Gå til innhold

Til de overtroiske her...


Sør

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei,

Fordi en del mennesker velger kanskje homeopati eller annen ueffektiv "alternativ behandling" hvis de får en potensielt dødelig sykdom (kreft, AIDS, osv.), istedet for lege-behandling. Vi så jo dette i Danmark, for noen måneder siden.

Resultatet er ikke bare at de dør, men at unger mister en foreldre, mennesker mister partneren, eller foreldre mister unger.

Jeg synes ikke det er for mye forlangt at behandleren skal kunne dokumentere at behandlingen virker.

Med vennlig hilsen

Dette er jeg enig med deg i at kan være en svært uheldig "bivirkning" av blind tro på at alternativ behandling virker.

Men samtidig finnes det mange som har opplevd at deres helse har blitt vesentlig mye bedre gjennom alternativ behandling, der tradisjonell medisin ikke har hjulpet.

Dette gjelder kanskje spesielt innenfor ulike former for smerteplager der alternativ medisin ikke bare har feilet i å finne en behandling, men også har misslyktes med å finne en diagnose.

Jeg vil påstå at "blind tro" på tradisjonell medisin kan være like uheldig som "blind tro" på alternativ behandling.

Det er et faktum at mye av det som i dag er "sannhet" innenfor tradisjonell medisin, vil være en "løgn" om noen år.

Og deler av det som var ansett som alternativ behandling tidligere er nå på vei inn i den tradisjonelle medisinen som en akseptert behandlingsform.

Jeg synes derfor at du blir alt for unyansert når det gjelder alternative behandlingsformer.

Dog er jeg helt enig med deg i at deler av denne "bransjen" er høyst useriøse, og driver en utstrakt virksomhet kun for å "lure penger" av mennesker i nød.

Men nettopp derfor er det viktig å være noe mer nyansert, og ikke dra de seriøse alternative behandlingsformer "ned i søla" sammen med de som faktisk fortjener å befinne seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg enig med deg i at kan være en svært uheldig "bivirkning" av blind tro på at alternativ behandling virker.

Men samtidig finnes det mange som har opplevd at deres helse har blitt vesentlig mye bedre gjennom alternativ behandling, der tradisjonell medisin ikke har hjulpet.

Dette gjelder kanskje spesielt innenfor ulike former for smerteplager der alternativ medisin ikke bare har feilet i å finne en behandling, men også har misslyktes med å finne en diagnose.

Jeg vil påstå at "blind tro" på tradisjonell medisin kan være like uheldig som "blind tro" på alternativ behandling.

Det er et faktum at mye av det som i dag er "sannhet" innenfor tradisjonell medisin, vil være en "løgn" om noen år.

Og deler av det som var ansett som alternativ behandling tidligere er nå på vei inn i den tradisjonelle medisinen som en akseptert behandlingsform.

Jeg synes derfor at du blir alt for unyansert når det gjelder alternative behandlingsformer.

Dog er jeg helt enig med deg i at deler av denne "bransjen" er høyst useriøse, og driver en utstrakt virksomhet kun for å "lure penger" av mennesker i nød.

Men nettopp derfor er det viktig å være noe mer nyansert, og ikke dra de seriøse alternative behandlingsformer "ned i søla" sammen med de som faktisk fortjener å befinne seg der.

Enig, Goliath!

M+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rusle

Dette er jeg enig med deg i at kan være en svært uheldig "bivirkning" av blind tro på at alternativ behandling virker.

Men samtidig finnes det mange som har opplevd at deres helse har blitt vesentlig mye bedre gjennom alternativ behandling, der tradisjonell medisin ikke har hjulpet.

Dette gjelder kanskje spesielt innenfor ulike former for smerteplager der alternativ medisin ikke bare har feilet i å finne en behandling, men også har misslyktes med å finne en diagnose.

Jeg vil påstå at "blind tro" på tradisjonell medisin kan være like uheldig som "blind tro" på alternativ behandling.

Det er et faktum at mye av det som i dag er "sannhet" innenfor tradisjonell medisin, vil være en "løgn" om noen år.

