Gå til innhold

"Allah er stor."


Grip

Anbefalte innlegg

Stef1365380764

Jeg har ingen direkte linje til Gud, og h*n har ikke fortalt meg noen ting. Igjennom århundrer eller årtusener har den hankjønnsguden favorisert menn.

Min egen erfaring etter å ha bodd i flere land og lært flere språk er at kvinner lærer lettere språk enn menn, det er også min erfaring som lærer. Du kan ikke bevise at jeg tar feil.

Og du kan ikke bevise at du har rett. Erfaringene dine stemmer sikkert... men jeg tror det har litt med interesser og sånn og gjøre.. kvinner har jo alltid vært kjent for å prate mer enn menn... og det har vel sine grunner. Jeg tror ikke det er fordi kvinnen er smartere at hun i så fall har lettere for å lære språk.

Hva angår bibelens syn på kvinner og menn er det som følger: Gud skapte mann OG kvinne. I sitt bilde skapte han det. Det vil si at begge aspektene ved det å være mann og kvinne finnes hos Gud. Han har jo gjort dem begge. Gud er ikke mann eller kvinne, men begge deler. Han er ikke tvekjønnet - for Gud trenger ikke kjønnsorgan for å få barn.. han kan ha orgasmer døgnet rundt om han vil likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 235
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    83

  • Goliath

    42

  • Grip

    20

  • Stef1365380764

    14

Mest aktive i denne tråden

Stef1365380764

Jo, de tilber samme gud som de kristne.

At du mener de tilber en annen gud er selvsagt underholdene, men ikke videre seriøst.

At verken Gud, Allah, Zeus eller noen annen gud eksisterer gjør det jo bare dobbelt morsomt. Det blir som å diskutere om Julenissens reinsdyrhold er ulovlig.

Tror du at det finnes en Gud - uavhengig av alle verdens religioner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at det finnes en Gud - uavhengig av alle verdens religioner?

Nei, jeg er ateist, og har forkastet én gud mer enn de kristne. Jeg tror altså ikke på noen gud.

Poenget med det jeg skrev ovenfor er at det selvsagt er muslimene som "bestemmer" hvilken gud til tilber, og de tilber den samme guden som beskrives i det gamle testamentet - og som er felles for jøder, kristne og muslimer.

At denne guden ikke eksisterer gjør det hele bare morsomt eller tragisk - alt etter hvordan man ser på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ateist, og har forkastet én gud mer enn de kristne. Jeg tror altså ikke på noen gud.

Poenget med det jeg skrev ovenfor er at det selvsagt er muslimene som "bestemmer" hvilken gud til tilber, og de tilber den samme guden som beskrives i det gamle testamentet - og som er felles for jøder, kristne og muslimer.

At denne guden ikke eksisterer gjør det hele bare morsomt eller tragisk - alt etter hvordan man ser på det.

Hvordan kan man tilbe samme "fenomen", så sant dette fenomenet ikke eksisterer?

Vi kan følgelig se bort for fakta, og må forholde oss til de troendes egen vurdering.

Spør du muslimer og kristne, er de ikke enig i at de tror på samme gud..så vidt jeg skjønner.

Og da må vi nok bøye oss for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stef1365380764

Nei, jeg er ateist, og har forkastet én gud mer enn de kristne. Jeg tror altså ikke på noen gud.

Poenget med det jeg skrev ovenfor er at det selvsagt er muslimene som "bestemmer" hvilken gud til tilber, og de tilber den samme guden som beskrives i det gamle testamentet - og som er felles for jøder, kristne og muslimer.

At denne guden ikke eksisterer gjør det hele bare morsomt eller tragisk - alt etter hvordan man ser på det.

Jeg tror at du tror på en gud, men du fornekter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at du tror på en gud, men du fornekter det.

Jeg mener og huske at sør en gang tidligere har uttrykt at han har en fortid som kristen. Det er vel noe traumatisk i den sammenheng som er årsaken til hans trakassering av kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og du kan ikke bevise at du har rett. Erfaringene dine stemmer sikkert... men jeg tror det har litt med interesser og sånn og gjøre.. kvinner har jo alltid vært kjent for å prate mer enn menn... og det har vel sine grunner. Jeg tror ikke det er fordi kvinnen er smartere at hun i så fall har lettere for å lære språk.

Hva angår bibelens syn på kvinner og menn er det som følger: Gud skapte mann OG kvinne. I sitt bilde skapte han det. Det vil si at begge aspektene ved det å være mann og kvinne finnes hos Gud. Han har jo gjort dem begge. Gud er ikke mann eller kvinne, men begge deler. Han er ikke tvekjønnet - for Gud trenger ikke kjønnsorgan for å få barn.. han kan ha orgasmer døgnet rundt om han vil likevel.

