Gå til innhold

Krykker og gangsperr


Melaisa

Anbefalte innlegg

Jeg knakk foten min hin dagen, og er dermed pålagt litt ufrivillig trening. Jeg må gå med krykker, for jeg får ikke sette foten i bakken. Og jeg har fått gangsperr i armene/armhulen, så nå er det overhode ikke kjekt å bevege seg, særlig ikke i trappen!

Er det noe å gjøre med gangsperr? Eller er det bare å ta tiden til hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

det er helt vanlig å få gangsperre av krykkebruk. Du legger jo all kroppsvekten ifra bena og over på de mye mindre og svakere musklene i overkroppen. Faktisk oppstår det lett belastningsskader og smerter på akkurat dette grunnlaget. Krykkene representerer en ny og høy belastning som muskulaturen ikke er vant til. Treningsverk er den første indikatoren på at belastningen er for høy. Hvis du har treningsverk nå, forslår jeg at du trapper ned krykkegangen noen dager.

http://www.trim.no/skader.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Melaisa, jeg kjenner meg igjen og syntes synd på deg! Selv fikk jeg av gipsen for straks 2 uker siden etter 6 uker med gips etter ankelbrudd. Må fortsatt bruke krykkene innimellom da fortsatt har en del smerter. De første 2 ukene var veldig tunge men deretter gikk det bedre! Nyt oppmerksomheten og hjelpsomheten du får, det er det eneste positive med det!

Tips; sørg for at krykkene er riktig justert i forhold til høyden slik at du ikke løfter deg selv unødvendig høyt, finn balansen - bøy kneet fremover og hold den gipsede foten løftet litt bakover - det fungerte best for meg i hvert fall!

Lykke til og god bedring!

Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Melaisa, jeg kjenner meg igjen og syntes synd på deg! Selv fikk jeg av gipsen for straks 2 uker siden etter 6 uker med gips etter ankelbrudd. Må fortsatt bruke krykkene innimellom da fortsatt har en del smerter. De første 2 ukene var veldig tunge men deretter gikk det bedre! Nyt oppmerksomheten og hjelpsomheten du får, det er det eneste positive med det!

Tips; sørg for at krykkene er riktig justert i forhold til høyden slik at du ikke løfter deg selv unødvendig høyt, finn balansen - bøy kneet fremover og hold den gipsede foten løftet litt bakover - det fungerte best for meg i hvert fall!

Lykke til og god bedring!

Lene

Tusen takk for tips og oppmuntring!

Kan jeg bare spørre; hvor lenge var du sykemeldt?

Jeg er i svangerskapspermisjon, men nå overtar mannen min permisjonen siden jeg ikke er istand til å ta meg av babyen vår. Aner du hvor lenge jeg må regne med å "ikke kunne ta meg av henne"?

Så lenge jeg går med krykker kan jeg jo ikke bære henne.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips og oppmuntring!

Kan jeg bare spørre; hvor lenge var du sykemeldt?

Jeg er i svangerskapspermisjon, men nå overtar mannen min permisjonen siden jeg ikke er istand til å ta meg av babyen vår. Aner du hvor lenge jeg må regne med å "ikke kunne ta meg av henne"?

Så lenge jeg går med krykker kan jeg jo ikke bære henne.......

Hei igjen Melaisa, håper tipsene mine kommer deg til hjelp! Jeg er student så sykemelding er ikke så viktig for meg, men er vel forsåvidt sykemeldt til i morgen (8 uker). Jeg har ikke barn så det problemet hadde ikke jeg, men det var ikke lett å flytte ting i de første ukene. Jeg belastet ikke benet i det heletatt når jeg gikk ute mens jeg var gipset. Syntes det gikk fortere å bare gå på krykkene en å forsøke å trå varsomt på foten, inne derimot belastet jeg litt etter 4 uker men syntes det var ubehagelig å gå på gipsen, desuten var jeg livredd for å skade benet. Har du også brukket ankelen? Hvor lenge må du gå med gips, sa leggen noe om det? Send meg gjerne en mail - [email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...