Gå til innhold

Til de overtroiske her...


Sør

Anbefalte innlegg

Dere overtroiske som tror på udokumentert ("alternativ") behandling, bør vel også advares mot dette:

"Et rykte har spredt seg som ild i tørt gress i Lagos i Nigeria. Ryktet går ut på at dersom man svarer på samtaler fra spesielle «drapsnummer» vil man umiddelbart dø, skriver BBC News.

[..]

En journalist hos BBC har fortalt at en rekke eksperter og mobiloperatører har prøvd å fortelle publikum om at det ikke er mulig å dø bare ved å svare på telefonen. Han sa videre at slike rykter ikke er uvanlig i slike overtroiske land. "

http://www.itavisen.no/art/1304001.html

Nå er dere advart - og det er like sant som homeopati, og lignende.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gamlebarbie

Hehehe, er så enig med deg Sør...;-)

ALT slikt er SELVSAGT helt sant. Noengang sett filmen "The ring"? Etter en uke ble alle de som hadde sett filmen drept. JEG så den for snart et år siden, og lever enda. (enn så lenge)...:-)

Homøopati kan kanskje hjelpe noen, men alt det andre, healing etc.................

hm.

Fant noen ut om at det stemte at man ble fri for AIDS ved å ha sex med en jomfru? Helst så ung som mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mye alternativ og alt hører ikke hjemme under kammen.

Jo, det som ikke har resultater som kan dokumenteres, hører nettopp til under kammen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, er så enig med deg Sør...;-)

ALT slikt er SELVSAGT helt sant. Noengang sett filmen "The ring"? Etter en uke ble alle de som hadde sett filmen drept. JEG så den for snart et år siden, og lever enda. (enn så lenge)...:-)

Homøopati kan kanskje hjelpe noen, men alt det andre, healing etc.................

hm.

Fant noen ut om at det stemte at man ble fri for AIDS ved å ha sex med en jomfru? Helst så ung som mulig?

Hei,

Det siste du nevner er til å grine av - titusenvis av ungen jenter dør pga overtro og alternativ behandling.

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gamlebarbie

Jo, det som ikke har resultater som kan dokumenteres, hører nettopp til under kammen.

Med vennlig hilsen

Alt som har med alternativ behandling å gjøre, kan være like skadelig som overdoser av legemidler.

Og det er rart at ingen ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gamlebarbie

Hei,

Det siste du nevner er til å grine av - titusenvis av ungen jenter dør pga overtro og alternativ behandling.

*klem*

Akkurat det med AIDS og jomfruer har ført til enorme mengder med voldtekt av babyer helt ned i 6-8 mnd alder. HELT sprøtt.

Jeg er egentlig imot alt som har med alt.beh. å gjøre. Prøvde selv en gang med disse nålene, som skulle hjelpe mot ALT. Dette var min egen lege som kom med dem. Jeg fikk en nål i hånden og en i foten, skulle hjelpe så godt mot det jeg var plaget av akkurat da. Og ettersom jeg skulle ha eksamen dagen etter, stolte jeg på legen. Skulle aldri gjort det. Måtte bryte eksamen, fordi dette IKKE virket. Så............

Og healing? No thanks. Jeg tror ikke på det, men selvsagt, tro kan flytte fjell, så noen betaler i dyre dommer for det og.Merkelig at det ikke er flere som reagerer?

Klem til deg og Sør. Ikke hørt fra deg på lenge, håper du har det bra..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er vel enig i at noe som ikke er dokumentert KAN funke?

Hvis jeg hadde fått diagnosen uhelbredelig kreft ville jeg sikkert prøvd det meste,\ av behandling både av dokumentert og udokumentert virkning. At noen spekulerer i dette ved å selge produkter er selvfølgelig uetisk osv, men en kan ikke kalle alle som vil prøve alt for å kurere sykdom og lidelse for idioter for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rusle

Gud bedre, sammenligner du alternativ medisin med dette?

Ja ja, ta en vitaminpille, legg deg og sov så blir du sikkert bedre i morgen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud bedre, sammenligner du alternativ medisin med dette?

Ja ja, ta en vitaminpille, legg deg og sov så blir du sikkert bedre i morgen ;-)

Helt enig med deg. Det kan ikke sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er vel enig i at noe som ikke er dokumentert KAN funke?

Hvis jeg hadde fått diagnosen uhelbredelig kreft ville jeg sikkert prøvd det meste,\ av behandling både av dokumentert og udokumentert virkning. At noen spekulerer i dette ved å selge produkter er selvfølgelig uetisk osv, men en kan ikke kalle alle som vil prøve alt for å kurere sykdom og lidelse for idioter for det.

Hei,

Selvsagt *kan* "noe" (lutefisk, gulrøtter, ofring av en hane under fullmånen, homeopati, sushi, osv) funke, men da blir jo spørsmålet hvorfor kan man ikke dokumentere resultat?

Altså, jeg "forlanger" ikke at noen skal bevise hvordan/hvorfor det virker, men man må da kunne forvente at hvis man tar 200 syke pasienter, behandler 100 av dem (og ikke de 100 andre) så blir flere av de behandlede friske?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud bedre, sammenligner du alternativ medisin med dette?

Ja ja, ta en vitaminpille, legg deg og sov så blir du sikkert bedre i morgen ;-)

Jo, det er da absolutt sammenlignbart - ingen av delene kan dokumentere noen resultater (per definisjon). Hvis de kunne det, ville det jo vært skolemedisin (dokumentert medisin).

I KwaZulu-Natal er titusenvis av unge jenter smittet med HIV, etter at de lokale "alternative" har sagt at voksne mannfolk kunne kvitte seg med HIV/AIDS hvis de var sammen med en jomfru. Resultatet er selvsagt veldig mange voldtatte 10-åringer!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som har med alternativ behandling å gjøre, kan være like skadelig som overdoser av legemidler.

