

muskelsvikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Jeg har prøvd Neurontin og Sarotex, det har ingen effekt. Rivotril derimot har god effekt til hverdags men så er det de andre dagene da :o)

Jeg har ikke noe særlig lyst på morfin, jeg skal jo fungere også og har sett hvordan andre fungerer på det. Nytter ikke det med en 8-åring i huset og bilkjøring for å hente ham på skolen. Jeg finner liksom ikke noen løsning på de dagene.

Leste nettopp en artikkel om behandling av nevrogene smerter, hvor det ble fremhevet betydningen av kombinasjonsbehandling. Blant annet kunne man vise til at enkelte som ikke responderte på neurontin hadde god effekt av neurontin + et annet medikament (som jeg ikke husker navnet på.) Mener jeg leste artikkelen i legeforeningens tidsskrift - du kan jo gjøre et søk.

Forøvrig har jeg hørt enkelte som ikke har funnet andre løsninger ha god effekt av tramagetic, - det sies at det er både mindre avhengighetsproblematikk og døsighet forbundet med bruk av tramagetic enn andre opiater og tilsvarende.

Blant annet i Danmark har man begynt å bruke metadon i smertebehandling som alternativ til f.eks. diuregesic og dolcontin. Noen smerteleger her i landet mener også å se god effekt. Det sies at bivirkningene er mindre og effekten mer jevn pga langsom oppsugning/halveringstid.

Nå har jeg uttalt meg om mye som jeg kan lite om...

God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...