Gå til innhold

Mat etter trening


Gjest illa

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har hørt at det er viktig å spise etter man har trent. Hvorfor er det slik?

Jeg pleier ofte å løpe en tur på kvelden, noen ganger så sent som kl. 10 halv 11, mellom 4 og 5 km. Er dette gunstig?

Hva må jeg da spise når jeg kommer tilbake igjen? Hvor mye burde jeg spise? Holder det med 1-2 brødskiver og litt frukt? Hva bruker kroppen denne maten til? Hvor lenge burde man vente med å spise etter man kommer hjem fra en jogge-løpetur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen til det er fordi i løpet av den turen er kroppen blitt sliten, muskler nedbrutt og du trenger næring for å holde forbrenningen oppe og bygge/vedlikeholde muskler når du er ferdig. Og det som gir kroppen energi raskest er raske karbohydrater som feks rosiner og bananer. Du trener da rimlig seint må jeg si. Hadde jeg vært deg ville jeg spist 50-70gram reint med karbohydrater, + ett glass melk eller en liten protein shake rett etter treninga(for du legger deg vel ganske rett etter treninga vil jeg tro).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Ledbetter

Grunnen til det er fordi i løpet av den turen er kroppen blitt sliten, muskler nedbrutt og du trenger næring for å holde forbrenningen oppe og bygge/vedlikeholde muskler når du er ferdig. Og det som gir kroppen energi raskest er raske karbohydrater som feks rosiner og bananer. Du trener da rimlig seint må jeg si. Hadde jeg vært deg ville jeg spist 50-70gram reint med karbohydrater, + ett glass melk eller en liten protein shake rett etter treninga(for du legger deg vel ganske rett etter treninga vil jeg tro).

Får du sove etterpå? Adrenalinnivået er jo ganske høyt etter en joggetur. Hvis du skal sove da, vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

etter trening trenger kroppen energi og byggestoffer. Du trenger ikke å spise før du kjenner at sulten kommer, da er kroppen klar til å ta imot mat. Melk er en veldig fin ernæringsdrikk rett etter trening, da den inneholder mye av de såkalte BCAA, branched chained amino acids. Disse tre aminosyrene brytes det ned mye av under trening. Du kan gjerne også spise en banan sammen med melken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...