Og det er rart at ingen ser det.

Det minner egentlig litt om religion! ;-)

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rusle

Jo, det er da absolutt sammenlignbart - ingen av delene kan dokumentere noen resultater (per definisjon). Hvis de kunne det, ville det jo vært skolemedisin (dokumentert medisin).

I KwaZulu-Natal er titusenvis av unge jenter smittet med HIV, etter at de lokale "alternative" har sagt at voksne mannfolk kunne kvitte seg med HIV/AIDS hvis de var sammen med en jomfru. Resultatet er selvsagt veldig mange voldtatte 10-åringer!

Med vennlig hilsen

Jeg orker ikke å diskutere dette flere ganger. Men nå har homeopati eksistert tusner av år og det er fler og fler som benytter seg av behandlingen.

"KwaZulu-Natal er titusenvis av unge jenter smittet med HIV, etter at de lokale "alternative" har sagt at voksne mannfolk kunne kvitte seg med HIV/AIDS hvis de var sammen med en jomfru. Resultatet er selvsagt veldig mange voldtatte 10-åringer!"

Dette er jo tragisk, men hvor mange hundrevis av år tror du denne form(som du reffererer til) for behandling vil vare? Eller tror du kanskje at den allerede er avslørt?

Jeg synes det er et hån mot den mengden av folk som benytter seg av homeopati at du trekker fram noen "heksedoktorer". Vær mer saklig neste gang du vil latterliggjøre alternativ medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke å diskutere dette flere ganger. Men nå har homeopati eksistert tusner av år og det er fler og fler som benytter seg av behandlingen.

"KwaZulu-Natal er titusenvis av unge jenter smittet med HIV, etter at de lokale "alternative" har sagt at voksne mannfolk kunne kvitte seg med HIV/AIDS hvis de var sammen med en jomfru. Resultatet er selvsagt veldig mange voldtatte 10-åringer!"

Dette er jo tragisk, men hvor mange hundrevis av år tror du denne form(som du reffererer til) for behandling vil vare? Eller tror du kanskje at den allerede er avslørt?

Jeg synes det er et hån mot den mengden av folk som benytter seg av homeopati at du trekker fram noen "heksedoktorer". Vær mer saklig neste gang du vil latterliggjøre alternativ medisin.

Poenget er selvsagt at verken heksedoktorene i KZN eller heksedoktorene som bedriver homeopati kan dokumentere resultater.

At homeopati har eksistert i lang tid beviser da ingenting - det har da religioner også, uten at de kan være riktige alle sammen.

Det er påfallende hvor redde "de" er for å måtte dokumentere resultater.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en annen

Poenget er selvsagt at verken heksedoktorene i KZN eller heksedoktorene som bedriver homeopati kan dokumentere resultater.

At homeopati har eksistert i lang tid beviser da ingenting - det har da religioner også, uten at de kan være riktige alle sammen.

Det er påfallende hvor redde "de" er for å måtte dokumentere resultater.

Med vennlig hilsen

Det jeg ikke skjønner er hvorfor du velger å generalisere på denne måten. Det blir veldig polemisk når du nevner disse fryktelige HIV-"kurene" i samme åndedrag som homeopati, som neppe har skadet mange - og jeg har vanskelig for å se hvorfor du ønsker å diskutere dette på en så polemisk måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja Sør. En ting kan vi vel enes om; du har alt for mye fritid!

Faktisk ikke, ettersom jeg er i full jobb, og også passer jobben for folk som er på ferie.

Men kanskje vi kan enes om at du er alt for ukritisk?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er hvorfor du velger å generalisere på denne måten. Det blir veldig polemisk når du nevner disse fryktelige HIV-"kurene" i samme åndedrag som homeopati, som neppe har skadet mange - og jeg har vanskelig for å se hvorfor du ønsker å diskutere dette på en så polemisk måte.

Hei,

Fordi en del mennesker velger kanskje homeopati eller annen ueffektiv "alternativ behandling" hvis de får en potensielt dødelig sykdom (kreft, AIDS, osv.), istedet for lege-behandling. Vi så jo dette i Danmark, for noen måneder siden.

Resultatet er ikke bare at de dør, men at unger mister en foreldre, mennesker mister partneren, eller foreldre mister unger.

Jeg synes ikke det er for mye forlangt at behandleren skal kunne dokumentere at behandlingen virker.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overtro kan føre til de mest absurde handlinger, og det er helt forkastelig.

Men det du gjør her er generalisering over en bred kam.

At visse former for alternativ behandling har medført noe positivt for mange er like klart som at den i andre tilfeller har medført noe negativt - eller mest vanlig, ingen endring i hele tatt.

Din sammenlikning av alternativ medisin (der også ulike former for akupunktur, og kiropraktisk behandling inngår) med voldtekt av unge jomfruer for å kurere hiv og andre typer overtroiske fenomener blir litt "merkelig".

Fundamentalistisk religion medfører også mye negativt - ikke minst blant muslimer.

Men hvis noen kritiserer islamitter for å bruke sin religion til ulik faenskap, er du ute og kritiserer de som generaliserer og derved kritiserer alle muslimer.

Du gjør jo nå nettopp det samme når det gjelder alle som praktiserer alternativ behandling.

Og i tillegg så sammenlikner du indirekte alle som bruker alternativ behandling med de som utfører andre typer ekstreme handlinger med bakgrunn i overtro.

Hvorfor gjelder visse prinsipper kun for visse "saker", mens de tydligvis ikke gjelder for andre "saker"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...