Gå til innhold

Undertrening og treningsverk


Gjest John Gunnar Oppheim

Anbefalte innlegg

Gjest John Gunnar Oppheim

Artikkelen jeg skrev i siste nummer av Birkebeiner`n om undertrening tok for seg fordelene ved å trene lettere og oftere. Den tok ikke for seg denne typen trening i forhold til treningsverk, men det vil jeg gjerne belyse her.

Fordelen med å trene lett og ofte er at den daglige belastningen opprettholder muskulaturens styrkenivå, og således blir en beskyttelse mot undertrening. Undertrening kan nemlig på samme måte som oppbyggende trening gi treningsverk, og således lure utøveren til å tro at treningsmengden er riktig.

Kroppsbyggeren trener sjelden, tungt og hardt. Dette åpner for at det oppstår betydelige forandringer i muskelen i restitusjonsperioden. Både for kort og for lang hvile kan føre til ekstrem treningsverk med en glidende overgang til akutte skader som overrivninger og voldsom nedbrutning av bindevevskomponenter. Undertrening med slike konsekvenser kan unngås ved å trene lettere og oftere. Da får kroppen belastningen slik den liker, og dens respons og svar på treningsmengde vil bli lettere å forutse og styre.

Lett og ofte er moro og trygt, tungt og sjelden er slitsomt og farlig. Spørsmålet som reiser seg er om det er en abolutt nødvendighet å trene sjelden og tungt for å oppnå ønsket framgang? Inviterer til debatt.

http://home.enitel.no/trening/

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

joachimpedersen

Hei,

Jeg et ikke hva du mener med å trene sjeldent? Èn gang i uka? Selv synes jeg for å få mest mulig utbytte av treningen er å trene særdeles hardt og tungt, jeg tar jo da alle reppa i strikt form og passer på at jeg ikke jukser.

Men det er jo da en forutsetning at jeg hviler en ukes tid, etter slik hard trening. Har ikke opplevd noen form for under & overtrening eller treningsverk i min treningskarriere, men nå har ikke jeg trenet spesielt lenge - halvt år.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joachimpedersen

Hei,

Jeg et ikke hva du mener med å trene sjeldent? Èn gang i uka? Selv synes jeg for å få mest mulig utbytte av treningen er å trene særdeles hardt og tungt, jeg tar jo da alle reppa i strikt form og passer på at jeg ikke jukser.

Men det er jo da en forutsetning at jeg hviler en ukes tid, etter slik hard trening. Har ikke opplevd noen form for under & overtrening eller treningsverk i min treningskarriere, men nå har ikke jeg trenet spesielt lenge - halvt år.

Med vennlig hilsen

- Selv synes jeg for å få mest mulig utbytte av treningen er å trene særdeles hardt og tungt, jeg tar jo da alle reppa i strikt form og passer på at jeg ikke jukser.

Jeg trener 4 økter i uka.

- Men det er jo da en forutsetning at jeg hviler en ukes tid, etter slik hard trening.

Det gjør jeg når jeg faktisk føler for det, varierer fra 4-7 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...