Gå til innhold

De narkomane i Oslo


Gjest skrekk og gru

Anbefalte innlegg

Ja, men det er frykt, ikke noe annet.

Jeg tror ikke du greier å sette deg inn hvordan det er å vokse på landet.

Verden der ute blir så fryktelig stor og farlig.

Men JEG kan sette meg inn i det. Jeg kommer opprinnelig fra en liten drittbygd i vesterålen, og har bodd både i og rundt Oslo, samt så langt utenfor at det regnes som "landet" :-)

".........................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 332
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    53

  • Sør

    45

  • Dorthe

    41

  • Goliath

    17

Mest aktive i denne tråden

Og hvor er deres nåværende samlingssteder da?

Jeg hadde ikke for vane å ta med ungene på Plata. Jeg har ikke noe der å gjøre. Men jeg har ingen betenkeligheter med å gå forbi dem, på vei til noe annet. Jeg er ikke redd for at ungene mine skal få øye på en narkoman.

Ungene mine har foresten sett meg ta morgenstellet i friluft mange ganger.

Jeg skjønner at det kan ha vært et syn,som jeg ikke akkurat ha fortrukket å være vitne til.

Men det andre ting,som vold f,eks som jeg synes er mye verre.

Og det skal jeg love deg. Jeg har sett mye på bygdefester,som jeg aldri har opplevd å se her i Oslo.

Går du en tur øst/nordøst for festningen (rett ved gamle frimurerlosjen) så er du i området hvor både de prostituerte og narkomane samles.

Det er mye forskjellig som barn ikke nødvendigvis har godt av å se og gjøre - og mye av det finner du andre steder enn ovenevnte.

Men jeg forstår ikke hva det har med de narkomane i Oslo å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er farlig å leve.

Hvor mange barn blir ikke påkjørt og skadet hver eneste uke.

Og hvor mange blir ikke skadet i hjemmet.

Sjanset for at barn på besøk i Oslo sentrum skal stikke seg på en sprøyte er null. Du får det til å høres ut som om det ligger sprøytespisser strødd overalt. Det er vås.

Med vennlig hilsen

Sånn jeg oppfatter hovedinnlegger, har ikke vedkommende tenkt at ungene skal kunne stikke seg på sprøytespisser, men vil skåne unga mot å møte narkomane fordi vedkommende er redd dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om noe helt annet. Saken her er hvorvidt det er farlig å gå en tur med unger i Oslo sentrum.

Med vennlig hilsen

Ja, det gjelder å ikke la ungene få krabbe rundt på på alle fire midt i sentrum.

Da skulle det være rimelig trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men JEG kan sette meg inn i det. Jeg kommer opprinnelig fra en liten drittbygd i vesterålen, og har bodd både i og rundt Oslo, samt så langt utenfor at det regnes som "landet" :-)

".........................."

Ja og jeg kan også sette meg inn i det.

Derfor skjønner jeg hvorfor spørsmålet blir stilt.

Men nå som jeg har bodd i Oslo i mange år, og tatt med barn til langt større byer, kan spørsmålet virke litt komisk, men jeg skjønner henne altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei? Hvordan kan du ha en fordom hvis du vet mye om noe? Da er det ikke en fordom, da er det en "dom".

Å ha en fordom betyr å dømme noe uten at man egentlig vet nok til å dømme.

Kom gjerne med argumenter imot.

".........................."

Du setter likhetstegn mellom viten og fravær av fordommer. Det kjøper jeg ikke uten videre på tross av det 'pseudo-opplysningske'.

Nå har jeg litt dårlig tid her, men det første som faller meg inn er å gi etpar eksempler på at påstanden din kun er en påstand og ingen gyldig slutning:

Jeg vet at guttebarn utsatt for incest kan ta så alvorlig skade av det, at de selv blir overgripere som voksne. Har jeg fordommer mot menn som utøver seksuelle overgrep mot barn? Ja.

Et annet: Mange muslimske menn opererer i en verden der kvinner og jenter har annenhånds rettigheter. De har vokst opp med dette synet, de er kulturelt formet av sitt kvinnesyn - det er noe jeg vet. Har jeg fordommer mot mange muslimske menn? Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk er "hissige" pga holdningen til medmenneskene.

Med vennlig hilsen

Viser ikke du en slik "holdning" til flere andre her da?

Du bidrar mao til slik "hissighet" selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnlaget for spørsmålet er langt verre og frekkere enn det "skrekk og gru" har fått som svar.

Det får være grenser for hvilke fornærmelser vi skal akseptere uten å si ifra.

Med vennlig hilsen

*Det får være grenser for hvilke fornærmelser vi skal akseptere uten å si ifra.*

Hvis du virkelig mener det, så forstår jeg ikke hvorfor du reagerer når jeg tar igjen på de stadige fornærmelser du utsetter andre for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen steder det finnes så mange narkomane som i sandefjord, altså pr innbygger.

Du dro fram det rette stedet :o)

JO, Moss er verre - eller i alle fall VAR verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slik opplevde jeg det også. Og det var også skikkelig skummelt inne i selve hallen den gangen. Bl.a. kunne du knapt nok sette deg på en benk uten å bli klengt på og tilsnakket av fulle mannfolk. Det er ikke artig når man er 14 år og alene på bytur. Sånn sett er det en helt annne verden nå.