Og deler av det som var ansett som alternativ behandling tidligere er nå på vei inn i den tradisjonelle medisinen som en akseptert behandlingsform.

Jeg synes derfor at du blir alt for unyansert når det gjelder alternative behandlingsformer.

Dog er jeg helt enig med deg i at deler av denne "bransjen" er høyst useriøse, og driver en utstrakt virksomhet kun for å "lure penger" av mennesker i nød.

Men nettopp derfor er det viktig å være noe mer nyansert, og ikke dra de seriøse alternative behandlingsformer "ned i søla" sammen med de som faktisk fortjener å befinne seg der.

Fornuftig skrevet, Goliath ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overtro kan føre til de mest absurde handlinger, og det er helt forkastelig.

Men det du gjør her er generalisering over en bred kam.

At visse former for alternativ behandling har medført noe positivt for mange er like klart som at den i andre tilfeller har medført noe negativt - eller mest vanlig, ingen endring i hele tatt.

Din sammenlikning av alternativ medisin (der også ulike former for akupunktur, og kiropraktisk behandling inngår) med voldtekt av unge jomfruer for å kurere hiv og andre typer overtroiske fenomener blir litt "merkelig".

Fundamentalistisk religion medfører også mye negativt - ikke minst blant muslimer.

Men hvis noen kritiserer islamitter for å bruke sin religion til ulik faenskap, er du ute og kritiserer de som generaliserer og derved kritiserer alle muslimer.

Du gjør jo nå nettopp det samme når det gjelder alle som praktiserer alternativ behandling.

Og i tillegg så sammenlikner du indirekte alle som bruker alternativ behandling med de som utfører andre typer ekstreme handlinger med bakgrunn i overtro.

Hvorfor gjelder visse prinsipper kun for visse "saker", mens de tydligvis ikke gjelder for andre "saker"?

Vedr. det "overraskende" du skriver om muslimer:

Islam, som kristendom, kan tolkes på helt forskjellige måter. Jeg, som ateist, er sterkt uening i både islam og kristendom.

===

Med "alternativ behandling" mener jeg behandling som ikke kan fremvise resultater, f. eks. i en dobbel-blind test (verken behandler og pasient vet om medisinen er reell eller placebo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. det "overraskende" du skriver om muslimer:

Islam, som kristendom, kan tolkes på helt forskjellige måter. Jeg, som ateist, er sterkt uening i både islam og kristendom.

===

Med "alternativ behandling" mener jeg behandling som ikke kan fremvise resultater, f. eks. i en dobbel-blind test (verken behandler og pasient vet om medisinen er reell eller placebo).

Og med den "fortolkningen" av alternativ behandling, så står jeg for det jeg skrev i begge mine innlegg til deg i denne tråden.

Jeg finner det "overraskende" at du ikke følger dine prinsipper i hvert fall litt mer konsekvent enn hva du viser her.

Din kritiske generalisering overfor alternativ behandling - både når det gjelder utøvere og pasienter - rammer vesentlig flere enn hva jeg tror du faktisk ønsker/mener.

Og det strider kraftig med de prinsipper du ellers taler så varmt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med den "fortolkningen" av alternativ behandling, så står jeg for det jeg skrev i begge mine innlegg til deg i denne tråden.

Jeg finner det "overraskende" at du ikke følger dine prinsipper i hvert fall litt mer konsekvent enn hva du viser her.

Din kritiske generalisering overfor alternativ behandling - både når det gjelder utøvere og pasienter - rammer vesentlig flere enn hva jeg tror du faktisk ønsker/mener.

Og det strider kraftig med de prinsipper du ellers taler så varmt for.

Det er ingen motsigelse i dette og det jeg ellers skriver på forum, selv om du gjerne må forsøke å få det til å se slikt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen motsigelse i dette og det jeg ellers skriver på forum, selv om du gjerne må forsøke å få det til å se slikt ut.

Det er ikke jeg som forsøker å få det til å se slik ut.

Det er du som får det til å se slik ut.

At du nok en gang ikke kan innestå for hva du skriver her, får vi andre bare ta til etterretning.