Satt sammen med en kristen mann i går kveld som syntes min ide om at gud kunne være kvinne var uhyre morsom. 'God is a man' gjentok han gang på gang. Han forklarte meg at gud skapte mannen (Adam) først og kvinnen (Eva) etterpå for at mannen ikke skulle være alene. Dette tror han bokstavelig talt på. Også at Gud er far og Jesus hans sønn. En far er ikke både mann og kvinne.

Jeg husker ikke hva jeg skrev om kvinner og språk, men har neppe skrevet og ment alvorlig at kvinner var smartere enn menn. Det har nok vært en sarkastisk bemerkning om at hvis gud er språkmektig så er h*n kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allah er ikke gud.

Å tilbe allah er det samme som å tilbe Zeus (Gresk gud). Ingen av dem finnes. Det er det som er trist.

Hvis gud finnes så må h*n være for alle mennesker. Da kan det ikke være viktig hvilket språk man snakker. Gud forstår alle språk, og da forstår h*n også at Allah betyr gud på arabisk og Zeus betyr gud på gresk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stef1365380764

Satt sammen med en kristen mann i går kveld som syntes min ide om at gud kunne være kvinne var uhyre morsom. 'God is a man' gjentok han gang på gang. Han forklarte meg at gud skapte mannen (Adam) først og kvinnen (Eva) etterpå for at mannen ikke skulle være alene. Dette tror han bokstavelig talt på. Også at Gud er far og Jesus hans sønn. En far er ikke både mann og kvinne.

Jeg husker ikke hva jeg skrev om kvinner og språk, men har neppe skrevet og ment alvorlig at kvinner var smartere enn menn. Det har nok vært en sarkastisk bemerkning om at hvis gud er språkmektig så er h*n kvinne.

Ok. Da skjønner jeg at du har litt (god) humor - og det er en fin ting.. jeg ler litt noen ganger når jeg leser det du skriver .. og det jeg selv svarer, men syns det er veldig bra det du skriver.. selv om du noen ganger bruker sarkasme, og jeg blir litt lettere oppgitt og sånn noen ganger, men moro er det! Du er flott å debatere med! Bra at du ikke er noen nikke dukke som er enig med alt og alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stef1365380764

Hvis gud finnes så må h*n være for alle mennesker. Da kan det ikke være viktig hvilket språk man snakker. Gud forstår alle språk, og da forstår h*n også at Allah betyr gud på arabisk og Zeus betyr gud på gresk.

Det er sant.. men Gud vet også om han har en sønn eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant.. men Gud vet også om han har en sønn eller ikke.

Jeg vet godt at jeg ikke har sønn, men jeg har to døtre som jeg er mor til ikke far. Når gud skapte mennesket i sitt bilde så kan h*n ikke være mann. Tilbake til språk så er Bibelen oversatt fra det ene språket til det andre, og det er stor forskjell på moderne språk og gamle språk som latin eller hebraisk som ble opprinnelig brukt. Tolkningen av ord og begreper er en helt annen. Det er en av grunnene til at den opprinnelige jødedommen er splittet i tre, jødedom, kristendom og islam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man tilbe samme "fenomen", så sant dette fenomenet ikke eksisterer?

Vi kan følgelig se bort for fakta, og må forholde oss til de troendes egen vurdering.

Spør du muslimer og kristne, er de ikke enig i at de tror på samme gud..så vidt jeg skjønner.

Og da må vi nok bøye oss for det.

Det er stor enighet blant de lærde at det er samme gud. Å påstå noe annet er bare uvitenhet.

Hvis de kristne tilber gud "A", og en annen gruppe mennesker påstår at de tilber samme gud "A", så er det vanskelig å motbevise det!

Det er samme gud de tilber, akkurat som det er samme gud både katolikker og protestanter tilber. De er bare litt uenige i hva denne guden mener.

Hvorvidt guden faktisk eksisterer er selvsagt en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener og huske at sør en gang tidligere har uttrykt at han har en fortid som kristen. Det er vel noe traumatisk i den sammenheng som er årsaken til hans trakassering av kristne.

Hvor er denne påståtte trakasseringen?

Jeg var "normalt kristen" i min barndom, til jeg ble konfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=251026

Det kan se ut som om dødsdommen er omgjort. Nå blir det "kun" fengsel og 50 piskeslag.

Så gikk de glipp av "festen" i Irak. Henrettelser er jo folkefest for menn der borte, og patriarkene må nå nøye seg med å skampiske den 13-årige jenta.

Hyggelig å notere at internasjonalt press hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...