Jeg var også der som 14-åring - hadde fått utplasseringsuke på NRK :)

En mann dro meg i armen og spurte om hvor mye jeg "tok"! - ekkelt for ei fra landet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Ler så tårene triller *

Du er utrolig morsom, og skriver så bra.

Hva driver du med egentlig? Du skulle vært stand-up komiker.

Han er det - han er egentlig Antonsen som bruker DOl'inger som prøvekluter for stoffet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er "hissige" pga holdningen til medmenneskene.

Med vennlig hilsen

Jeg ser på deg som vidsynt mann Sør, men akkurat nå virker du litt trangsynt.

Ikke alle er så bereist og verdensvant som deg vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men ettersom det er en forhåndsbedømning (altså, ikke basert på fakta), så er den jo nettopp basert på uvitenhet.

Når man har fakta (viten) om noe, så er det ikke fordommer (men "dommer" (bedømning)).

Med vennlig hilsen

man kan da vel saktens være uvitende om en masse uten å ha fordommer også. Altså ikke ha noen mening,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du snakker om noe helt annet. Saken her er hvorvidt det er farlig å gå en tur med unger i Oslo sentrum.

Med vennlig hilsen

Det du sier er at den engstelsen som innskriver har, den skal vi ikke ta hensyn til, den engstelsen ER der, og alle følelser hos et menneske er riktig i forhold til det mennesker. Man KAN ikk eha FEIL følelser, redsler.

Er det ynkelig å ikke ha vært i Oslo før? Skal man gjøre narr av det?

Første gang jeg var i Stockholm - på Sentralen, med min søster og hver vår jentunge var jeg så redd at søstra mi bare ristet på hodet. Jeg kjente jeg ble sint for at hun lo av min reelle frykt. Jeg liker ikke byer, og følte ansvaret for at jeg hadde "dratt med meg ungen" dit, den tynget. Vi måtte reise på hotellet igjen og sitte der hele lørdagskvelden.

Det var vel ikke uten grunn at det gikk bevæpnet polit og vakter overalt der heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og jeg kan også sette meg inn i det.

Derfor skjønner jeg hvorfor spørsmålet blir stilt.

Men nå som jeg har bodd i Oslo i mange år, og tatt med barn til langt større byer, kan spørsmålet virke litt komisk, men jeg skjønner henne altså.

Enig - vi "toppa heile driten" da vi dro med oss unga i toppen av Eiffeltårnet i sommer....:-) Men skummelt var det! - for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig - vi "toppa heile driten" da vi dro med oss unga i toppen av Eiffeltårnet i sommer....:-) Men skummelt var det! - for meg...

Åh misunnelig jeg.

Mannen min tok med de to største ungene dit i høstferien.

De hadde hatt det så knallfint.

Stakkars meg måtte jobbe.

Men jeg fikk litt ferie da.Ble så rolig i huset. Deilig det også.

Men jeg skal til Paris en gang altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du setter likhetstegn mellom viten og fravær av fordommer. Det kjøper jeg ikke uten videre på tross av det 'pseudo-opplysningske'.

Nå har jeg litt dårlig tid her, men det første som faller meg inn er å gi etpar eksempler på at påstanden din kun er en påstand og ingen gyldig slutning:

Jeg vet at guttebarn utsatt for incest kan ta så alvorlig skade av det, at de selv blir overgripere som voksne. Har jeg fordommer mot menn som utøver seksuelle overgrep mot barn? Ja.

Et annet: Mange muslimske menn opererer i en verden der kvinner og jenter har annenhånds rettigheter. De har vokst opp med dette synet, de er kulturelt formet av sitt kvinnesyn - det er noe jeg vet. Har jeg fordommer mot mange muslimske menn? Ja.

"Du setter likhetstegn mellom viten og fravær av fordommer. Det kjøper jeg ikke uten videre på tross av det 'pseudo-opplysningske'."

Hvis du leser litt i tråden, så ser du at jeg allerede har innrømmet at det ikke ble riktig. Det hender man legger sammen og beregner litt fortere enn man rekker å få meg seg alle variabler, og jeg innrømmer selfølgelig hvis jeg har tenkt feil.

Likevel var hovedpoenget at uvitenhet og fordommer IKKE er en og samme ting, som ble påstått i utrgangspunktet.

"........................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JO, Moss er verre - eller i alle fall VAR verre.

Nå er jo den verste lukten borte der, da - så kanskje flere ting har bedret seg i kjølvannet av det :-)

"............................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan da vel saktens være uvitende om en masse uten å ha fordommer også. Altså ikke ha noen mening,

Det var det jeg også forsøkte å si, selv om jeg bommet litt på resten av logikken :-)

".........................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg oppfatter hovedinnlegger, har ikke vedkommende tenkt at ungene skal kunne stikke seg på sprøytespisser, men vil skåne unga mot å møte narkomane fordi vedkommende er redd dem.

Og akkurat det er jo en usunn holdning, selv om frykten kan være forståelig. Man vokser ikke opp til å bli opplyste og oppegående mennesker av å bli beskyttet mot alt noen tror er farlig.

"............................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...