Og med det avslutter jeg mine innlegg i denne deltråden, før den utarter seg i usakligheter som så ofte før når du ikke lenger kan holde deg til sak men heller forsøke å ro det over til å bli en diskusjon om noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke jeg som forsøker å få det til å se slik ut.

Det er du som får det til å se slik ut.

At du nok en gang ikke kan innestå for hva du skriver her, får vi andre bare ta til etterretning.

Og med det avslutter jeg mine innlegg i denne deltråden, før den utarter seg i usakligheter som så ofte før når du ikke lenger kan holde deg til sak men heller forsøke å ro det over til å bli en diskusjon om noe helt annet.

Fint hvis du kan diskutere sak, istedet for "Sør".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk ikke, ettersom jeg er i full jobb, og også passer jobben for folk som er på ferie.

Men kanskje vi kan enes om at du er alt for ukritisk?

Med vennlig hilsen

Nei, jeg tror nok ikke vi kan enes om at jeg er for ukritisk. Men det finnes sikkert noe vi kan enes om, tror du ikke ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jeg enig med deg i at kan være en svært uheldig "bivirkning" av blind tro på at alternativ behandling virker.

Men samtidig finnes det mange som har opplevd at deres helse har blitt vesentlig mye bedre gjennom alternativ behandling, der tradisjonell medisin ikke har hjulpet.

Dette gjelder kanskje spesielt innenfor ulike former for smerteplager der alternativ medisin ikke bare har feilet i å finne en behandling, men også har misslyktes med å finne en diagnose.

Jeg vil påstå at "blind tro" på tradisjonell medisin kan være like uheldig som "blind tro" på alternativ behandling.

Det er et faktum at mye av det som i dag er "sannhet" innenfor tradisjonell medisin, vil være en "løgn" om noen år.

Og deler av det som var ansett som alternativ behandling tidligere er nå på vei inn i den tradisjonelle medisinen som en akseptert behandlingsform.

Jeg synes derfor at du blir alt for unyansert når det gjelder alternative behandlingsformer.

Dog er jeg helt enig med deg i at deler av denne "bransjen" er høyst useriøse, og driver en utstrakt virksomhet kun for å "lure penger" av mennesker i nød.

Men nettopp derfor er det viktig å være noe mer nyansert, og ikke dra de seriøse alternative behandlingsformer "ned i søla" sammen med de som faktisk fortjener å befinne seg der.

Godt skrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint hvis du kan diskutere sak, istedet for "Sør".

Her har du sak og ikke Sør.

Det samme står lenger nede i tråden, men jeg legger merke til at du ikke ser ut til å være så opptatt av å diskutere sak med meg her....

Har du noe mer å tilføye, så kan du jo svare på dette - enten her, eller lenger ned i tråden der den egentlig "hører hjemme":

Dette er jeg enig med deg i at kan være en svært uheldig "bivirkning" av blind tro på at alternativ behandling virker.

Men samtidig finnes det mange som har opplevd at deres helse har blitt vesentlig mye bedre gjennom alternativ behandling, der tradisjonell medisin ikke har hjulpet.

Dette gjelder kanskje spesielt innenfor ulike former for smerteplager der alternativ medisin ikke bare har feilet i å finne en behandling, men også har misslyktes med å finne en diagnose.

Jeg vil påstå at "blind tro" på tradisjonell medisin kan være like uheldig som "blind tro" på alternativ behandling.

Det er et faktum at mye av det som i dag er "sannhet" innenfor tradisjonell medisin, vil være en "løgn" om noen år.

Og deler av det som var ansett som alternativ behandling tidligere er nå på vei inn i den tradisjonelle medisinen som en akseptert behandlingsform.

Jeg synes derfor at du blir alt for unyansert når det gjelder alternative behandlingsformer.

Dog er jeg helt enig med deg i at deler av denne "bransjen" er høyst useriøse, og driver en utstrakt virksomhet kun for å "lure penger" av mennesker i nød.

Men nettopp derfor er det viktig å være noe mer nyansert, og ikke dra de seriøse alternative behandlingsformer "ned i søla" sammen med de som faktisk fortjener å befinne seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...